2020’de rötar olacak mı

Hızla artan yolcu sayısı... Sıkışan gökyüzü... 2020’de uçaklar gökyüzünde nasıl uçacak? Rötar yaşanacak mı? İşte Avrupa hava sahasını yöneten Eurocontrol’ün yeni teknolojileri.

Haberin Devamı

/images/100/0x0/55ea2fa9f018fbb8f8704c75

Tarihler 23 Mayıs 2020’yi gösterirken kaptan pilot uyandığında hemen öğle saatlerinde yapacağı uçuşun hazırlıklarına başladı. Tablet bilgisayarından uçuş planını kontrol etti. Bir saat önceki rüzgâr değişimi hemen plana yansıtılmıştı. En az yakıt harcanacak rotayı seçti. Direkt yapılacak uçuşla sefer beş dakika kısalacak hem de 250 kilogram yakıt tasarrufu yapılacaktı.
Planı onayladığı an tüm bilgiler aynı anda uçağın bilgisayarına uydu üzerinden yüklendi. İşlerini tamamladıktan sonra da kaptan pilot kahvaltısını yapmaya başladı...
Uçak başı yaptığında tüm bilgileri tekrar kontrol etti. Bu sırada yakıt tankeri gelmişti. Yüzde 50’si bioyolojik kaynaklardan elde edilen yakıt yükleniyordu. Atmosfer yüzde 50 daha az kirlenecekti.
Yer hizmetlerinden gelen mesaj, uçağa aktarmalı binecek yedi yolcunun dokuz dakika geç kalacağının uyarısını veriyordu. Hemen uçuş planında gerekli değişiklikleri yaptı. Tek merkezden Avrupa semalarını kontrol eden Eurocontrol, kaptan pilota askeri eğitim sahasının bin metre üzerinden uçmasıyla bu süreyi tolere edebileceğini alternatif olarak sunuyordu. Hemen onayladı. Elektrikli push-back aracı uçağın motor çalıştırmadan pist başına kadar götürdü...

Haberin Devamı

HEDEF SIFIR RÖTAR

Eurocontrol 2020’de, Avrupa’da yılda 12.3 milyon uçuşun yapılacağına dikkat çekiyor. Hedef; ani meteorolojik değişimler veya acil durumlar haricinde sıfır rötarla operasyonun yapılması. Bunun için geliştirilen özel yazılımlar her türlü gelişmede bilgileri hızla yenilecek. Sunulan alternatifler hava trafik kontrol merkezlerinden pilotlara doğrudan iletilecek. Böylece aksamalar anında çözülecek.
TÜM UÇUŞLAR DİREKT YAPILACAK: Tüm uçuşlar direkt en kısa rotadan yapılacak. Bu konuda Avrupa’da önemli adımlar atan Eurocontrol, 2018’de tüm hava sahalarında bu uygulamayı hayata geçirecek. Ciddi yakıt tasarrufu sağlanacak.
TELSİZ KONUMASI BİTİYOR: Pilotların kontrolörlerle telsiz konuşmasına gerek kalmayacak. Bilgiler mesaj yoluyla kokpite iletilecek. Uçaklar uydulardan takip edilecek.
BEKLEME YOK: Doğrudan gerçekleşecek uçuş sayesinde alçalma sırasında havada yapılan beklemeler bitecek.

Haberin Devamı

GÖKYÜZÜNÜN YENİ TRAFİKLERİ

Eurocontrol’ün üzerinde çalıştığı en önemli konu, uçakların dışında sayıları hızla artan insansız hava araçları, zeplin ve sivil uzay mekikleri. Bu araçların yoğun trafik içinde emniyetle uçmaları için çalışmalar yapılıyor.
Bu konuda Japonya örneği dikkatle inceleniyor. Tarımsal kontrol için bugün Japonya’da 2 binden fazla insansız hava aracı kullanılıyor. Özel takip sistemi sayesinde hava trafik kontrol merkezi tüm trafikleri emniyetle takip edebiliyor.
Eurocontrol’ün verilerine göre halen pilotsuz uçakların yüzde 90’ı askeri amaçlı. Ancak sivil pazardaki hızlı gelişim nedeniyle bu sayının hızla artması öngörülüyor. Eurocontrol gelecek 10 yılda insansız hava araçlarının uçuşlarının en az yüzde 50’sinin sivil amaçlı olacağına inanıyor. Büyük yükleri taşıyacak zeplinler, uzaya çıkacak sivil uzay mekikleri için de özel trafik planlaması yapılıyor.

Haberin Devamı

2020’de rötar olacak mı

Business class yolcularına i-Pad çantası

Türk Hava Yolları, uzun menzilli uçaklarında business class yolcuları için özel bir çanta tasarladı. ‘Amenity Kit’ olarak adlandırılan çantada diş fırçası-macunu, nemlendirici kremler, traş kiti, uyku maskesi, kulak tıkacı gibi ürünler bulunuyor. Çanta aynı zamanda tablet bilgisayarın içine rahatlıkla girebildiği büyüklükte. Üzerindeki logo göze batmıyor. Büyük ilgi çeken gri çantayı yolcular uçaktan inerken yanlarında götürüyor.

/images/100/0x0/55ea2fa9f018fbb8f8704c79

THY Londra sokaklarında

Olimpiyatlar için THY, Londra sokaklarını özel reklamlarla donattı. Büyük ilgi çeken kampanyada  amaçlarının farkındalığı artırmak olduğunu söyleyen THY İngiltere Halkla İlişkiler ve Reklam Danışmanı Füsun İlkay, ‘Reklam Müdürü Serdar Ekrem Şirin’in projesiyle amacımız olimpiyatlara gelenlere İstanbul Atatürk Havalimanı’nın 200 kente açılan bir aktarma merkezi olduğunu hatırlatmak’ dedi. 
İlkay, THY’nin başta Manchester United sponsorluğu olmak üzere birçok organizasyonun da gizli mimarlarından. Manchester United’lı futbolcuların “anne” diye seslendiği İlkay, 1974’ten bu yana Londra’da yaşıyor. Uzun yıllar gazetecilik yapan İlkay, dört yıldır THY’de çalışıyor.

Haberin Devamı

Boeing Türkiye’de bayrak değişimi

/images/100/0x0/55ea2fa9f018fbb8f8704c7b

Boeing’in Ankara merkezli Türkiye Başkanlığı’nı 1999’dan bu yana sürdüren Greg Pepin, ekim ayında emekli olarak görevini Bernie Dunn’a bırakıyor. Amerikalı imalatçının Türkiye’deki tüm iş faaliyetlerinin koordinasyonundan sorumlu olacak Dunn, Boeing International Başkanı ve İş Geliştirme ve Strateji Kıdemli Başkan Yardımcısı Shep Hill’e bağlı çalışacak. 62 yaşındaki Pepin, ABD Ordusu’nda 26 yıl görev yaptıktan sonra Boeing’e 1999 ‘da Türkiye ülke direktörü olarak katıldı. 2002’de Boeing Türkiye Başkanı olarak atandı ve şirketin Ankara’daki ilk ofisini açtı. Greg Pepin gibi kariyerine Amerikan Ordusu’nda başlayan Bernie Dunn, Boeing’den önce, Ortadoğu ve Afrika İş Geliştirme Başkan Yardımcısı olarak görev yaptığı ITT Defense International’da denizaşırı pazarlama ve iş geliştirme faaliyetlerinin koordinasyonundan sorumluydu.

Yazarın Tüm Yazıları