Paylaş
Böylece Rekabet Kurumu gözetiminde yapılacak anlaşmalarla Lig TV diğer platformlarda da yayınlanacak.
FUTBOL biz Türklerin hayatında çok önemli bir yer tutuyor. Futbol programları bile yüzbinlerce kişiyi ekran başına toplarken naklen yayın konusunda çok önemli bir gelişme yaşandı. Süper Lig maçlarını daha çok kişinin izlemesini sağlayacak bu gelişme dijital yayın platformlarının rekabeti açısından çok büyük önem taşıyor. İşte nedenleri...
Digiturk 2010’da yapılan ihale sonucunda yıllık yaklaşık 425 milyon dolar karşılığında 4+1=5 yıllık bir kontrat ile Süper Lig’in yayın haklarını aldı. Bu maçları yayınlamak için de Lig TV kanalını yayına soktu. Aradan geçen 4 sezonun sonunda ilginç bir gelişme yaşandı.
Şike soruşturma süreci ve bazı başka olayların gelirlerini düşürdüğünü iddia eden Digiturk, Türkiye Futbol Federasyonu’na (TFF) başvurarak kendisine ekstra iki yıl daha yayın hakkı verilmesini istedi.
Digiturk ve TFF ihale yapılmadan yayın haklarının 2 yıl uzatılması için aralarında sözleşme imzaladılar. Ancak rakipleri Rekabet Kurumu’na başvurarak rekabete aykırılık iddiasında bulundu. Rekabet Kurumu konuyla ilgili soruşturma ve inceleme süreci başlattı. Sonunda da önceki gün bir karara vardı.
HEM ONAY HEM ŞART
Rekabet Kurumu’nun kararında iki önemli nokta var. Birincisi, Kurum bu uzatmayı onayladı. İkincisi ise bu onayı verirken önemli bir şart düştü. Uzatma yıllarında (2015-2016 ve 2016-2017 sezonları) münhasırlığın sona erdirilerek diğer yayın platformlarına da alt-lisanslama yöntemi ile Süper Lig’i canlı yayınlama imkanı verilmesini istedi.
Peki bu ne anlama geliyor? Öncelikle yazılıp çizilene bakıldığında diğer şirketlerin Digiturk’ün belirleyeceği iki üç maçı yayınlayacağı gibi bir anlam çıkartılıyor. Bu doğru değil. Basit bir şekilde anlatırsak, nasıl bu platformlar, Kanal D, ATV, Star, TRT 1 gibi ulusal kanalları ortak yayınlıyorsa bundan sonra Lig TV’yi de ortak yayınlayacaklar. Yani siz örneğin Tivibu ya da D-Smart abonesiyseniz de maçları Lig TV’den seyredebileceksiniz. Burada kritik bir nokta var. Peki bu Digitürk’e zarar vermeyecek mi? Hem ‘evet’, hem ‘hayır.’
DİGİTURK’E YARAR MI?
Digiturk abone sayısı ve gelir elde etmek için elindeki en önemli unsur olan Lig TV’yi paylaşmak zorunda kalacak ve kayba uğrayacak. Ancak, Digiturk rakip şirketlere Lig TV yayınını para ile satacak ve gelir elde edecek.
Bildiğiniz gibi Digitürk satışa çıkmış bir şirket. Digiturk şimdi 1 milyon Lig TV abonesine ek abone alabilecek. Üstelik her hangi bir gideri olmadan gelir de sağlayabilecek. Böylece karı da artabilecek.
Digitürk vereceği yayın şeklini zaman içinde belirleyecek. Yani, Lig TV’yi olduğu gibi mi verecek, yoksa maçları verecek gerisine karışmayacak mı henüz belli değil.
FİYAT KONUSU KRİTİK
Bu noktada en önemli soru şu: Digiturk fahiş bir fiyat belirleyip, rakiplerin Lig TV yayınlarını almasını engelleyebilir mi?
Konuyla ilgili Digiturk önceki gün bir açıklama yaptı. Açıklamada karardan duyulan memnuniyet dile getirilirken şu görüşe yer verildi:
“Geçtiğimiz yıllarda kısmi alt lisanslama sürekli yapılagelmiş ancak yayın haklarının bütününün alt lisanslaması konusunda ne yazık ki hiçbir yayın platformu eşit ve hakkaniyetli bir ticari teklifi sunamamıştır.
