Çocuklarımız bilgisayar kullanmayı bilmiyor!

Bilgisayar okuryazarlığında son sıradayız!

Haberin Devamı


Memlekette herkes çocukların bilgisayar kullanımından şikayetçi ama durum hiç de bildiğiniz gibi değil.

Bilgisayarı kullanma becerisinde bizim çocuklar nerede? Sonuçları geçen hafta açıklanan bilgisayar okuryazarlığı testi tam da bu soruya yanıt vermek için tasarlanmış. Ve tek iyi sonuç böyle bir uluslararası ölçme değerlendirme programına katılmış olmamız. Zira veri olmadan ahkam kesmek kolay. En azından şimdi elimizde çok sağlam veri var. Durumu görmek ve önlem almak için ilk adım bu.

The International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) tarafından gerçekleştirilen Uluslararası Bilgisayar ve Enformasyon Okuryazarlığı Çalışması (International Computer and Information Literacy Study - ICILS) yeni bir uluslararası veritabanı. Bu test her ülkede 8. sınıf öğrencilerinin evde, okulda ve iş ortamında bilgisayarı soruşturma, üretme ve iletişim amacıyla kullanma becerisini ölçüyor. Çocuklara çeşitli sorunlar veriliyor ve bu sorunları bilgisayar aracılığıyla çözmeleri isteniyor.


Çocuklarımız son sırada!
Değerlendirme sonuçları bizim için can sıkıcı. Katılımcı ülkeler arasında son sıradayız! Çekoslovakya, Avustralya, Polonya ve Norveç birbirine yakın puanlarla ilk sıraları paylaşıyor. 21 ülke arasında sonuncu olmak neye tekabül ediyor derseniz şu kadarını söyleyeyim, daha fazla sayıda ülkenin katıldığı Enformasyon ve İletişim Teknolojileri Endeksi’nde (Information and Communication Technology Indeks – ICT) 69. sırada yer alıyoruz.


Neden bilgisayar okuryazarlığında sınıfta kaldık?
Yapılan çalışmanın bence en kıymetli tarafı her bir ülkenin performansını ortaya çıkaran faktörleri ortaya koyması. Türkiye verilerine detaylı bakınca ortaya çıkan manzara şu: Bilgisayar yok, internet yok, bu ikisi olan yerde de okulların ve öğretmenlerin özerkliği yok!

Haberin Devamı


Bizde 80 öğrenciden sadece 1’i kişisel bilgisayara sahip (Norveç’te her iki öğrenciden birinin bilgisayarı var). Türkiye’de evinde bilgisayar olmayan 8. sınıf öğrencilerinin oranı yüzde 31 iken bu oran çoğu katılımcı ülkede tek haneli bir sayı!

Bizde yüzde 10 olan yüksek hızlı internet erişimi, bilgisayar okuryazarlığının önündeki bir diğer engel. Bu oran Hırvatistan’da yüzde 20, Hollanda’da yüzde 30! Çocukların yüzde 37’sinin evinde internet yok.


Geleceğe yatırım yapmıyoruz!
İş dönüp dolaşıp yatırım önceliğine geliyor. Rapora göre katılımcı ülkeler arasında bütçeden eğitime en az pay ayıran ülke biziz. Danimarka bütçesinin yüzde 9’unu eğitime harcarken biz yüzde 2,9’u eğitime ayırıyoruz!


Bu sonuçlar sürpriz değil!
Bu can sıkıcı istatistikler tek bir kaynaktan gelse şüpheyle bakardım ama aylardır bu konularda farklı farklı kaynaklardan benzer veriler paylaşıyorum. PISA problem çözme testinden, fen ve matematik ölçümlerine, inovasyon istatistiklerinden, patent başvurularına tüm veriler birbirini destekler nitelikte.

Yüksek teknoloji pazarı NASDAQ’ta Yunanistan’ın 20, İsrail’in 70 dolayında şirketi varken bizim hala tek bir şirketimiz yok; ama çocuklarımıza verdiğimiz eğitime bakarsak onların da bu yeni ekonomide rekabet etmeleri epey zor.

Haberin Devamı

Çocuklarımızın geleceği için duble yollar kadar siber yollara, çimento kadar çipe kafa yorma zamanı. Aksi takdirde çocuklarımızın beceriye dayalı yeni ekonomide rekabet etme şansları yok.

https://twitter.com/SelcukRSirin

Yazarın Tüm Yazıları