Paylaş
'Yaratıcı yazma’ deyince ne anlıyoruz?
Koray Avcı Çakman (yazar-eğitmen): Yaratıcı yazmada hedef, okuru bilgilendirmek değildir, estetik bakış açısı ön plandadır. İrlandalı yazar Bernard Shaw yaratmanın başlangıcının, düş gücü olduğunu söyler. Düş gücünüzle yazma becerinizi birleştirdiğinizde ortaya yaratıcı yazma çıkar.
Tülay Uğurludural (Bahçeşehir Okulları Ortaokul Türkçe Bölüm Başkanı): Yaratıcı yazma; duygu, düşünce, izlenim, olay ve hayalleri özgürce yazabilmek demektir. Amaç, okuru etkilemektir. Sözcüklerin büyüsüne kendini kaptırıp yaratıcı düşünme becerisini yazı yoluyla ortaya koymak, böylelikle kendini tanımak ve geliştirmektir. Tamamen özgün bir kurgusal yapı ve üslup ile yazmaktır. Bilgi vermekten öte, çocuğun duygularına ait olan metinlerdir bunlar.
Yaratıcı yazı çocukların hangi yönlerini geliştirir?
Koray Avcı Çakman: Hayal gücünü geliştirir, dilin etkili biçimde kullanılmasına katkı sağlar. Çocuk yazı aracılığıyla farklı bakış açılarını keşfeder. Her şeyden önemlisi de yaratıcı yazma çalışması sırasında kendini tanır, duygu ve düşüncelerini özgün ve özgür bir şekilde ifade etmeyi öğrenir.
Tülay Uğurludural: Çok küçük yaşlardan itibaren çocukların sözcük dağarcığını geliştirmek, öğrendikleri yeni sözcükleri yazılarında ve konuşmalarında kullanmalarını sağlamak için yazma etkinlikleri çok önemli. Dil hakimiyeti, planlı düşünme, neden sonuç ilişkileri kurabilme ve görüşleri derli toplu anlatabilme becerisi hayal gücünü geliştirir. Bu da iletişim ve ikna etme becerisinin gelişmesini sağlar. Üstelik yazmak bir tür terapidir ve çocuğun kendisini tanımasına da yardımcı olur.
Peki, ama çocuk yazı yazmayı sevmiyorsa…
Koray Avcı Çakman: Aslında yazmak ile okumak bir bütünün parçalarıdır. Çocuklara her ikisinin de bir ihtiyaç olduğunu hissettirmeliyiz. Bunun için de örnek olabileceğimiz her ortamda bol bol okumalı ve yazmalıyız. Çocukları günlük tutmaya, sevdiklerine mektup yazmaya teşvik edebiliriz. Kitaplarla ilgili sohbetler edebiliriz.
Tülay Uğurludural: Yeni sözcükler kullandırmaya özendirmek ve yazmayı oyunlaştırmak da çok önemli. Bu nedenle bizler okullarımızda yaptığımız 'Yaratıcı Yazarlık Festivali'nde ve atölyelerinde çocukların oyunla öğrenmesine olanak tanırız. Çünkü çocuklar oyunla hem öğrenir hem de eğlenir.
Yaratıcı yazı teknikleri nelerdir peki?
Koray Avcı Çakman: ‘Küçük Prens’ kitabı üzerinden bir yaratıcı yazma çalışması örneği vermek istiyorum. Kitaba ilgisini çekmek için Küçük Prens’in ağzından çocuğumuza bir mektup yazabiliriz ya da kitabın heyecanlı bir bölümünü okuyup merak uyandırabiliriz. “Sen küçük prensin yerinde olsaydın nasıl bir gezegene seyahat etmek isterdin?”, “Kitaba yeni bir karakter daha ekler misin? Bu yeni karakterin adı nedir? Fiziksel özelliklerini tarif eder misin? Neden o karakteri ekledin?” gibi sorular sorulup yönlendirme yapılabilir. Böylece yaratıcı düşünmeye zemin hazırlanır. Yanıtlardan yola çıkarak çocuğa mektup, öykü, şiir, masal türünde yazılar yazdırılabilir.
