Yaz mevsiminin geldiğini; havalar ısınmaya, güneş güzel yüzünü göstermeye başladığında, yaz sebze ve meyvelerinin tezgahlarda görmeye başladığımızda anlarız.
Yaz mevsimin habercileri arasında leylekler de var. Kışın sıcak bölgelere göç eden leylekler birer ikişer geri dönmeye başlarlar. Ama yaz mevsiminin habercileri sadece bunlarla sınırlı değil... Yaz mevsimiyle birlikte yurtdışında yaşayan Türkler de otomobilleriyle Türkiye'ye giriş yaparlar. Ben o zaman yazın geldiğini iyiden iyiye anlarım.
Şimdi nereden çıktı demeyin, bu yaz muhabbetinin... Amacım yaz aylarıyla ilgili bir yazı yazmak değil. Avrupalı Türklerin otomobillerinden yola çıkarak, Türkiye'deki otomobil sektörünün gelişimine ışık tutmak istiyorum. Son günlerde, Türkiye'ye giriş yapan Avrupalı Türklerin sayısı çoğaldı. Trafikte, çok sayıda Avrupa plakalı otomobil görmek mümkün. Yıllar önce Avrupalı Türkler’in altındaki otomobillere bakarak imrenirdim. Türkiye'de fazla görmediğimiz lüks otomobillerle yaz tatillerini Türkiye'de geçirirlerdi. O yıllarda ise Türkiye'de birkaç lüks markanın dışında otomobil görmek mümkün değildi... Şimdi baktığımda bu manzaranın tamamen değiştiğini görüyorum. Bir zamanlar imrenerek baktığımız Avrupalı Türklerin otomobillerinin aynısı, hatta daha yenisi ve iyileri Türkiye'de zaten var.
Hatta, Avrupalı Türkler’in kullandıkları otomobillerin birçoğunun, Türk plakalı otomobillere göre daha eski olduğunu söylemek yanlış olmaz. Bu sadece bir gözlem, neden, nasıl sorularına yanıt vermek gibi bir amacım yok. Ama, sizde bu gözle bir bakın... Değişimi görün...
Dünyanın ilk otoyolunda Hitler’in imzası var
Televizyonda otoyollarla ilgi bir belgesel izledim. Dünyanın ilk otoyollarının Hitler tarafından siyasi amaçla İkinci Dünya Savaşı öncesinde Almanya'da yapıldığını öğrendim. Bugünkü otoyolların bir benzeri olan Alman otoyolları, hem Almanya'nın büyüklüğünü göstermek, hem de halkın ulaşımını kolaylaştırmak için planlanmış.
Daha sonra, Alman otoyollarını gören ABD Başkanı Harry Truman, benzer otoyollar yapmak için harekete geçmiş. Şu anda Amerikalılar dünyanın en uzun otoyoluna sahipler.
Belgeseli izlerken, Turgut Özal'ın Türkiye'de otoyol çalışmalarını hatırladım. Özal da, siyasi amaçlarla otoyol yapımına başlamıştı. Hatta söylentilere göre, Edirne-Kınalı arasındaki otoyolun belirtilen tarihe yetişemeyeceğini görünce, müteahhit firmaya şerit sayısını ikiye indirin talimatı vermiş ve otoyol tamamlanmış. Bugün de AKP hükümeti duble yollar konusunda adım atıyor. Şehirleri birbirine bağlayan tek şeritli yolları çift şeride çıkarmak için çalışmalar yapılıyor. Yıllar geçiyor ama, siyaset bir şekilde yollara bağlanıyor.