Süper Lig yayınlarından oluşan sorumluluk ve yüksek maliyeti diğer yayın platformları ile paylaşmayı her zaman arzu ettik. Ancak, spekülatif amaçlarla yapılan yaklaşımları kabul etmemiz mümkün görünmemektedir. 2017 yılı Haziran ayına kadar devam edecek yayın sözleşmemizin son iki yılı için alt lisanslama söz konusu olmasına rağmen ciddi tekliflere bu sezonun kalan maçları ve önümüzdeki sezon için de açık olduğumuzu bu vesileyle kamuoyuna ve yayın platformlarına duyurmak isteriz.”
REKABET KURUMU DEVREDE
Özetle Digiturk “parasını veren 2015 yılını beklemeden bu haftaki maçları bile yayınlayabilir” dedi. Ancak Rekabet Kurumu’nun açıklamasında önemli bir ayrıntı var. Bu sezon dahil alt lisanslama ile ilgili tarifeyi Digiturk belirliyordu. Bu nedenle rakiplerin maçları yayınlaması pek mümkün değildi. Ancak, Rekabet Kurumu 2015-2016 sezonu itibariyle şart getirdiği için önümüzdeki sezona yönelik Digitürk’ün belirleyeceği alt lisans tarifeleri bu kurumun onayından geçecek. Yani Digitürk tek taraflı olarak fiyat belirleyemeyecek, Rekabet Kurumu rekabetin oluşması için devrede olacak.
EN KARLI ÇIKAN TÜKETİCİ
Rekabet Kurum’nun kararı uyarınca Digiturk bu operatörlere bir tarife veya plan önerecek. Karşılıklı pazarlıklar sürecek ve sonuçta isteyen operatörler Digiturk ile anlaşacak ve Agustos 2015’den itibaren Süper Lig maçları bu operatörlerin de kutularından seyredilebilecek.
Son olarak şunu belirtmemizde fayda var. Eğer maç yayınları tüm platformlara girerse bundan en kârlı tüketiciler çıkacak. Evdeki kutu enflasyonu biteceği gibi bu platformlar maç yayını dışında rekabete soyunacak. Ne diyelim, gelsin kaliteli diziler, filmler ve kanallar. Maç asıl o zaman başlıyor. İçeriği iyi olan kazanır...
Alt lisanslama nedir?
ALT-lisanslama yöntemi bütün dünyada özellikle gelişmiş ülkelerde sıkça uygulanan bir sistem. Bu sistemde hak sahibi kuruluş hakkı devredeceği yayıncılara belirli bir minimum garanti (bir nevi ayakbastı parası) üzerine de abone başına belli bir fiyat belirliyor.
Türkiye’deki dijital yayın platformları
1-Digitürk: Çukurova Grubu ve Providence Fonu’na ait. Kontrolü şu anda Çukurova Grubu’nun borçları nedeniyle TMSF’de toplam 3 milyon civarı abonesi olduğu ifade ediliyor. Eutelsat uydusundan yayın yapıyor
2-D-Smart: Doğan Grubu’na ait. Toplam 1,7 milyon civarı abonesi olduğu ifade ediliyor. Turksat uydusundan yayın yapıyor.
3-KabloTV/Teledünya: Türksat’a ait. Yaklaşık 800 bin analog, 500 bin dijital TV olmak üzere yaklaşık 1,3 milyon abonesi olduğu ifade ediliyor. .
4-Tivibu: Türk Telekom/TTNet’e ait. Yaklaşık 300 bin ev, 1 milyon web abonesi var, IP üzerinden (özel intenet hattı) yayın yapıyor.
5-Turkcell TV: Turkcell Superonline’a ait. Yaklaşık 500 bin abonesi var, Superonline üyelerine internet hattı üzerinden yayın yapıyor.
20 milyon
Türkiye’deki hanelerde bulunan TV sayısı
6 milyon
TV için dijital platforma para ödeyen hane sayısı
3 milyon
Karasal analog (klasik çatı anteni) kullanan hane sayısı
11 milyon
Uydu alıcısı ile TV izleyen hane sayısı
Paylaş