Paylaş
İKİ SEÇENEK SUNDULAR
Olay şöyle gelişmiş... Uğur Cebeci’nin bulaşık makinesi bozulur. Hepimizin yaptığı gibi hemen bilgisayarın başına geçer. Arama motorunu açar, bulaşık makinesi markasını ve ‘yetkili servis’ ibaresini girer. Yüzlerce yetkili servis dökülür. Cebeci kendisine en yakın konumdaki ‘yetkili servis’ ibareli sayfayı tıklar. Zaten kocamana puntolarla 0444 ile başlayan bir numara verilmiştir. Arar sorununu anlatır. İki genç gelir, önce bulaşık makinesinin su pompasının bozuk olduğunu söylerler. Makineyi açıp bozuk parçayı çıkardıktan sonra, parçanın değiştirilmesi gerektiğini söylerler. Eğer bozuk parça yerine eski bir makineden alınmış parçayı kullanırlarsa 1000 TL, yeni bir parça ile değiştirirlerse 2 bin TL’ye mal olacağını belirtirler.
UĞUR CEBECİ
ÇİPİ DE DEĞİŞTİRDİLER
Havacılık dünyasını A’dan Z’ye bilen, uçak parçalarını ezbere sayan Uğur Cebeci, ne yazık ki beyaz eşya dünyasından hayli uzaktadır. Kabul eder, parça değişir. Ustalık dahil 2120 TL’yi öder. Bitti mi, hayır... Uğur Cebeci’nin cömertliği karşısında cesaretlenen servis yetkilileri bu kez yeni bir arızaya dikkat çekerler. Programların tam çalışmadığını bir çip değişikliği gerektiğini belirtirler. Yeni çip ve değişim ustalığı için 1800 TL daha ödenmesini isterler. Uğur Cebeci ‘hafiften’ işkillenmeye başlar ama o sırada bulaşık makinesinden çok haftalık yazısına yoğunlaştığı için olsa gerek üzerinde fazla durmaz. Onu da öder.
İki servis yetkilisi piyasa değeri 4 bin TL olan bulaşık makinesinin hayati olmayan iki basit parçasını değiştirip Uğur Cebeci’nin 3920 TL’sini alır uzaklaşırlar.
Bulaşık makinesi çalışmaya başlar, Uğur Cebesi ise düşünmeye... Sonra ödediği paranın garipliğini algılar, sarılır telefona. O markanın gerçek teknik servisine ulaşır. Acı gerçeği öğrenir. Su pompasının gerçek bedeli 670 TL, çipinki ise 200 TL’dir.
Çifte şok yaşayan Cebeci aldatıldığını anlamıştır ama iş işten geçmiştir. Sözde ‘yetkili servisi’ tekrar tekrar arar ancak bir sonuç alamaz.
PARÇALAR SAHTE ELEMANLAR TECRÜBESİZ
UĞUR Cebeci’nin başına gelen aslında her gün yüzlerce kişinin yaşadığı çok önemli bir sorun. Arama motorlarında kendilerini markaların yetkili servisi olarak belirten yüzlerce şirket, hem tecrübesiz elemanlarıyla, sahte parçalarla tehlike saçıyor, hem de fahiş fiyatlarla tüketiciyi aldatıp mağdur ediyorlar. Bu konuda markaların internet sitelerinde uyarılar var.
ARAMA MOTORLARI ALDATMA ARACI
PEKİ nasıl oluyor da internet aramalarında markaların yetkili servisleri değil de bu yetkisiz servisler üst sıralarda çıkıyor. Yetkili olmayan servisler bulundukları muhitteki aramalarda en üst sırada görünebilmek için arama motorlarına reklam veriyor. Arama motorları ise şikayetlere rağmen bu şirketlerin gerçekten yetkili olup olmadığına bakmaksızın reklamlarını kabul ediyor. Arama motorları arayanın konumuna göre arama yapıp bu şirketleri üst sırada çıkarıyor. Böylece bir yerde vatandaşın kandırılmasına aracılık ediyorlar.
TİCARET BAKANLIĞI SİTE KURDU (SERBİS)
YETKİLİ servis aldatmacasıyla ilgili sorun o kadar büyük ve başa çıkılmaz ki, sonunda Ticaret Bakanlığı devreye girdi. Ticaret Bakanlığı bünyesinde Servis Bilgi Sistemi (SERBİS) servis.gov.tr internet sitesi üzerinden uygulamaya sokuldu. Bu sitede hem yetkili servisle ilgili sahtekarlıklara dikkat çekerek tüketiciler uyarılıyor, hem de arama motoru sayesinde vatandaş markaları ve sorunlarıyla ilgili gerçek teknik servislere yönlendiriliyor.
GERÇEK YETKİLİ SERVİS NASIL BULUNUR?
EVİNİZE servis çağırmanız gereken durumlarda internetten arama yapmak yerine markanızın internet sitesine girin. Burada gerçek yetkili servislerin listelendiğini göreceksiniz. Markaların internet sitelerindeki çağrı merkezlerini aradığınızda da gerçek yetkili servislere yönlendiriliyorsunuz. Size bir şekilde ulaşan ve yetkili servis olduğunu iddia eden şirketleri kontrol etmek için de Ticarete Bakanlığı’nın SERBİS uygulamasından faydalanın. Siz siz olun sözde yetkili servislere kanmayın!
Paylaş