Paylaş
Birol, ABD Başkanı Biden’dan Avrupa Komisyonu Başkanı’na ya da Japonya Başbakanı’na kadar dünya liderlerinin enerji konusunda akıl aldıkları bir isim. Time dergisi tarafından seçilen dünyanın en etkili 100 ismi arasına giren tek Türk.
Konusunda böylesine önemli bir uzmanın Ege Bölgesi için sözünü ettiği fırsatı kaçırmamak gerek. Fatih Birol, Ege’yle ilgili beklentilerini birkaç hafta önce Türkiye’ye geldiğinde Hürriyet’e söyledi.
Birol’un Ege Bölgesi’ne dikkat çekmesinin birçok nedeni var. Her şeyden önce Ege, güneş ve rüzgar gibi yenilenebilir enerji kaynaklarından ilk yararlanmaya başlayan bölgelerden biri. Bu alana yatırım arttıkça rüzgar üreten pervanelerden güneş enerjisi paneline kadar pek çok yeşil enerji aracının üretimine Ege’de başlandı. Bu alanda deneyimli sanayicilerin sayısı giderek artıyor.
ÇİN’E ALTERNATİF MERKEZ
Birol tüm dünyanın şu an, yıllardır Rusya’ya olan bağımlılığının faturasını ödendiğini söylüyor. Yenilenebilir enerjide büyürken Çin’le de benzer sorunlar yaşamak istemeyen ülkelerin şimdi alternatif aradıklarına belirtiyor. Malum, özellikle güneş panellerinin büyük bölümünü dünya Çin’den alıyor. Ama özellikle son bir yıldır güneş enerjisi üretiminde kullanılan araçlar adeta karaborsaya düştü. O nedenle Çin’e alternatif üretim merkezleri aranıyor. Fatih Birol bütün bu gelişmelere dikkat çekerek, Türkiye’nin enerjide alternatif olma zamanının geldiğini söylüyor.
Ege, Mercedes’ten BMW’ye, Jaguar’dan Fiat’a dünyanın en ünlü otomobil markalarına parça ve aksam üreten bir bölge. Otomotivdeki altyapı, deneyim ve yetişmiş iş gücünün kolaylıkla yeşil enerji araçlarının üretiminde kullanabileceği düşünülüyor.
OTOMOTİVİN YERİNİ ALABİLİR
Aslında otomotivde elektrikli araçlara geçişin tahminlerden çok daha hızlı olduğunu da unutmamak gerek. Ege Otomotiv Derneği Başkanı Mehmet Torun, kısa süre önce sektöre şu uyarıda bulundu:
“Bu yıl geçtiğimiz seneye göre elektrikli araç satışları üç kat arttı. Mevcut araçlarda 12 bin parça varken, elektrikli araçlarda bu sayı 4 bine düşüyor. Fren sistemi, aydınlatma sistemi dışında servislere gerek kalmayacak.
2033 MODELDE DİREKSİYON YOK
2033’teki modellerin yüzde 79’unda direksiyon ve sürücü kokpiti yok. Elektrikli araçlarda servise ihtiyaç olmayacak. Otomobiller bayiler yerine internetten satılacak. Mercedes, Türkiye’deki bayilerini 2023’te kapatma kararı aldı O nedenle sektörde yedek parça ve servis konusundaki firmaların çağa ayak uydurmaları gerekiyor. Aksi takdirde ayakta kalma şansları yok.”
Bilmem fazla söze gerek var mı? Otomotivdeki deneyimle yeşil enerji sektörüne yapılacak yatırımlarla Ege’nin hem ayakta kalma, hem de enerjide dünyanın yeni merkezi olma fırsatını yakalaması mümkün.
Paylaş