PaylaÅŸ
Bu makalede klasik müziğin, beynin uzamsal/mekansal becerilerini geliştirdiğini iddia ediyor. Bu iddiayı da şu deneysel araştırmaya bağlıyor.
DENEYSEL ARAÅžTIRMA
Denekleri üç gruba ayırıyorlar.
Bir gruba 10 dakika Mozart’ın bir eserini, bir gruba da başka bir mistik müzik dinletiyorlar. Üçüncü gruba hiçbir müzik dinletmiyorlar.
Daha sonra onlara uzamsal/mekansal becerileri ölçen bir etkinlik yaptırıyorlar.
Görüyorlar ki Mozart dinleyen grup çok daha iyi yapıyor.
Bunun üzerine ‘klasik müzik biliÅŸsel becerileri artırıyor’ diye bir sonuç çıkıyor.Â
‘Bu bilişsel gelişimdeki artış ise 8 ile 10 puanlık bir IQ skoru artışına denk geliyor’ diye bir ifade kullanıyorlar.
İşte bu talihsiz ifade günümüze kadar gelen ‘klasik müzik zekayı artırır’ yanılgısının başlangıcı oluyor.
ARAŞTIRMANIN ÖZÜ
Aslında bu bulgu, sadece uzamsal beceriler ile ilgili bir artışı ifade ediyor.
Zeka ile ilgili hiçbir bilgi vermiyor. Araştırmacılar orada sadece bir benzetme yapıyorlar.
Dahası bu araÅŸtırmadaki uzamsal becerilerdeki artış bile çok kısa sürüyor.Â
Sadece yarım saat.
Denekler aynı etkinliği daha sonra yapınca ortaya hiçbir fark çıkmıyor.
OYUNCAK ENDÃœSTRÄ°SÄ°
Bu bulguyu basın büyütüyor.
'Klasik müzik zekayı 10 puan artırıyor' diye manşetler atıyorlar.
Daha sonra durumu oyuncak şirketleri sahipleniyor.
Çünkü oyuncak endüstrisi çok iyi biliyor ki sadece Mozart dinleterek bir fark yaratmak, aileler için basit ve ucuz bir yöntem.
Bütün aileler bunu kolayca deneyebilir ve bu fikir çok iyi pazarlanabilir
Mozart Etkisi adı altında milyonlarca CD satılıyor.Â
Böylece bu yanılgı kamuoyunda daha da pekişiyor.
SONRAKÄ° ARAÅžTIRMALAR
Mozart etkisi yanılgısı artınca, başka araştırmacılar bu etkiyi daha derinlemesine araştırmaya karar veriyor.
Diğer araştırmalarda da ilk araştırmaya benzer sonuçlar buluyor.
Klasik müzik dinlemek o anda performansı artırıyor ama bunun etkisi ilk araştırmada olduğu gibi en fazla yarım saat sürüyor.
NASIL ARTIRIYOR?
Tabii burada sorulacak baÅŸka bir soru var.
Klasik müzik, zekayı artırmasa da bilişsel fonksiyonlarda bir artışa yol açıyor. Bu da önemli. Peki, bu neye bağlı?
Araştırmacılar görüyor ki her klasik müzik eseri bu etkiyi yaratmıyor. Sadece duygusal olarak kişiyi harekete geçiren eserler bu etkiyi oluşturuyor.
Örneğin, Albinoni’ye ait depresif klasik müzik eserleri ya da ‘relaxation’ müzikleri aynı etkiyi yaratmıyor.
Yani klasik müzik klasik müzik olduğu için değil, duygusal hareketlilik sağladığı için bu kısa vadeli etkiyi yaratıyor.
Bu tür eserler, beyni uyanık tutarak, beynin daha iyi fonksiyon göstermesini sağlıyor. Benzer bütün eserler aynı etkiyi yaratıyor.
SONUÇ
Sonuç olarak ‘klasik müzik zekayı artırır’ ifadesi tamamen bir yanılgı. Tabii yanlış anlaşılmasın. Bu bulgular klasik müzik kötüdür demek değil. Sadece zekayı artırmıyor demek.
Çocuğunuzun hem zekasını hem de duygusal zekasını artırmak istiyorsanız, yapmanız gereken en önemli şey onunla sürekli etkileşim içinde olmak. Keşfetmesine olanak sağlamak ve özdeğer bilincini geliştirmek.
4+4+4 Teklifi
Birçok okurum 4+4+4 konusunda fikirlerimi soruyor.
Tam 4+4+4 konusunda yazıyı tamamlamışken, anayasa teklifi değişti, 8+4 oldu.
Bu da bakış açılarını değiştirdi. Şu anda bu yeni yasa teklifini anlamadan fikir beyan etmek zor.
Daha sonra detaylı yazacağım ama kısaca şunu ifade etmek isterim.
4+4+4 teklifini pedagojik ve eğitimsel açıdan savunmak çok zor.
Detayları öğrenince yazacağım.
Tartışmalar için www.facebook.com/bolatozgur ve www.twitter.com/ozgurbolat adresindeyim.
PaylaÅŸ