Güneş Afrika’dan buzdolabı Koç’tan

Koç Grubu’nun 2011 yılında Güney Afrika’da satın aldığı Defy hızlı büyüyor. Arçelik’in teknoloji transfer ettiği pazar lideri Defy satışlarını yüzde 40 artırdı, faaliyette bulunduğu Afrika ülkesi sayısını da 19’dan 39’a çıkardı.

Haberin Devamı

Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç, “Geleceğe yatırım yaptık” dedi.

Güneş Afrika’dan buzdolabı Koç’tan

GÜNEY Afrika’nın Ezakhani kentinde bir fabrika binası. Kapının hemen üzerindeki tabeladaki amblem aşina olduğumuz bir markayı simgelese de, aslında çok uzaklardayız. İçeride hummalı bir çalışma var. Tamamı Zulu kabilesinin üyelerinden oluşan çalışanlar buzdolabı ve soğutucu üretmekle meşgul. Siyah ellerden çıkan bu ürünler Afrika’nın dört bir yanına dağılıyor. Uzak diyarlardaki bu fabrikanın sahibi Koç Grubu. Arçelik çatısının altında faaliyet gösteren Defy markasının üç fabrikasından birindeyiz. Koç Holding’in üç yıl önce Franke’den 324 milyon dolara satın aldığı ve 56 milyon dolarlık da yatırım yaptığı Defy markasının Güney Afrika’daki tesisleri kapılarını ilk kez Türk basınına açtı. Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç, Defy’i alarak aslında geleceğe yatırım yaptıklarını söylerken, Arçelik’in bu operasyonu, Türkiye’den Afrika’ya yapılan en büyük sanayi yatırımı olma özelliği de taşıyor.

Haberin Devamı


39 ÜLKEYE ULAŞTI

Güneş Afrika’dan buzdolabı Koç’tan


Koç Holding’in davetlisi olarak gittiğimiz Güney Afrika’da markanın güçlü potansiyeline yatırım yaptıklarını dile getiren Mustafa Koç, gelişmekte olan pazarlara açılmanın Arçelik’in genel büyüme stratejisinin önemli bir parçası olduğunu vurguladı. Mustafa Koç, “Batı - Orta ve Doğu Afrika bölgelerinde 6 kat büyüme sağladık. Afrika operasyonları 2011’de tüm ihracatımızın Euro bazında yüzde 3.5’u iken bu yıl bu oran yüzde 14.5’e çıktı. Uzun vadeli hedefimiz Afrika’da yerimizi sağlamlaştırıp yeni pazarlara girmek” dedi.


3000 AFRİKALI ÇALIŞIYOR


Koç Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkanı ve Arçelik A.Ş. Genel Müdürü Levent Çakıroğlu da, Defy’nin satın alınması ile Arçelik’in pazar çeşitlendirmesi hedefi doğrultusunda çok önemli bir potansiyeli de satın aldığına dikkat çekti. Çakıroğlu, “Defy kendine ait üretim, satış, dağıtım ve servis ağına sahip. Bugün Güney Afrika’da 15 milyonu aşkın Defy markalı ürün bulunuyor. Güney Afrika’da 3 üretim tesisinde yıllık 2 milyonu aşkın kapasite ve 3 bin çalışanla faaliyet gösteriyoruz. Her üç fabrikada yeni ürün ve teknoloji yatırımları yaptık. Defy’nin Botsvana, Namibya, Upington, Swaziland ve Mpumalanga’da satış temsilcilikleri mevcut. Ürünleri Nijerya, Zambia, Mozambik, Zimbabwe ve Tanzanya gibi ülkelerin bulunduğu Afrika pazarlarına ihraç ediyoruz. Üç yılda satışları yüzde 40, ihracatı yüzde 60 arttırdık” dedi.
Dün Defy’nin Eastlondon fabrikasında yeni gardırop tipi buzdolabı üretim hattının resmi açılışı yapıldı. Mustafa Koç ile Levent Çakıroğlu’nun ev sahipliğindeki törene Güney Afrika Cumhuriyeti Sanayi ve Ticaret Bakanı Dr. Rob Davies de katıldı.

