Paylaş
BİR uçağın iki ülke arasında uçarken yol üzerindeki bir başka ülkeye inip kalkması, yolcu alıp yolcu bırakması yani 5.trafik hakkı öyle kolay elde edilen bir ayrıcalık değildir.
İşte THY, İstanbul’dan 6’ncı uçuş kıtası Avusturalya’nın Melbourne kentine uçarken uçağının menzili yetmediği için arada bir yere inmek zorunda kaldı. Ultra uzun menzili A350-1000 uçakları 2025 sonunda teslim oluncaya kadar böyle sürecek. Bunun için birkaç ülke ile görüşmeler yapıldı. Bu görüşmeler ticari olduğu kadar siyasi uzlaşılar da gerektiriyordu. En uygun ülke olarak Singapur’un kapısı çalında. Uzun görüşmeler, gerekli taahhütlerden sonra İstanbul-Melbourne arasında duraklama noktası olarak Singapur Changi Havalimanı seçildi. İyi de oldu, dünyanın en güzel havalimanı Changi aynı zamanda THY için yolcu indirip, yolcu alma hakkını da verdi. Yani 5. trafik hakkını aldı THY. Bu ticari paylaşımın elde edilmesi seferlerin başarısını sağladı.
Artık THY uçakları İstanbul’dan Melbourne’e giderken Singapur’a iniyor, yakıt alıyor, ekip değiştiriyor ve yeni yolcuları da alarak bir buçuk saatlik bekleyişten sonra uçuyor. Aynı şey dönüşte de yapılıyor. Hatta direk uçuşlar başlasa bile ara nokta inişli uçuşların devam etmesi de düşünülüyor.
İşte bu 5. trafik hakkını ben de kullandım. İlk seferine katıldığım Melbourne uçuşunun dönüşünde Singapur’da indim. 7 saat 22 dakika süren Melbourne-Singapur uçuşu sırasında ara vermek çok da iyi oldu.
Singapur’da iki gün kaldım. Tropikal yağmurlardan burnumu dışarı çıkaracak çok az zaman oldu. Şöyle keyifli bir Orchard yürüyüşü yapabildiğimi söyleyemem. Ama otelimin karşısındaki Takashimaya Center ve biraz da Paragon AVM’de zaman geçirdim.
İSTANBUL’A UÇUYORUM
Uçuşum TK 206-Singapur-İstanbul. Uçağımız Melbourne’dan geldiğim Boeing 777-300ER değil. Bu kez daha yeni nesil bir uçak B787-9 Dreamliner.. TC-LLA tescilli Maçka uçağı. Bu THY’nin teslim aldığı ilk B787-9 uçağı ve ben bu uçağın ilk seferi olan İstanbul-Trabzon uçuşuna da katılmıştım.
Uçağımızın mesul Kaptan Pilotu Ahmet Yücel Konukçu ve yanında yine Kaptan Pilot Macit Murat Günelkan var. İkinci pilot olarak da kokpit de Çağatay Araz yer alıyor. Uçağımızın deneyimli Purser’ı Merve Demir sistemi kusursuz yönetiyor. Kabin sıcaklığı da mükemmel ayarlanmış, dikkatli kontrol altında tutuluyor.
Kaptan Pilot Ahmet Yücel Konukçu tam zamanında Changi Havalimanı 49 numaralı köprüsünden ayrılıyor. Uçak tam dolu. 300 yolcu var. İki de bebek. Limitleri zorlamadan ama en üst hızla taksi yapıyor ve pist başına geldiğimizde hızla gaz kollarını açıyor. Kısa sürede gökyüzündeyiz. Mükemmel bir yolculuk yapıyoruz. 10 saatten biraz fazla sürüyor ve rüzgârlar hızımıza yardımcı oluyor. Karşı rüzgâr sinirli değil. Hep saatte 850-900 km ile yol alıyoruz. İstanbul Havalimanı’na harika bir iniş yapılıyor. Rüzgârlı, yağmurlu ama tam kontrollü bir iniş. 5. trafik hakkımı keyifle kullanmış oluyorum. Teşekkürlerle uçaktan ayrılıyorum.
SİNGAPUR’A TAM 38 YILDIR UÇULUYOR
- THY’nin Uzakdoğu’daki ilk uçuş noktası Singapur. Tam 38 yıldır uçuluyor. Şimdilerde haftada 14 frekanslık bir kapasite var. Seferler B777-300ER, B787-9 ve A350-900 geniş gövde uçaklarla yapılıyor. Uzakdoğu’ya uzun yıllardır yapılan gece seferlerine ilave olarak 2022 kış tarifesiyle gündüz seferleri de konulmuş.
