Velhasıl Bursa gastronomiden ibarettir

BURSA gastronomi şehridir, dedik.

Haberin Devamı

Bursa turizm şehridir, dedik.
Bursa gıda endüstrisinin başkentidir, dedik.
Tarih boyunca süregelen lezzetleriyle birleşince Bursa’nın bir ‘gastronomi şehri’ olduğunu vurguladık. Gastronomi Festivalleri’ni Gaziantep, Hatay, Adana, Konya, Afyon yapıyor; Bursa da yapabilir ve yapmalıdır dedik.
Eylül 2019 tarihinde Bursa Büyükşehir Belediyesi Basın Halkla İlişkiler Daire Başkanı Ahmet Bayhan ile Gaziantep’e birlikte gittiğimizde hep birlikte gördük ki; Bursa da bunu başarabilir. Hatta daha iyisini yapabilecek potansiyeli var. Araya giren pandemi, festivalin ta bu günlere kadar ertelenerek şimdilerde yapılmasına imkan verdi.

GÖRÜŞLER DİNLENDİ

Büyükşehir Belediyesi başından bu yana şehrin tüm dinamikleriyle iletişim kurarak Gastronomi Festivali’nin nerede ne şekilde yapılması hususunda görüşleri dinledi.
Biz Gastronomi Kültür ve Seyahat Derneği (GASTRODER) olarak festivalin tek başına yeterli olmayacağını, Gastronomi Çalıştayı da yapılarak önümüzdeki yılların gastronomi yol haritasının çıkarılması gerektiğini ifade ettik.

Haberin Devamı

İPEKSİ LEZZETLER YAKIŞTI

Ayrıca her şehrin festival yaparken şehrin başına veya sonuna fest, gastro ekleyerek birbirine benzeştiğini, yüz yıllarca ipeğiyle öne çıkan Bursa, ‘İpeksi Lezzetler’ adıyla öne çıkmasını önerdik. Sayın Vali’miz, Büyükşehir Başkanımız ve yöneticileri bu önerilerimizi uygun bularak hayata geçirdiler. Herkesin kendince destek olduğu, çorbada bizim de tuzumuz olsun dileğiyle el verdiği bir festival yaşadık.

ÇALIŞTAY KİTAP OLACAK

Balıkesir Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölüm Başkanı Prof. Dr. Murat Doğdubay’ın akademik danışmanlığıyla, benim de projeye destek verdiğim
‘Bursa Gastronomi Çalıştayı’nı gerçekleştirdik. Bursa’da gastronomi ve turizm konularında söz sahibi kurum, STK ve sektör duayenlerinin davet edildiği çalıştayda, hem onlardan yazılı görüş ve önerilerini topladık, hem üç oturumlu çalıştayda konuları tartıştık. Yazılı bildirilerini ve notlarını toplayarak sonuç raporuyla birlikte ‘Bursa Gastronomi Çalıştayı’ Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin desteğiyle kitap halinde yayınlanacaktır.

Haberin Devamı

TESCİLLİ YEMEKLER MENÜYE

‘Yeşil Bursa’ ile öne çıkan Bursa’nın son dönemin ve geleceğin en önemli konusunun olacağı varsayılan Yeşil Gastronomi’yi ele aldık. Atık yönetimi ve israf ile ilgili yapılacakları, gastronomi sektörünün bu konudaki eylem planlarını, akreditasyon ve belgelendirme süreçlerini konuştuk.
Bursa’nın coğrafi işaretli ürünlerinin menülere eklenme süreçlerini, coğrafi işaretli yemeklerin daha iyi nasıl öne çıkarılması gerektiğini uzmanlarla konuştuk.
Bursa’nın gastronomi rotalarını, yeni ve eski destinasyonlarını ele alarak, bunların pazarlanma süreçlerini planladık.

Festivale gelince...
Beklendiğinden daha kalabalık bir festival oldu.
Büyükşehir’in tertip ettiği organizasyon, tanıtım, lokasyon ve tarih seçimi olarak, ulaşım ve altyapı hizmetleri anlamında ufak tefek eksikler haricinde genelde başarılıydı.
Bu işin bütçe temelli bir iş olduğunu bilen biri olarak, eldeki kaynaklarla ‘ilk yapılan’ büyük bir festivalin altından başarıyla kalkabildi Büyükşehir.

Haberin Devamı

BİRLİK BERABERLİK ŞART

Bu tür festivallerin şehrin tüm unsurlarıyla birlikte destek verilmesiyle daha iyi netice alındığını hep görüyoruz. Bursa’nın sanayi kuruluşlarının, ticaret odalarının maalesef ‘uzaktan seyrettiği’, ifade edilmese de hissedilen bir rekabetin olduğu Bursa’da ‘Bursa Gastronomi Festivali’ne en çok esnaf ve gönüllü sivil toplum kuruluşlarının destek verdiğini gözlemledik.
Bursa’da ilk ellideyiz, yüzdeyiz diye övünen markaları, festivalde göremedik. Bursalı içecek markaları, süt, yoğurt markaları Bursa Gastronomi Festivali’nin lokomotifleri olmadırlar.
Umarım ikinci Bursa Gastronomi Festivali daha fazla ‘birlik beraberlik’ ruhuyla gerçekleşir.
Festival alanın çok büyük olmasına ve boş yerin olmasına rağmen stantların sıkışık düzende olması, Bursa’nın çok önemli sanayi ve gıda markalarının festivalde yer almaması haricinde organizasyonun gelişime açık ve başarılı geçtiğini söyleyebiliriz.

