Tanju Okan’ın hem Türk popüler müzik tarihi hem de gönlümüzdeki yeri ayrıdır.
Erkek ses olarak değerlendirdiğimizde nice büyük sesler yetiştirmiş bir coğrafyada yaşıyoruz, ancak öte yandan iş vokalistliğe, yoruma geldiğinde; şüphesiz dünyalar bir yana Tanju Baba bir yana. Tanju Okan’ı büyük şarkıcı, bana göre popüler müziğin gelmiş geçmiş en büyük erkek şarkıcısı yapan da budur. Yorumu...
Şimdi bir sorum var size. Gönlünüzde Tanju Okan’a denk gelen kadın yorumcu kimdir? Ben hiç düşünmeden net bir cevap verebilirim bu soruya; Ayten Alpman.
Ayten Alpman’a haklı başarısını getiren "Ben Böyleyim", "Memleketim", "Ben Varım" gibi listebaşı şarkıları bir yana; Yeni Türkü’nün "İstersen Hiç Başlamasın"ını yorumladığında kendisine bir kez daha vurulmuş; bu konseptte bir albüm yapsa, yani başkalarının hit olmuş şarkılarını kendine has üslubuyla yorumlasa ne güzel olur diye düşünmüştüm. Aradan onca yıl geçti. Meğer Ayten Alpman yaklaşık beş yıldır bu proje üzerine çalışıyormuş.
Bir kere peşin olarak söyleyeyim, "Bir Başkadır Ayten Alpman" albümü kendi tüketici kitlesini bulduğunda (ki o da kesinlikle yetişkin kategorisidir) son dönemin en önemli satış başarılarından birini yaratacak güçte bir albüm.
Ayten Alpman’ın yaklaşık otuz yıl sonra stüdyoya girip, üstelik daha önce yapmadığı bir şeyi yapıp; başkalarının ünlü ettiği şarkıları yorumlaması öyle ha denince olacak şey değil. Projenin fikir babası olan Hakan Eren’in ismine sanırım siz de aşina oldunuz artık. Eline attığı her işin üstesinden ustalıkla gelmesi ve kotardığı işlere duyduğumuz saygı vesilesiyle sık sık adını andığımız Hakan Eren, yine bir hayalinin peşini bırakmayarak Ayten Alpman’ı ikna etmiş öncelikle. Sonra şarkı seçimi, izinler, kayıt derken bugünlere gelmiş proje.
Albümde yer alan şarkıları da uzun uzun saymak isterim. Çünkü listeyi gördüğünüzde "bu şarkının bu şarkıyla ne ilgisi var, neden bu var da öteki yok" gibisinden eleştirilerde bulunabilirsiniz. Ancak az sonra adlarını sayacağım bu ünlü şarkıların seçilme nedenleri öncelikle melodik altyapılarının çok güçlü oluşu. Ondan sonra Sadun Ersönmez ve Kamil Özler’in düzenleme yaklaşımlarına uygun bir melodik yapıları var ki bu da bütünlük açısından çok önemli. Yeri gelmişken özellikle Sadun Ersönmez’in o birbirinden ünlü, çoğu dillere persenk olmuş hit şarkılara sihirli değnekle dokunduğunu iddia etmek isterim. Gerek Hakan Eren’in müzikal prodüktör olarak yaratıcı yönlendiriciliği; gerekse Sadun Ersönmez’in şarkılara farklı bir ruh veren düzenlemeleri; işi neredeyse yeni bir Ayten Alpman albümü olarak algılatacak düzeye getirmiş.
Hangi şarkılar, sayalım; Nilüfer şarkılarından "Erkekler Ağlamaz" ve Ferdi Özbeğen yorumundan da hatırlayacağınız "Söyleyemedim", Ajda Pekkan’dan "Her Yaşın Ayrı Bir Güzelliği Var" ve "Seninleyim". Yine Ferdi Özbeğen’in sesiyle ünlenen "Herkes Kendi Yoluna", Nükhet Duru’dan "Sesini Duyur", Melike Demirağ vokaliyle sevdiğimiz "Arkadaş", Grup Gündoğarken klasiği "Sen Benim Şarkılarımsın", Tual’den "Pencere" ve sıkı durun Serdar Ortaç’tan "Yaz Yağmuru".
Sıkı durun deme amacım bıyık altından gülümsetmek değil kimseyi. Öte yandan özellikle o şarkıya dikkat kesilmenizi rica ediyorum. Bambaşka bir kulvarda çok sevilmiş, marş olmuş, popüler müzik kültürünün en ortasında yer alan bu şarkı farklı bir bakış açısı ve doğru bir dokunuşla nasıl bir hale gelmiş göreceksiniz.
Albümün bir diğer sürprizi de "Aliye" ve "Binbir Gece" dizileriyle tanınan Halit Ergenç’in "Arkadaş"ta Alpman’a eşlik ediyor oluşu.