Reklam şarkıları

Şöhretini, çok satan popüler müzik albümleri üreterek kazanmış isimler, doğal olarak reklamcıların da dikkatini çekiyorlar.

Bizimkiler de yapılan astronomik tekliflere hayır demeyince reklam kuşaklarında bir halk konseri tadı yakalıyoruz.

Kendi reklamda oynamak yerine, popüler olmuş şarkısını reklamcıların kullanımına açanlar olduğu gibi; şarkısının sözlerini reklamı yapılan ürüne uyarlayanlar da söz konusu.

Bir üçüncü kategori ise ilgili ürün için yepyeni bir şarkı yapanlar.

Dilerseniz işi biraz somutlaştıralım.

Bu konuda en fazla eleştirilenlerin başında Mazhar Alanson geliyor. Sanıyorum reklam dünyasıyla arası en iyi olan da o.

Yanlış hatırlamıyorsam Çokonat reklamının jingle'ı ile başlayan öykü BP, Alo Garanti, Shop and Miles, Renault, Elma Hesabı diye devam etti. Bunların içinde az önce sözünü ettiğim üç kategoriyi de örnekleyen reklamlar var.

BP'de 'Güllerin İçinden' orijinaline sadık kalarak kullanıldı. Renault'da 'Peki Peki Anladık'ın sözleri ürüne uygun olarak değiştirildi.

Shop and Miles ve Elma Hesabı'nda ise henüz piyasaya çıkmamış bir albümün içinde yeralan şarkıların sözleri ürüne uyarlandı.

O şarkıları daha sonra Mazhar Alanson'un solo albümünde 'Hindistan' ve 'Hamak' olarak dinledik.

Çokonat ve Alo Garanti ise benim yaklaşım olarak en doğru bulduklarım. Yani sanatçının ürün odaklı sıfır kilometre şarkılar ürettiği projeler.

Aslına bakarsanız bu konuda kimsenin kimseyi eleştirmeye hakkı yok. Adamın kendi şarkısı dilediğince kullanır, etinden sütünden faydalanır. Mazhar Alanson da kendisine bu konu hakkında görüşlerini sorduğumda, kısaca 'ee para kardeşim' demişti.

Siz farklı düşünebilirsiniz ama, böyle düşündüğü için de kimseyi suçlayamazsınız.

Yine de bir dinleyişte onlarca anı çağıran klasik şarkıların reklamlarla birlikte anılıyor olmalarından huzursuz olmamak elde değil.

Mazhar Alanson'a biraz da 'ağır abi' olduğu için bu denli yükleniliyor galiba.

Yoksa İbrahim Tatlıses, Teoman, Tuba Önal, Mustafa Sandal, Tarkan, Göksel, Sertab Erener vs. gibi birçok büyük isim o ya da bu şekilde reklam işine bulaşıyorlar.

Bence üzerinde durulması gereken en önemli nokta, daha önce bir yazımda söz ettiğim gibi, şarkıların ruhunun korunması meselesi.

Gerçekten her şey para değil. Kimi şarkıların hatırlattığı anıların yüreğimizin en korunaklı yerinde huzurlu olmaları lazım.
Yazarın Tüm Yazıları