56 milyon kişi havacılıktan ekmek yiyor

Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA), sektörün ekonomiye katkısını rakamlarla ortaya döktü. İşte 2.2 trilyon dolarlık ciroya sahip havacılığın detayları.

Haberin Devamı

/images/100/0x0/55ea34e3f018fbb8f8715887

Havacılık sektörüyle ilgili en kapsamlı analizlere imza atan Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) 2012 raporunu açıkladı. Eğer havacılık tek başına bir ülke olsaydı, dünya ekonomisinde büyüklükte 19’uncu sırada yer alacaktı.
SADECE YAN SANAYİDE 800 BİN KİŞİ: Havayollarının idari personelinden hava trafik hizmetlerine sektörde doğrudan 8.6 milyon kişiye istihdam sağlanıyor. 7.6 milyon kişi havalimanlarında görev yapıyor. Uçak bakımı, imalat ve yan sanayideyse 800 bin kişi var. Havayollarının ana dinamosu olduğu turizm de işin içine katıldığında toplam çalışan sayısı 56.6 milyona ulaşıyor.
CİRO 2.2 TRİLYON DOLAR: Havacılık sektörüne turizm gibi dolaylı kollar eklendiğinde cironun büyüklüğü 2.2 trilyon dolar. Bu rakama iç turizm dahil değil.
3.5 KAT DAHA ÜRETKEN: Havacılıktaki iş kollarının diğer sektörlerle karşılaştırıldığında çalışanların üretkenliği, oluşturduğu katma değer 3.5 kat daha fazla.
HAVADA 23 BİN 844 UÇAK: IATA’nın verilerine göre 1568 havayolunun filosundaki toplam uçak sayısı 23 bin 844. Bu uçaklar 3 bin 846 havalimanına inip kalkıyor. Bir yılda uçaklar toplam 26 milyon 717 bin sefer gerçekleştiriyor.
41 MİLYON SAAT UÇUŞ: ?ehirler baz alındığında havayolları yılda 34 bin 756 farklı sefer gerçekleştiriyor. Toplam uçuş sayısıysa 41 milyon 647 bin. Bu uçuşların yapılabilmesi için uçaklar havada 41 milyon saat kalıyor. 2012’de beklenen toplam yolcu sayısıysa 2.8 milyar.
140 MİLYAR DOLARLIK YAKIT FATURASI: Geçen yıl sektör 178 milyar dolarlık yakıt harcadı. Bu yılsa beklenen rakam 140 milyar dolar. Bunda petrol fiyatlarındaki oynamaların yanı sıra yeni nesil uçak kullanımının artmasıyla yakıt sarfiyatının düşürülmesi de etkili oldu. Hedef, 2050’de karbon emisyonunu yüzde 50 aşağı çekmek, gökyüzünü daha az kirletmek.
YA UÇAKLAR DURURSA: Dünya ekonomisinin can damarı olan havayolu taşımacılığı 2010’da yaşanan İzlanda merkezli yanardağ tehlikesi nedeniyle Avrupa’da yaklaşık bir haftalığına durdu. 100 bin sefer iptal edildi. 10 milyon yolcu iptallerden etkilendi. Sektör 5 milyar dolar zarar etti. Hava kargonun durmasının dünyanın en büyük cep telefonu ve yedek parçaları ihracatçısı Güney Kore’ye maliyeti 112 milyon dolar oldu.

Haberin Devamı

56 milyon kişi havacılıktan ekmek yiyor

Haberin Devamı


Havalimanında büfeyle başladı, ikramda ilk kadın patron oldu

/images/100/0x0/55ea34e3f018fbb8f871588b

Samsunlu kadın girişimci Vennas Akyol Haznedar, 13 yıl önce Çarşamba Havalimanı’nda açtığı büfeden sonra hızla büyüyerek Türkiye’nin beşinci havayolu ikram şirketinin sahibi oldu. Haznedar, dünyada patronu kadın olan ilk havayolu ikram şirketinin ayda 5 bin yolcuya hizmet verdiğini, hedeflerinin daha da büyümek olduğunu söyledi.
Akyol Gıda’nın sahibi olan 48 yaşında ve bir çocuk annesi Vennas Akyol Haznedar, Samsun Çarşamba Havalimanı’nda 1999’da büfe işletmecisi olarak girdiği havacılık sektöründe önce 2001’de kafeterya sayısını dörde çıkarttı. 2005’teyse ilk havalimanı restoranını açtı. Bir yıl sonra da ‘C grubu çalışma ruhsatı’yla Samsun merkezli ikam hizmetini uçaklara taşıdı.

Haberin Devamı

AYDA 5 BİN YOLCUYA İKRAM

Haznedar, “Talep doğrultusunda her kültür ve ülkeye uygun yemek çeşitlerimiz mevcut. Türk yemeklerinin dışında, Asya ve Hint mutfağı gibi bir çok kültüre ait yemekleri yapabiliyoruz. Hedefimiz ayda 100 uçağın ikram servisini yapmak” diyor. İkram bölümünde imalatta 50 personel görev yapıyor. Toplam 19 kişilik operasyon ekibinin tamamı kadın. Vennas Akyol Haznedar, kadın çalışanların daha detaycı çalıştığını ve buna bağlı olarak hijyen standartlarının yüksek olduğunu anlatıyor.
İbrahim SEZEN- Yaprak KOÇER/SAMSUN, (DHA)

Yazarın Tüm Yazıları