Haberin Devamı


‘Levent Bey önerdi, aldık’

Güneş Afrika’dan buzdolabı Koç’tan


MUSTAFA Koç, Defy’nin satın alınma sürecini şöyle anlattı: “2008 krizinden sonra, Batı Avrupa (hala ihracatta en önemli pazarımız olmakla birlikte) çok ciddi bir durgunluğa uğradı. Onun üzerine aramızda bu pazarları çeşitlendirme kararı aldık. İlk hedef olarak da Levent Bey (Çakıroğlu) Güney Afrika’da böyle bir fırsat olduğunu gördü ve oturduk, değerlendirdik. Çok da yerinde zamanında bir alım gerçekleştirdik. Bu tabii ilerisi için Arçelik’in başka pazarlarda da Batı Avrupa dışında atılım yapmasına örnek teşkil edecektir.”


Beko, Avrupa’nın en hızlısı

ARÇELİK’in global markası Beko’nun son yedi yılda Avrupa beyaz eşya pazarında payını en çok arttıran marka olduğunu ifade eden Levent Çakıroğlu, “Yıllardır İngiltere’de lider marka olan Beko; Polonya pazarından sonra, bu yılın ilk yarısında Fransa beyaz eşya pazarında da birinci oldu. Avrupa’nın en büyük beyaz eşya pazarı Almanya’da, son beş yılda pazar payını iki katından fazla arttırdı. Romanya’da Arctic ile açık ara pazar lideriyiz. Pazar çeşitlendirmesi hedefimiz doğrultusunda Güneydoğu Asya bölgesine ihracatımızı arttırıyoruz” diye konuştu.

Haberin Devamı


EMEA coğrafyasında ikinciliğe yükseldi


ARÇELİK Grubu’nun ana pazarı olan Avrupa, Ortadoğu ve Afrika (EMEA) çoğrafyası, dünya beyaz eşya pazarının yüzde 46’sını oluşturuyor. Arçelik de bu pazarda beş yılda beşincilikten ikinci sıraya yükselmiş. Mustafa Koç henüz durumdan memnun olmadığını, “Global oyunculukta istediğimiz yerde miyiz? Hayır” sözleriyle özetledi. Hedef olarak da Uzak Asya’yı gösterdi, “Uzakdoğu müjdesini daha sonra vereceğiz. Malezya, Tayland, Vietnam, Filipinler. Endonezya’yı bölgenin politik olarak etkili ve en büyük İslam ülkesi olarak görürseniz, çok ciddi potansiyel arzediyor.”


109 yıldır ‘MEYDAN OKUYOR’


AFRİKA’nın en güçlü beyaz eşya markası olan Defy’nin anlamı ‘meydan okuma.’ 1905’te kurulup 1916’da Durban İron Fabric Company adını alıyor. Santral çalışanları telefonu ‘Hello D-e-f-y’ diye açtığı için markanın adı 1932’den itibaren Defy oluyor. Arçelik’in satın alması sonrasında firma teknoloji transferine uğramış! Üretim bantları baştan aşağıya yenilenmiş. Ürünler enerji dostu hale getirilmiş. Küçük ev aletleri, klima portföye eklenmiş. Fabrikalarda üretilen en ilginç ürün ise, güneş enerjisi ile çalışan buzdolabı. Arçelik Güney Afrika Ülke Müdürü ve Defy Genel Müdürü Hakan Kozan’ın verdiği bilgilere göre güneş paneli üreticisi bir firma ile işbirliğine gitmişler. Panel buzdolabına entegre edilmiş. Bu sayede elektriğin hiç olmadığı Afrika’nın ücra köşelerine bile buzdolabı satmaya başlamışlar. Normal bir buzdolabının iki katı fiyata satılan ürün Afrikalılar için büyük önem taşıyor. Çünkü Güney Afrika’da elektriğe ulaşım oranı coğrafi zorluk ve maliyet nedeniyle sadece yüzde 47.

Haberin Devamı


Tozlu marka Grundig hayata döndü


ŞU anda beyaz eşya grubunda portföylerinde 10 marka bulunduğunu belirten Mustafa Koç, Alman Grundig markasını satın aldıklarında yönetim kurulundaki bazı kişilerin, “Bu tozlu markayı nasıl hayata geçireceksiniz” dediklerini ifade ederek, “İki kere iflas etmiş bu marka şimdi ayağa kalktı” dedi. Levent Çakıroğlu ise “Alman tasarım ekibi ile Arçelik’in elektronik mühendisleri bir araya geldi. Çok iyi bir kombinasyon oldu. Üretimi İstanbul’a getirdik, ürünü hem güncel hem de rekabetçi şekilde yaptık. Televizyonda Grundig markası 3’üncü sıraya yükseldi. Güven kazandık. Şimdi Grundig markasıyla kişisel bakım ürünleri satıyoruz” dedi.

Yazarın Tüm Yazıları