Bu uçuşların hikâyesini THY Singapur Müdürü Mehmet Akay anlatıyor:
“2023’te taşıdığımız 345 bine yakın yolcu ile Singapur hattımızda en yüksek seviyeye ulaştık. Singapur’un stratejik konumu ve bölgedeki diğer havayolları ile aramızda bulunan işbirlikleri bizim için avantaj. Singapur’un yanı sıra Güneydoğu Asya ülkelerine ve Avustralya, Yeni Zelanda, Yeni Kaledonya gibi uzak coğrafyalar için de cazip bir havayolu konumunda bulunuyoruz. Yolcu profilimiz iş amaçlı seyahat eden kişiler, turist grupları, cruise yolcuları ve denizciler gibi birçok farklı segmentten oluşuyor. Türk vatandaşlarından vize istemeyen Singapur’a ülkemizden de yüksek bir talep var. Singapur ve Avustralya sivil havacılık otoriteleri nezdinde gerekli süreçlerin tamamlanmasının ardından 1 Mart tarihi itibarıyla haftada üç uçuşumuz Melbourne’a devam ediyor. Alınan 5. trafik hakkı sayesinde Singapur-Melbourne-Singapur arasında da yolcu taşıyabiliyoruz. Yolcularımıza istasyon ve şehir ofislerimizde toplam 19 kişilik bir ekiple hizmet veriyoruz.”
SİNGAPUR’DAKİ KİLİT ADAM
- 1979 İstanbul doğumlu olan THY Singapur Müdürü Mehmet Akay, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İngilizce İşletme mezunu. THY kariyerine 1999 yılında üniversite 1. sınıf öğrencisiyken part-time rezervasyon memuru olarak başlamış. Daha sonra 2004-2010 yılları arasında THY Gelir Yönetimi Başkanlığı’nda görev almış. Ardından da 2010’da Vietnam’a Ticaret Şefi olarak atanmış. Vietnam Ho Chi Minh City (Saygon) hattı açılışında görev aldı. 2012-2017 yılları arasında Hindistan (Mumbai), 2017-2020 yılları arasında Japonya (Tokyo) müdürlüğü yaptı. Japonya’nın ardından iki seneden uzun bir süre Genel Müdürlükte, Ortadoğu’dan Sorumlu Satış Başkan Yardımcısı pozisyonunda bulunduktan sonra 1 Mayıs 2022’de Singapur Müdürü olarak göreve başladı. Evli ve biri kız, biri erkek ikiz çocuk babası.
LİNDA 35 YILDIR THY’DE ÇALIŞIYOR
- Singapur’da THY’nin efsane bir istasyon şefi var. Tam 35 yıldır THY’de mahalli görevli olarak çalışıyor. Adı Linda Tan. Evli çoluk çocuklu. Ama şartlar ne olursa olsun 35 yıldır Singapur Changi’ye inen THY uçaklarının başında. Ekiplerin bir isteği iki olmuyor. Uçağın seferden gelişi ya da sefere çıkışı için hiçbir aksamaya izin vermiyor. Koca havalimanında bir dakika yerinde durmuyor. Arı gibi koşuşuyor. Çıkan her sorunu zerafeti ile çözüyor. Çok sayıda Türk müdür ile çalıştı ama hepsi ondan şükranla bahsetti. Belki de Linda, THY’nin bütün ödüllerinin gerçek sahibi olabilecek en önemli isimlerden biri…
HAZİRANDA DENVER’E UÇUŞLAR BAŞLIYOR
- Melbourne seferlerine başlayan THY yakın gelecekte Sidney, sonrasında Yeni Zelenda da Auckland uçuşlarını planlıyor. Diğer yanda Kuzey Amerika’da Denver ve ardından Orlando var. Güney Amerika’da ise Santiago projeksiyona alındı. Kanada uçuşlarında ise frekans artışı için sürekli görüşmeler yapılıyor. Montreal, Ottawa ve Vancouver için uçuş sayısını (frekans) artırmak şimdilik çok kolay görünmüyor. Çünkü Kanada, Kanada Hava Yolları’nı korumak adına bu konuda çok ciddi sınırlamalar uyguluyor.
Paylaş