Paylaş
Ankara, İstanbul, İzmir başta birçok kentin çeşitli semtlerinde hizmet veren zincir spor kulüplerinden bekledikleri hizmeti alamayan okurlarımdan şikâyetler geliyor. Önce okurum U.D.’nin Çankaya İlçe Hakem Heyeti’ne yaptığı o başvurusu: “... Spor Kulübü ile 14 Ocak 2023’te bir yıl taahhütlü üyelik yenilemesi yaptım. Bana bütün kulüpleri kapsayan bir yıllık üyelik paketi verdiler. Aylık 523.8 TL taksitlerle toplamda 6 bin 285 TL ödedim. Bu kulübü evime yakın mesafede olduğu için tercih ettim. Şirket, geçen haziranda kulübü yenileme kararı aldı. Bana da 30 Mayıs’ta tadilata girildiği şeklinde mesaj gönderildi. 4 Haziran 2023 günü tuvalet ve banyosu kullanılamayarak tadilata başlanan spor salonu, 24 Haziran’da da 1 Ağustos tarihine kadar tamamen kapatıldı. 1 Ağustos 2023 tarihinde açılan spor kulübü bu kez de ayıplı bir şekilde hizmet vermeye başladı. Islak alandaki pisuvarlar hizmete açılmadı. Duş alanların eğimi yanlış yapıldığından zeminde yoğun su birikintileri yaşandı. Tesisatların yanlış bağlanması nedeniyle duşlarda sorun yaşandı. Üyeler sağlıksız koşullarda duş ihtiyacını zorlukla karşılayabildi.
ARABAMLA GİTMEK ZORUNDA KALDIM
Evime 800 metre uzaklıktaki kulübe gidemedim. Başka bir şubeye araba ile gitmek zorunda kaldım. Ancak uzaklığından dolayı da haftada 3-4 gün olan kulüp kullanım sıklığım azaldı. 6-30 Temmuz tarihleri arasında sadece sekiz kez diğer kulübü kullanabildim. Kulüp tarafından yaşanılan mağduriyetimin artı ekstra ay üyelik veya mağduriyet yaşatılan günlerin ücret iadesi şeklinde karşılanmasını saygılarımla arz ederim.”
HAKEM HEYETİ HAKLI BULDU
Çankaya İlçe Tüketici Hakem Heyeti, 25 Aralık 2023’te şikâyette bulunan U.D.’yi haklı buldu. Kararda, “ayıplı hizmet”in, “sözleşmede belirlenen süre içinde başlamaması veya taraflarca kararlaştırılmış olan ve objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımaması nedeniyle sözleşmeye aykırı olan hizmet” olduğu vurgulandı. Kararda, tüketicinin spor salonunu tadilatta olduğu süre içinde kullanamamasını ve evine daha uzak bir başka şubesine araba ile gitmek zorunda kalmasını, sözleşmeye aykırı “ayıplı hizmet” kabul etti. Hakem heyeti, uyuşmazlık tutarı ve taksitle ödenen bir yıllık üyelik ücreti olan 6 bin 285 liranın tüketiciye geri ödenmesine karar verdi.
KARAR NE ANLAMA GELİYOR
Üye oldukları spor salonundan, imzaladıkları sözleşmedeki yazılı hizmetleri belirlendiği şekilde alamayan spor salonu mağduru tüketiciler yönünden bu karar lehe örnek niteliği taşıyor. Tüketicilerin 2024 yılı için 104 bin liralık parasal sınırın altındaki uyuşmazlıkların çözümü için il ve ilçe hakem heyetlerine başvurarak hak aramaları gerekiyor.
TEK TIKLA VE ÜCRETSİZ
Okurlarımın hakem heyetlerine yapacakları başvurulara yönelik sorularına yanıtlar da şöyle:
* Parasal sınır: İçinde bulunduğumuz 2024 yılı için 104 bin TL altındaki uyuşmazlıklarda ilçe veya il tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılması zorunlu. Ancak 104 bin TL ve üzerindeki uyuşmazlıklarda tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılamıyor.
* Nereden ve nasıl: Şahsen veya avukat aracılığıyla; elden, posta yoluyla veya elektronik ortamda e-Devlet kapısı üzerinden Tüketici Bilgi Sistemi (TÜBİS) (https://tuketicisikayeti.ticaret.gov.tr) ile tüketici hakem heyetlerine başvuru yapılabiliyor. Ancak, tüketici hakem heyetlerine sözlü başvuru yapılamıyor. Ticaret Bakanlığı’nın internet sayfasında yer alan başvuru formu kullanılabiliyor.
* Hangi hakem heyetine: Başvuru, tüketicinin yerleşim yerinin bulunduğu veya tüketici işleminin yapıldığı yerdeki tüketici hakem heyetine yapılabiliyor. İl tüketici hakem heyetleri il sınırları içinde, ilçe hakem heyetleri ise ilçe sınırları içinde yetkili. Tüketici hakem heyeti kurulmayan ilçelerde bakanlıkça o ilçe için belirlenen hakem heyeti yetkili.
* Hakem heyeti yoksa: Her ilçede tüketici hakem heyeti yok. Hakem heyetleri bulunmayan yerlerde ilgili kaymakamlıklarda bulunan irtibat personeli tarafından başvurular alınarak Tüketici Bilgi Sistemi’ne (TÜBİS) kaydediyor. Hakem heyetine başvuru ücretsiz.
* Karara itiraz nereye: Hakem heyetlerinin kararları tarafları bağlayıcı niteliktedir. Bir hakem heyeti kararı yerine getirilmezse, uygulanmasına yönelik işlemler için ilgili icra dairesine başvurulabiliyor. Taraflar tüketici hakem heyeti kararının tebliğinden itibaren 15 gün içinde tüketici hakem heyetinin veya tüketicinin yerleşim yerinin bulunduğu yerdeki tüketici mahkemesine, tüketici mahkemesi bulunmayan yerlerde asliye hukuk mahkemesine karara karşı itiraz edebiliyor. Ancak daha önce karar veren tüketici hakem heyetine itiraz başvurusu yapılamıyor. Tüketici hakem heyeti kararlarına karşı yapılan itiraz üzerine tüketici mahkemesinin vereceği karar kesin nitelik taşıyor.
* Başvuru için tüm bilgiler:https://ticaret.gov.tr/tuketici/tuketici-hakem-heyetleri/sikca-sorulan-sorular adresli internet sitesinden tüketici hakem heyetlerine başvuru konusunda daha detaylı bilgi alınabilir. Başvuru formu örneğine https://ticaret.gov.tr/tuketici/tuketici-hakem-heyetleri/basvuru-formlari adresli internet sitesi üzerinden ulaşılabilir.
Paylaş