Türkiye’de çıkan müzik dergilerinin sayısında özellikle son yıllarda büyük artış var.
Türkiye’de müzik sektörü hızla küçülürken müzik dergilerinin sayısının artması ne anlama geliyor acaba? Sizin de kolayca tahmin edebileceğiniz gibi insanların albüm satın almıyor oluşları, müzik dinlemekten vazgeçtikleri anlamına gelmiyor. İnternet üzerinden paylaşımlar, mp3çalarlar, mobil teknoloji, ev kopyası derken, iş ekonomik anlamda küçülürken, çap olarak büyüyor. Sayıları hızla artan yeni gruplar, MTV Türkiye ve müzik dergilerinin sayıca artması gibi gelişmeleri bir arada dikkatle okuyacak olursak, özellikle Türkiye müzik endüstrisinin şiddetli değişim sancıları yaşadığını ve önümüzdeki on yılın çok önemli gelişmelere sahne olacağını düşünmek için müneccim olmaya gerek yok.
Pek kimse farkında değil ama, Zardanadam grubu son albümünü internet üzerinden bedava yayınladı. Bunu ilk düşünen Zardanadam değil elbet. Daha önce Demir Demirkan’ın böyle bir girişimi oldu örneğin. Turgut Berkes’in www.karakutu.info adlı sitesi geçtiğimiz hazirandan beri yayında. Berkes ve grubu stüdyoya girip yeni şarkı yaptıkça siteye koyuyor ve şarkılarını ücretsiz ve yasal paylaşıma açıyor. Her yeni şarkıyla sitenin görsel düzeni de değişiyor. Ayrıca takibi çok keyifli bir forum ve bloglar (dijital günlükler) da içeriyor site. Bildiğim kadarıyla Turgut Berkes’in yeterince şarkı yapınca bunları bir albüme dönüştürmek gibi bir kaygısı da yok. "Belki koleksiyoncular için sınırlı sayıda plak yaparız" diyor ve ekliyor: "Ben albüme inanmıyorum". Önümüzdeki on yıllara damgasına vuracak dönüşüme ilham verecek cümle de üç aşağı beş yukarı buna benzer bir cümle olacak bana göre.
ZARDANADAM DEVRİM YAPTI
Zardanadam’dan söz etmemin nedeni biraz daha farklı. Zardanadam’ın yaptığının, bugüne kadar yapılan uygulamalardan önemli bir farkı var. Hatta girişimin sonucu ne olursa olsun, ilerleyen yıllarda önemli bir adım olarak anılacağına kesin gözüyle bakıyorum. Daha fazla meraklandırmadan söyleyeyim; Zardanadam yeni şarkılarını internet üzerinden yasal paylaşıma açmakla kalmamış, CD’ye albüm formatında basarak büyük müzik marketlerde ücretsiz olarak dağıtıyor. Yani müzik markete girip Zardanadam’ın yeni albümünü istiyor, tek kuruş ödemeden alıp elinizi kolunuzu sallayarak çıkabiliyorsunuz. Dedektör falan ötmüyor. Enteresan değil mi? Durun bakın daha neler olacak... AJDAR DEĞİL TARKAN
Bir şarkının tüketicisiyle buluşmasının tek yolu albüm yapmak değil. Evet konser yaparak dinleyiciyle bire bir iletişim kurmak ve dolayısıyla hayatını müzikten kazanıyor olmak için şarkıların tanınması, bilinmesi gerekiyor. Ve bugün; konvansiyonel yöntemlerle bir albüm üretmek için gereken prodüksiyon ve tanıtım maliyetlerinin altına girmekten çok daha avantajlı seçenekler, büyük fırsatlar var. Yeter ki prodüktörü, müzisyeni, meslek örgütü ve hukuki altyapısıyla esnek olabilelim. Dönüşüm sancıları çekerken para ve zaman kaybetmeyelim.
Sizi temin ederim; kendi evinde şarkılar yapan, bu şarkıları myspace.com’da kendini de tanıtarak paylaşıma açan, imkanları dahilinde mütevazı bir klip çekip youtube.com üzerinden yayınlayan isimsiz ama yetenekli birinin; birdenbire Tarkan ayarında star olacağı günler o kadar yakın ki.