Haberin Devamı

DONDURMA STANDI OLMALIYDI

Alanda çok büyük bir dondurma çadırı olmalıydı. Bursa’nın meşhur meyveleri frambuazlı, ahududulu, yaban mersinli, armutlu, şeftalili, dağ çilekli, vişneli dondurmalarını sunmalıydık. Aynı şeklide Bursa şerbetleri ile Bursa Ovasına Şükran standı olmalıydı.
Bursa döner kebabının bir sunum usulü vardır. Çadırda, orta yerde sunulacak bir ürün değildir. Tabak sıcak olacak, ekmekler ızgarada ısınırken kebap kömür ateşinde pişecek. Tereyağ usulca dökülecek. Velhasıl bu kıymetli ritüeli olan yemek için ayrı profesyonel özel standlar olmalıdır. Yine de Şahin Bey Kebap, Şahin Sevinç’in gayretleriyle, imkan ölçüsünde en üst seviyede hizmet vermeye çalıştı.

Haberin Devamı

GÖZLER TATLI STANTLARINI ARADI

Bursa İznik Gölü’yle, Gölyazı ile Gemlik ve Mudanya’sı ile göl ve deniz balıklarıyla, deniz ürünleriyle festival alanında yer verilebilirdi.
Festivalde Kemalpaşa tatlı standları olmalıydı, Bursa tatlısı süt helvasıdır, kemalpaşadır, bağdat hurmasıdır, süt tatlılarıdır. Bursa Mutfağını Urfa, Adana Kebabıyla, baklava ile anlatmaya çalışırsak komik duruma düşebiliriz.

ŞEFLERE YARATICILIK YARIŞMASI

Bursa düğünlerinde, köylerinde kuzu çevrilir, Orta Asya’dan beri gelen Osmanlı geleneğidir.
Kaç çeşit kemalpaşa tatlısı yapabiliyoruz? En az 15 çeşit kemalpaşa çıkabilir mutfağımızdan.
İnovasyon yaratan, ufkumuzu açacak, şeflerin yaratıcılık sınırlarını zorlayacak yarışmalar yapılabilir. Aktiviteler festivalin kalitesini, şehrin vizyonunu yansıtmalıdır, kaç kilo yedin, kaç adet yedin gibi panayır yarışmaları bir ‘değer’ yaratılamaz.
Bursa gastronomisi, Gaziantep, Hatay gibi gastronomi şehirlerinden bile daha avantajlı konumdadır. Otel sayısı, turizm destinasyonları, en büyük pazar olan İstanbul’a yakınlık en önemli artılarıdır. Bursa her biri Anadolu’da bir şehir olacak kadar güçlü ilçeleri olan bir şehirdir.

FESTİVAL TURİST ÇEKER

Daha fazla tematik festivallere ev sahipliği yapabiliriz. Kemalpaşada domates festivali, Karacabey’de soğan festivali, İnegöl’de sağlık ve gastronomi festivali, köfte festivali, Uludağ trekking festivali, Keles mantar toplama günleri, Gürsu şerbet festivali, Orhaneli dağ ve bağ festivalleri, Mudanya deniz lezzetleri festivali ve İznik Göçebe Festivali (yapılıyor bu sene) gibi festivaller yapılabilir. Ne kadar çok festival o kadar daha çok turist demek.

ŞEFLERE DESTEK OLUNMALI

Bu şehrin markaları olan, Şef Bülent, Şef Ömür Akkor, Şef Emir Topuk gibi marka şeflerin desteklenerek artması gereklidir. Şef restoranlar son dönemin en önemli gastro turizm çekim merkezleri haline gelmiştir. Bu konuda şeflerin bağlı bulundukları dernekler daha etkin rol oynamalı, şeflerini öne çıkaracak etkinlikler planlamalıdır.
Bursa’yı Bursalılara anlatmaya gerek yok, yanı başımızda her hafta sonu seyahat planı yapan turistleriyle birlikte 20 milyonluk bir İstanbul var. İstanbul’dan Bursa 1 saat 30 dakika. Bu potansiyeli daha fazla kullanmalıyız. İstanbul’da Bursa’yı tanıtan gezici ve sabit lokasyonlarımız olmalıdır. Başka şehirlerde Bursa Günleri, Bursa Haftası gibi etkinlikler yapmalıyız.

KATILAN MUTLU, KATILMAYAN PİŞMAN

Velhasıl festivalde herkes Bursa gastronomisine neler katabileceğinin neler yapabileceğinin hayalini kurdu, hayallerini gerçekleştirdiler, katılmayanlar pişman olurken, katılan markalar büyük bir deneyim yaşadılar.
Şehrimizin markalaşması için değerli olan bu organizasyon için ‘canla başla’ çalışan başta Büyükşehir Belediyesi’nin tüm ekibine, elini taşın altına sokan Başkan Alinur Aktaş’a ve katılan Bursa markalarına, böyle bir başarıya imza attıkları için tebrik eder, festivalin her yıl tekrarını dileriz.

Yazarın Tüm Yazıları