Türkçe sözlü rap'in Cartel ile doksanlı yılların ortasında yaptığı patlamayı hatırlıyorsunuzdur.
O yıllarda kimse rap'in Türkiye'de bu kadar çok alıcı bulabileceğini tahmin etmiyordu.
Cartel çok sattı, yapımcısına çok para kazandırdı.
Cartel albümü Türkiye'de çıkmadan önce grubun beyni diyebileceğimiz Karakan, Almanya'da doksanların başından beri Türkçe sözlü rap yapıyordu.
Bilinen en eski Türkçe sözlü rap parçası 'Bir Yabancının Hayatı'; içinde Karakan elemanlarını da barındıran 'King Size Terror' adlı grup tarafından plak olarak piyasaya çıkartıldı.
Türkiye, Türkçe sözlü rap'le 1993 Yılı'nda GO Dergisi'nin yaptığı Karakan röportajı ile tanıştı.
Cartel'in albümünden sonra Almanya kökenli olmayan ilk Türk rap grubu 'Hedef 12'nin albümü piyasaya çıktı.
Onun hemen ardındansa Cartel'i oluşturan unsurlardan Erci E ve Karakan'ın solo albümleri...
Aynı yıllarda Blue Jean Dergisi'nde yayınlanmaya başlayan Türkçe hiphop ve grafitti köşesinin çatısı altında açılan iletişim kanalları camianın hızla büyümesini sağladı.
'99 yılı başlarında Kod Müzik etiketiyle piyasaya çıkan ve o dönemde kurulan Türk hiphop gruplarını bir araya toplayan 'Yeraltı Operasyonu' adlı çalışma ile Nefret, Silahsız Kuvvet, Yener, Statik, Ses gibi gruplar kendilerini gösterme fırsatı buldular.
2000'lerin başında piyasaya çıkan ve işi biraz ticari ve eğlenceli platforma çekmeye çalışan Fresh B'nin 'Gerçek Kal' albümünü 'Yeraltı Operasyonu 2' izledi.
Derken geçen yıl Nefret grubundan çıkma 'Ceza'nın solo albümü yayınlandı.
Ticari sözler içermemesine karşın Ceza'nın albümü ilgi gördü; konserleri doldu, sabah programlarına bile konuk oldu Ceza.
Yıl 2003. Şu anda elimde Sultan Tunç'un 'Saygıdeğer Şarkılar' adlı albümü var.
Albüm, Türkiye'de bu işin çıtasının her geçen gün yükseldiğine güzel bir örnek. Sound'u, altyapıları, sözleri ve yaklaşımıyla Türkiye'de yapılmış en kaliteli rap albümlerinden biri.
Sözlerin kurgusundan, sample'ların şarkılara yedirilişine; nakarat melodilerinin gücünden, düzenlemelerdeki ustalığa kadar her şey için Sultan Tunç ve Cem Buldak'ı tebrik etmek lazım.
Enstrümanların canlı kaydedilmiş ve dolayısıyla konserlerde canlı çalınacak oluşu da ayrıca ilgimi çekti.
Türkçe sözlü olmanın da ötesinde Türkiyeli de olabilen, rahatlıkla dinlenebilen, hem kaliteli hem ticari; eli yüzü düzgün bir rap albümü.
Türkçe rap'le ilgilenmeyen tüketicinin burun kıvıramayacağı kadar da iyi bir melodik altyapıya sahip.