PaylaÅŸ
Turizmde hizmet sunan iÅŸletmeler, pazarda güvenilir ve tarafsız kuruluÅŸların verdiÄŸi belgelerle yer almakta; bu belgeler müşterilerde ve hedef pazarlarda güveni saÄŸlamaktadır. Türkiye’de Belgelendirme, turizm yatırımlarının hizmete girdiklerinde üretimlerinin uluslar arası piyasada yer alabilmesi için Yatırım Belgesi aÅŸamasından baÅŸlayıp; iÅŸletme belgesinin verilmesi ile sonlanan bir süreçtir. Bundan sonrası ise belge sahibi iÅŸletmenin niteliklerini koruma durumunun denetlenmesi aÅŸamasıdır.Â
YENÄ° TABLO
2634 sayılı yasanın düzenlediÄŸi ortamdaki bu üç aÅŸamalı süreçte tek yetkili kuruluÅŸ Kültür ve Turizm Bakanlığıdır. Her ne kadar yasada Bakanlığın bazı yetkilerini paylaÅŸması imkanı varsa da; Bakanlık bu yetkisini Federasyonlar ÅŸeklinde örgütlenmiÅŸ kuruluÅŸlarla bile paylaÅŸmamıştır. 2023 Turizm Stratejisinde yer alan bağımsız turizm danışmanları yapılanması konusunda da herhangi bir geliÅŸme olmamıştır. Bu durum, sektörün geliÅŸme dinamiÄŸi içerisinde bazı kuruluÅŸları belge ve sertifika konusunda harekete geçirmiÅŸ ve ülkemizde tespit edebildiÄŸimiz kadarı ile aÅŸağıdaki tablonun varlığı ortaya çıkmıştır.Â
1 Turizm Yatırım Belgesi Ve Turizm Ä°ÅŸletme BelgesiÂ
2 Yeşil Yıldız Çevreye Duyarlı Konaklama Tesisi belgesi
3 Mavi BayrakÂ
4 Iso 9001 Belgesi (Hizmet Kalitesi)Â
5 Iso 22000 Belgesi (Gıda Güvenliği)
6 YeÅŸil Bayrak Â
7 YeÅŸillenen OtellerÂ
8 Tat-Toplama Ayırma Tesisleri Â
9 Beyaz Yıldız (Enerji VerimliliÄŸi)  Â
10 Beyaz Bayrak (Besin GüvenliÄŸi)   Â
11 Crıystal Programı (Otellerde Hijyen)
12 TÜV Rheinland tavsiye ederler’ sertifikası
KORUNMASI GEREKÄ°R
Belgelendirme konusunda ve baÄŸlı olarak verdiÄŸi belgenin içerdiÄŸi nitelikleri koruması konusunda yetkili tek kurum olan Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın yasanın saÄŸladığı imkanları kullanarak iÅŸletmeleri diÄŸer kuruluÅŸların verdiÄŸi belge ve sertifikaların hücumundan koruması gerekir. Türkiye’de geçerli yıldızlama sisteminin bu açıdan yeniden gözden geçirilmesi de (ÅŸehir, sahil, daÄŸ, konferans, kaplıca iÅŸletmeleri gibi) bir ihtiyaç haline gelmiÅŸtir.Â
Kamuoyuna karşı da bir güvenceyi temsil eden Bakanlık Belgesinin, diÄŸer sertifikalarla tamamlanmaya çalışılması bu konuda kuÅŸkulara neden olmaktadır. SaÄŸlık Bakanlığı’nın havuzlara ve spa salonlarına, Tarım Bakanlığı’nın gıda iÅŸlenen yerlere yönelik çalışmalarında olduÄŸu gibi bu belgelerden herhangi birine sahip olmayan bir iÅŸletme saÄŸlık, güvenlik, çevre duyarlığı açısından gerçekten tercih edilmemesi gereken bir konumda mıdır;yoksa Turizm Bakanlığı’nın Belgesi bu anlamda tek başına yeterli bir güvence midir?Â
BAKANLIÄžA SUNULMALI
Bakanlığın yapması gereken de verdiÄŸi belgenin kendi içinde baÅŸka belgelerle desteklenmesi gibi bir uygulamanın benimsenmesi yerine; verdiÄŸi belgenin turizm iÅŸletmeleri tarafından tüm dünyaya karşı güvenle ibraz edebilen niteliÄŸini korumaya yönelik olmalıdır.Â
Turizm Ä°ÅŸletmesi Belgesi alınması sürecinde tüm destekleyiciler Bakanlığa sunulmalı; Turizm Ä°ÅŸletmesi Belgesi, pazar ve müşteri açısından ne içermesi gerekiyorsa onu tam olarak içermeli, bunun dışında tamamlanmaya ihtiyacı olmamalıdır.Â
Ä°ÅŸletmelerimiz çevre, saÄŸlık ve güvenlik açısından gerekli önlemleri fazlasıyla almakta; müşteri memnuniyetini ön planda tutmaktadır. Böyle bir hizmet anlayışına sahip iÅŸletmelerimize Pazarların, müşteri tercihlerinin ve yeni ürünlerin tanıtıldığı çalışmalar, çeÅŸitli kurum ve kuruluÅŸların bir nitelik belirleyicisi olarak belge vermelerinden daha etkili olacaktır. Belgelerin artması, Ä°ÅŸletmelerin zaman ve maliyet olarak ödeyecekleri bedellere raÄŸmen, ülkenin çevre dostu olmayan ya da baÅŸka özellikleri taşımayan iÅŸletmelerin, çoÄŸunlukta olduÄŸu bir turizm ülkesi olarak tanınma ihtimaline zemin hazırlamaktadır.Â
Â
PaylaÅŸ