Paylaş
Şimdiye kadar çoktan tezgahları doldurması gereken enginarlar yeni boy göstermeye başladı. Fiyatlar ise hayli yüksek, tanesi ortalama 8 lira. Halbuki geçen yıl 5 tanesi 10 liraya alıyorduk. Fiyat fazla, ürün az olursa festivalin keyfi kaçar. Yine de henüz umudu kesmeyelim. Belki festival için saklanıp henüz kesilmediğinden enginarlar ortaya çıkmamıştır. Bakarsınız bu hafta sonu karaciğerin dostu, pek çok hastalığa deva, geçmişte sadece asillerin yiyebildiği soylu bitki tezgahları şenlendirir, enginar bayramı başlar.
Milyonlar risk altında ama
SON AFAD raporuna göre İzmir’de hareket halinde 13 fay hattı olduğu ve her an 7 büyüklüğünde deprem yaşanabileceği açıklandı. Daha da vahimi, yapıların yüzde 70’inin depreme dayanıklı hale getirilmesi gerektiği belirtiliyor. Bu da 700 bin konutun dönüştürülmesi anlamına geliyor.
700 bin konut en az 2.5-3 milyon insan demek. Bir başka anlatımla, milyonlarca İzmirlinin hayatı pamuk ipliğine bağlı. İstatistiklere göre vakti gelmiş, her an kırılabilecek fayların üzerindeki riskli konutlarda oturanların yaşamını kurtarabilmek için kaybedecek zaman yok.
Ama her nedense dönüşüm için atılan her adım mutlaka mahkemelik oluyor. Aylar, yıllar kaybediliyor. Daha önce bu köşede dile getirdim. Eli kulağında olan büyük depreme hazırlık için zamana karşı yarış vermek gerek. Hayati olmayan konuların mahkemelere götürülerek aylar, yıllar kaybettirilmesi Gültepe’den Karşıyaka’ya milyonlarca İzmirlinin hayatıyla oynamak demektir.
Sürücüsüz otoda arkana yaslan TV seyret
İNGİLTERE’de sürücüsüz otomobiller birkaç aya kadar deneme amaçlı tek şeritli yollarda trafiğe çıkacak. Yıl sonundan itibaren otoyollara da çıkacak bu otoların 2025’ten itibaren yaygın kullanımının başlaması planlanıyor.
Sürücüsüz otolar trafiğe çıkmadan önce yapılan yasal düzenlemelerde hayli ilginç detaylar bulunuyor. Örneğin; oto sahipleri araç kendi kendine giderken, hızı 60 kilometreyi geçmemek kaydıyla, arkalarına yaslanıp televizyon seyredebilecek, internete girip e-postalarına bakabilecek. Ama dikkati çok dağıttığı için cep telefonu kullanamayacak.
Yeni teknolojilere açık Türkiye’nin de sürücüsüz otoda çok gecikeceğini sanmam. Ancak sorun sürücüsüz otoda değil, Türkiye’deki şoförlerde. Daha döner kavşakta bile önceliğin kavşağa girmiş sürücüde olduğunu bilmeyen, cep telefonuyla konuşurken geri manevra yapan, kaza yaptığında çarptığı insanları bırakıp kaçan kafalarla istedikleri kadar akıllı olsunlar sürücüsüz otomobillerin başarı şansı fazla değil.
Paylaş