Paylaş
Belirli görevlere gelmek için gereken süreler yükseltiliyor.
Bu düzenlemede “kamu yararı”nın ne olduğunu araştırmak için hukuken belirleyici soru şudur: Niye?
Fakat önce yeni yasadaki düzenlemelere kısa bir göz atalım.
BÜTÜN DAİRELER YENİDEN
Sayın Yargıtay üyelerinden özür dileyerek basit bir misalle anlatmak istiyorum. Okulda aynı düzeydeki bütün sınıflar boşaltılıyor, öğrenciler harmanlanıp yeni baştan değişik sınıflara gönderiliyor. Böyle bir şey.
Yargıtay’da 23 tane hukuk, 15 tane ceza dairesi var. Burada alanlarında uzmanlaşmış birinci sınıf hâkimler dosyaları inceleyip karar verirler.
Yeni kanun bu dairelerin hepsini boşaltıyor, hepsini toplam “otuz sekiz daire” olarak tanımlıyor. (Madde 29)
Yargıtay’da Birinci Başkanlık Kurulu, on gün içinde kaç hukuk, kaç ceza dairesi kurulacağına ve aralarındaki işbölümünün nasıl olacağına dair bir tasarı hazırlayıp Yargıtay Genel Kurulu’na sunacak. Yargıtay Genel Kurulu son kararı verecek. (Madde 31, 37)
İster misiniz, tapu davalarında uzmanlaşmış bir hukuk hâkimi, kendisini bilişim suçlarıyla ilgili ceza dairesinin üyesi olarak bulsun!
SÜRELER DEĞİŞİYOR
Yargıtay Başkanı seçilebilmek için eskiden Yargıtay’da 8 yıl çalışmış olmak şartı vardı. AK Parti iktidarı 2011’de çıkardığı kanunla bu süreyi 4 yıla indirdi, şimdi yeni kanunla 10 yıla çıkardı.
Yargıtay Başsavcısı seçilmek için eskiden 8 yıl kıdem gerekirdi, AK Parti 2011’de çıkardığı kanunla bunu 4 yıla indirdi, şimdi yeni kanunla 5 yıla çıkardı.
Yargıtay Genel Sekreteri olmak için eskiden süre gerekmezdi, Yargıtay Başkanı çalışacağı Genel Sekreteri Yargıtay üyeleri arasından seçerdi. Şimdi Genel Sekreter olmak için 5 yıl kıdem şartı getirildi. Başka hiçbir yargı kurumunda böyle bir şart yok!
Yargıtay’da üç yıllık Yargıtay hâkimi iseniz, daire başkanı olup yargılama yapabilir, insanlar hakkında karar verebilirsiniz. Fakat idari işleri yapmak üzere Genel Sekreter seçilmek için 5 yıl kıdem gerekecek artık...
2011’de Yargıtay zaten yeniden düzenlenmiş, dosya yükünü azaltmak için yeni daireler kurulmuştu haklı olarak. Şimdi, Yargıtay’ın iç yapısı değiştiriliyor!
Yine de Yargıtay’daki son sözü nihayet Yargıtay Genel Kurulu söyleyecektir; adli yargının bağımsızlığını Yargıtay üyelerinin onuru belirleyecektir.
KAMU YARARI?
Soruşturmalar niye özel yetkili sulh hâkimlerine veriliyor? Hükümetin 2011’de kanunla düzenlediği HSYK’ya ve Yargıtay’a niye üç yıl bile dolmadan yeniden düzenleme yapılıyor?
Paralel yapıyı tasfiye etmek için mi? Kim devlette paralel davranıyorsa, kanıtlarıyla birlikte hakkında yasal işlem mutlaka yapılmalıdır. Fakat bunu gerekçe gösterip yürütme erkinin yasama gücünü kullanarak yargıyı kontrol altına alması kuvvetler ayrılığı ilkesine ve kamu yararına aykırıdır.
İşte, Anayasa Mahkemesi Başkanı Haşim Kılıç’ın 25 Nisan konuşmasındaki sözleri:
“Kamu yararı gözetilmeden, siyasal amaçları gerçekleştirmek düşüncesiyle yazılı hukuk kurallarında çok sık aralıklarla yapılan değişikliklerin, toplumda hukuk güvenliğini sağlayabileceğinden bahsedilemez.”
Yasama faaliyetlerinde “kamu yararı”nı tanımlayan çok sayıda AYM ve AİHM içtihadı vardır.
Neticeten diyorum ki, hukuk bütün siyasetlerden üstündür, adil yönetilmek ve huzurlu bir toplumda yaşamak istiyorsak.
Paylaş