Paylaş
Dünya otomotivde yeni bir devrimin eşiğinde. Küresel ısınmadan, artan petrol fiyatlarına pek çok nedeni olan büyük bir teknolojik dönüşüm bu. Milli araba peşinde koşan Türkiye bu yarışa nasıl girecek? Ford’u taklit ederek mi, Tesla’yı örnek alarak mı?
Bu soruya vereceğimiz yanıt ileri teknolojiye dayalı yeni ekonomideki yerimizi de ortaya koyacak.
Artık iki tür otomobil var piyasada. Eski sistem, petrolle çalışan, galeride satılan. Yeni sistem, elektrikle çalışan ve internette satılan. Eşim (evet çevrecidir kendisi!) geçen hafta bu tercihlerden ikincisini seçti. Şimdi kapıda egzozu olmayan, sıfır emisyonlu bir araba var. Yolda sesi çıkmıyor. Benzin istasyonuna uğramıyor. Akşam evdeki fişe takıyor, sabaha depo (pardon akü!) doluyor. Sektörün geleceği kapıda duruyor.
Milli Araba Sevdamız!
Sektörün büyük dönüşüm yaşadığı şu dönemde bizim milli araba projemizi gözden geçirmenin tam zamanı. Proje diyorum ama aslında bir sendrom. Kökü epey eskiye gidiyor. Devrim, Anadol derken kaçan fırsatlarla dolu bir tarih.
Çok farklı sebeplerle 19. Yüzyıldan kalma bir teknolojiyi Türkiye’de yeniden üretemedik. Son yıllarda bunu başaramamızın temel nedeni ekonomik. Geleceği olmayan bir pazara 100 yıl geriden girilemeyeceğini aklı başında tüm yatırımcılar görüyor. O nedenle de ‘milli otomobil yolda!’ diyen politikacıların imdadına Jet Fadıllar yetişiyor! Var mı hatırlayan‘İmza’yı?
Daha birkaç ay önce Bilim, Sanayi ve Teknoloji bakanı milli arabayı yapacak başka ‘bir babayiğit bulundu’ dedi. Bu sıralar açıklanacakmış kim olduğu. Bakan hybrid teknolojiyi de değerlendiriyoruz demiş. Hybrid, adı yeni teknolojisi eski motor. Eskinin melez olanı.
Yenisi sıfır emisyonlu motor!
Türkiye için tarihi fırsat!
Yeni nesil teknolojiler önceki nesli kaçıranlara bir fırsat sunar hep. İlk nesil teknoloji yarışını kaçırmışsınız. Yakalamanız yılları bulacak altyapı yatırımına bağlı. Yeni nesil teknoloji bir anda sizinle rakipleriniz arasındaki farkı azaltmış. Otomobil yarışında olan bu.
İlk nesil motor yarışını kaçırdık. 100 yıl farkla. Yeni nesil motor yarışı yeni başlıyor. Bu yarışı kaçırmamak için ‘şimdi’ yarışa girmek için en uygun zaman.
10 Yıllık Tesla 100 yıllık şirketlere meydan okuyor!
Milli araba diyerek bu saatten sonra Ford’u yeniden keşfetmek akıl karı değil. Aslı varken o yarışta bizim başarı şansımız yok. Yeni yarışa, yeni bir solukla girmemiz gerek. Tesla gibi!
Tesla 10 yıllık bir şirket. Otomobil şirketi değil, otomobil üreten bir teknoloji firması. Her kategoride sıfır emisyonlu araç üretmek ve bunu yaparak sektörü topyekün dönüştürmek için kurulmuş. Daha şimdiden yüzlerce patenti ve sayısı hızla artan aracı var piyasada. Kendi açtığı kulvarın öncüsü. Başarısının sırrı eski nesil şirketleri örnek almamasında. Başarısının göstergesi ise eski nesil şirketlerin Tesla’yı örnek alması. GM Volt ile, Nissan Leaf ile Tesla’nın kulvarında artık.
Tesla’ya yeni nesil motorun Ford’u deniyor. Tesla’nın popüler aracı Model S, Ford’un ilk popüler aracı Model T’ye gönderme…
Türkiye’nin Tesla’dan öğreneceği çok şey var
Dünya elektrikli otomobile yönelirken biz eski teknolojide ısrar ediyoruz. Ford’un 19. yüzyılda başladığı yerden yarışa girmek, olmayan bir yarışa hazırlanmak demek. O yarış bitti ve biz kaybettik.
Şimdi yeni bir ekonomik yarış başlıyor. İleri teknolojiye, inovasyona dayalı bir yarış bu. Bütün ülkeler bu dönüşüme ayak uydurmaya çalışıyor. Bu noktada bizim Fordları taklit ederek alacağımız bir mesafe yok.
Ya Teslalarla yarışacak girişimlerin önünü açacağız ya da Jet Fadıl gibi babayiğitlerin araba yapmasını bekleyeceğiz.
Tercih bizim.
Paylaş