Paylaş
Tüketici artık sadece ayıplı otomobili için değil, banka kredisi, memnun kalmadığı ev, kiraladığı araba için de tüketici mahkemesinin kapısını çalıyor.
Ankara’daki tüketici mahkemelerine 2009’da 5 bin 567 dava açılırken, bu rakam 2010’da 8 bin 523, 2011’de 8 bin 538 ve 2012’de ikiye katlayarak, 19 bin 848’e yükseldi. Ankara’da yılın daha ilk yarısında geçen yılın dava sayısına yaklaşıldı.
ANKARA’DA BEŞ AYDA 18 BİN 550 DAVA
Ocak-Mayıs arasındaki ilk beş ayda tam 18 bin 550 dava açıldı. Bu rakamlar Ankara 7. Tüketici Mahkemesi Hakimi İlhan Kara’nın, Ankara Adliyesi’nin yayın hayatına yeni başlayan “Başkent Bakış” adlı dergisinde yeraldı. Kara, tüketici hukukunda yaşanan gelişmeler ve tüketicilerin bilinçlenmesi ile birlikte dava sayılarında sürekli artış gözlemlendiğini vurguladı. Kara, bankalar ve TOKİ aleyhine yapılan başvuruların dava sayısını artırdığını belirterek, bakın şu değerlendirme ve uyarılarda bulundu:
DAVA SAYISI 30 BİNİ AŞACAK, HSYK MAHKEME SAYISINI ARTIRSIN
“Bugün için Ankara, Sincan, İstanbul, İzmir, Adana, Samsun, Kayseri, Bursa, Antalya, Konya’da müstakil tüketici mahkemeleri faaliyete geçirilmiştir. Başlangıçta bu illerde tek olan mahkeme sayısı sürekli artış göstermiştir. Gelen iş sayısındaki artışlar örneğin 2013 yılının ilk üç ayında gelen evrak sayısının yıl sonu bazında 30 bin rakamını aşma eğiliminde olması gözönüne alındığında HSK tarafından mahkeme sayısının artırılacağı umulmaktadır.
BANKACILIK İŞLEMLERİ, TOKİ EVLERİ, KREDİ KARTI SÖZLEŞMELERİ
Aynı şekilde bireysel bankacılık işlemlerinden (konut kredisi, taşıt kredisi, nakit kredisi, tatil, teskere, seyahat, bayram, yılbaşı kredisi vb) kaynaklanan uyuşmazlıklar, TOKİ’den yapılan konut alımlarından kaynaklanan tapu iptal tescil, eksik ayıplı iş, geç teslim nedeniyle açılan tazminat davaları, yükleniciden yapılan konut alımları veya kat karşılığı inşaat sözleşmesinde yükleniciye özgülenen konut nitelikli taşınmaz mal alınması nedeniyle açılacak tapu iptali tescil veya eksik ayıplı iş vb tazminat davaları, paket tur (seyahat-tatil) sözleşmeleri, devre tatil, devre mülk sözleşmeleri, internet veya telefon üzerinden yapılan mesafeli sözleşmeler, her türlü abonelik (elektrik, su, telefon, doğalgaz, dergi, internet) sözleşmeleri kapıdan satış sözleşmeleri, kredi kartı sözleşmelerinden kaynaklanan ihtilaflarda tüketici mahkemesi görevlidir.
ALTERNATİF ÇÖZÜM ÖNERİLERİ GETİRİLSİN
Bu uyuşmazlıkların sayısının azaltılması için tüketici ve sözleşmenin diğer tarafı olan satıcı, sağlayıcı banka ve diğer ilgilere yönelik eğitim çalışmalarının artırılması çok önemlidir. Bu kapsamda uyuşmazlık çözüm yollarının etkili biçimde kullanılması faydalı olacaktır.
HAKEM HEYETLERİ ETKİN KONUMA GETİRİLSİN
Tüketici hakem heyetlerinin daha etkili bir konuma getirilmesi son derece önemlidir. Hakem heyetlerinin ilam niteliğinde verdikleri kararla ilgili parasal sınırların yükseltilmesi, uzman kadrolu eleman istihdam edilmesi, üyelere verilen ücretin tatmin edici düzeye çıkarılması faydalı olacaktır.
BDDK VE BANKALAR BİRLİĞİ DEVREYE GİRSİN
Özellikle tüketiciler ile bankalar arasında oluşan uyuşmazlıklarda BDDK ve Bankalar Birliği ve ilgili bakanlıkların uyuşmazlığın önlenmesine yönelik daha etkin rol almaları bu konudaki uyuşmazlıkların önüne geçebileceği ve bu nedenle dava sayılarında önemli bir azalma meydana gelecektir.”
Hakim Kara’nın uyarıları böyle.
Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı ise, “Tüketicilerin açtıkları davalarda mahkemeye ödedikleri tebligat, tanık, bilirkişi, keşif gibi dava masraflarının gider avansı olarak peşin alınmasına ilişkin düzenlemeyi, hazırlamış olduğumuz Kanun Tasarı Taslağı ile kaldırmayı planlıyoruz” açıklaması yapmıştı. Masraf kaldırılıp, bu uyarılar da dikkate alınmazsa, Ankara’ya 7 değil 70 tüketici mahkemesi kurulması gerekecek.
Paylaş