Tülay Uğurludural: Yazmak için soru sormak çok önemlidir. Çocukları bazı basit sorularla yönlendirmek gerekir. Örneğin “Bulutların üzerinde seyahat edebilseydin, nereye gitmek isterdin?” Çocuk bu sorunun yanıtını düşünürken, hayal gücü çalışmaya başlar ve kendi özgün metnini oluşturur.
Çocukların yaratıcı yazı çalışmalarına heveslerini arttırmak için anne babalara önerileriniz neler?
Koray Avcı Çakman: Okuma şevki, kendini yazıyla ifade etme becerisi çocuklarımıza vereceğimiz en önemli hazinelerdendir. Çocuğumuz büyüdüğünde hangi mesleği seçerse seçsin okuma ve yazma becerileri onu en iyi şekilde destekleyecek ögelerdir. Çocuklarımızı nitelikli kitaplarla buluşturarak okuma sevgisi kazandırabilir, yaratıcı yazma çalışmalarına katılmalarını sağlayarak yazma konusunda teşvik etmeliyiz.
Tülay Uğurludural: Eskiden insanlar birbirlerine uzun mektuplar yazarken hayal kurar, anlatım becerileri gelişir ve duygularını ifade ederdi. Teknolojinin gelişmesiyle bu özelliklerimiz darbe aldı. Oysaki duygularımızı ifade etmeye her zaman ihtiyacımız var. Bu nedenle çocuklar bunun farkında olmalı. Anne babalar, çocuklarıyla bol bol sohbet etmeli, birlikte araştırmalar yapmalı, çocukların gözlem yapmalarına katkı sağlamalı. Çünkü çocuklar gördükleri, ama incelemedikleri için anlatmak söz konusu olduğunda genellikle sınırlı sayıda ve genellikle aynı sözcükleri kullanıyorlar. Çocukların dil ve düşünce zenginliği kazanması için; günlük tutmak, gündemdeki olaylardan yola çıkarak hikâye yazdırmak, bilinen bir masalın kahramanını değiştirerek farklı bir gözle yazdırmak, geçmişten veya gelecekten mektuplar yazmak gibi faaliyetler yapılmalı.
YÜZDEKİ ÇİLLER NEDEN OLUR?
Çiller çocukluk çağında ortaya çıkar ve genetik bir alt yapısı vardır. Çoğunlukla çocukluk ve ergenlikte ortaya çıkan çiller cildin hassas olduğuna işaret eder. Peki çiller neden çıkar ve çillenme nasıl geçer? Dermatolog Dr. Güneş Ertürk 'Çocuklarla Bir Ömür' programımızda yanıtladı. İşte çillenmenin nedenleri ve çillenme tedavisi hakkında merak ettiğiniz her şey...
HADİ GİDELİM
Çocuk şefler mutfakta
Bu atölyede çocuklar hem mutfakta zaman geçirmenin keyfine varacak hem de yepyeni tariflerle el becerilerini geliştirecek. Etkinlik COVID-19 önlemleri alınarak gerçekleştirilecek.
Yer: İstanbul-EKS Mutfak Akademisi
Tarih: Bugün
Saat: 15.00
Fiyat: 140 lira
Telefon: (0216) 325 15 00
HAFTANIN KİTABI
‘Dönme Dolap’ dünyanın iki farklı şehrinden yola çıkan iki ailenin hikâyesini anlatıyor. Kitap, savaş ve göç konusunda çarpıcı resimlerle çocukların empati duygusunu geliştiriyor.
Yayınevi: Doğan Egmont
Yazar: Tülin Kozikoğlu
Resimleyen: Hüseyin Sönmezay
Tür: Öykü
Sayfa: 40
Fiyatı: 32 lira
Paylaş