Yılda 1.4 milyon bebek doğuyor, mama pazarı 200 milyon Euro’yu aşıyor
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
TÜRKİYE dahil 12 ülkeden sorumlu Danone Bebek Beslenmesi Türkiye ve Ortadoğu Bölge Müdürü Özer Bener, yılda 1.4 milyon bebeğin dünyaya geldiği ülkemizde mama pazarının 200 milyon Euro’ya ulaştığını söyledi. Bener, orta vadede Danone’nin Türkiye’de bebek maması üretmeyi planladığını belirtti.
HER yıl 1.4 milyon bebeğin dünyaya geldiği ve bebek başına mama tüketiminin çok düşük düzeyde seyrettiği Türkiye ve çevresindeki ülkeler, mama üreticileri için giderek daha cazip bir pazara dönüşüyor. Türkiye’de son 6 yılda pazar payını yüzde 52’den yüzde 70’e yükselten Danone, bünyesindeki bebek maması firması Numil Türkiye Genel Müdürü Özer Bener’i, yeni oluşturduğu Danone Bebek Beslenmesi Türkiye ve Ortadoğu Bölge Müdürlüğü’ne getirerek, 12 ülkeyi kendisine bağladı. Özer Bener yeni görevinde Türkiye’nin yanı sıra İran, Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Katar, Bahreyn, Kuveyt, Mısır, Libya, Suriye, Lübnan ve Ürdün’den sorumlu. Bener’den boşalan Türkiye Genel Müdürlüğü’ne ise Gamze Çuhadaroğlu Emre getirildi. Özer Bener, Türkiye’de bebek maması pazarının 2002-2007 arasında yılda ortalama yüzde 27 büyüyerek 200 milyon Euro’ya ulaştığını söylüyor. Özer Bener’le bebek maması pazarını ve hedeflerini konuştuk.
10 ülkeye reklam
Danone, neden 12 ülkeyi Türkiye’ye bağladı?
-Türkiye’deki başarımızı diğer Ortadoğu ülkelerine uygulamayı hedefliyoruz. Yaptığımız birçok aktivite artık Avrupa’da tekrar ediliyor. Milupa Aptamil için Türkiye’de çektiğimiz televizyon reklam filmi dünyada 10 ülkede gösteriliyor. Danone, şirketimizi geçen yıl kasımda global olarak satın aldı. Numil olarak Milupa (yüzde 50) ve Bebelac (yüzde 18) markalarımızla pazar payımız Türkiye’de yüzde 68. Bana bağlanan diğer ülkelerde ise payımız yüzde 10. Türkiye’deki iyi uygulamaları bu ülkelere de taşıyarak pazar payımızı artırmak istiyoruz. Danone bebek bölümü için Türkiye, Çin, Endonezya ve Rusya ile beraber en önemli dört ülkeden biri.
Türkiye’de bebek maması pazarının gelişimi nasıl?
-Özellikle son 2-3 yıldır bebek maması, Türkiye’nin en hızlı büyüyen pazarı oldu. Her yıl ortalama yüzde 27 büyüyerek pazar hacmi 200 milyon Euro’ya ulaştı. Bebek maması son beş yılda çok hızlı büyüme göstermiş olmasına rağmen, hálá büyüme potansiyeli son derece yüksek bir pazar. 0-3 yaş çocuklu hanelerin sadece yüzde 20’si biberon maması ve yüzde 25’i kaşık maması satın alıyor. Yani 0-3 yaş arasındaki dört milyon bebekten sadece bir milyonu biberon maması kullanıyor.
Üç yıl içinde üretim
Türkiye’de üretimi düşünüyor musunuz?
- Türkiye’de henüz bebek maması üretmiyoruz. Danone’un fizibilite çalışmaları var, orta vadede kesinlikle lokal üretimi planlıyoruz. Tarih veremiyoruz ama kesinlikle önümüzdeki üç yıl içinde olur. Daha önce böyle bir çalışmanın olmamasının ana nedeni tüketim oranlarının çok düşük olmasıydı.
Bebek maması üretimi için ne kadarlık yatırım yapılması gerekiyor?
- Böyle bir tesis, en az 15-20 milyon Euro’luk yatırım gerektiriyor. Bu rakam 50-60 milyon Euro’ya çıkabilir.
Sorumluluğunuzdaki ülkelerde üretim tesisi var mı?
- İran’da yeni bir fabrika satın aldık, orada üretim var. Onun dışındaki ülkelerde üretim yok. İran’la beraber Türkiye bölgenin üretim üssü olacak, Üretimin ötesinde yeni ürün geliştirme merkezi Türkiye olacak.
Türk bebek 9.6, İngiliz bebek 160 kilo tüketiyor
Avrupa ile karşılaştırdığınızda tüketimde durum nedir?
- Türkiye tüketim oranları bakımından Avrupa karşılaştırdığında ise çok gerilerde kalıyor. Türkiye’de yılda 1.4 milyon bebek doğuyor. Bunun da ancak yüzde 30’una ulaşılabiliyor. Bebek başına düşen yıllık mama tüketimi halen 9.6 kilogram. Bu rakam İstanbul’da 21.7 kilogram, Ankara’da 14.9 kilograma çıkıyor. Ancak, İngiltere’de bir yılda doğan bebek sayısı 666 bin olmasına karşın bebek başına düşen mama miktarı 160 kilo. Polonya’da bir yılda doğan bebek sayısı 350 bin ve her bir bebeğe düşen mama miktarı 60 kilogram.
Eğitim düzeyi ve gelirleri arttıkça tüketim yükseliyor
Bebek maması kullanımının Avrupa’ya göre çok düşük olmasının nedenleri neler?
- Bunun iki önemli nedeni var. Eğitim düzeyinin düşük olması ve ekonomik etkenler. Anne ve babaların bilinç ve eğitim düzeyleri arttıkça, ayrıca ailelerin alım gücü de yükseldikçe ülkemizde de mama tüketimi artacaktır. 2004 yılında bebek başına tüketim 5.2 kilogramken, 2005’de 6.6 kilogram, 2006’da 8 kilogram, 2008’de 9.6 kilograma yükseldi.
Türkiye’de çocuk meyve suyu için meyve bulamadık
Çocuklar için meyve suyu üretimine ne zaman başladınız?
- Bu yılbaşında Türkiye’de ilk kez sadece çocuklar için organik meyve suyu ürettik. Fakat hammaddesini Türkiye’de bulamadık, ithal etmek zorunda kaldık. Türkiye’deki meyvelerin kalitesi maalesef bizim bebek standartlarımıza uymuyordu. Önümüzdeki dönemde global kalite ve satın alma departmanlarımızla ortak çalışarak, satacağımız ürünü kendi standartlarımızda Türkiye’de yetiştireceğiz.
ÖZER BENER
DANONE Bebek Beslenmesi Türkiye ve Ortadoğu Bölge Müdürü Özer Bener, İTÜ Makine Mühendisliği’nden mezun oldu. Ardından, İstanbul Üniversitesi’nde İşletme İktisadı Enstitüsü’nde okudu. İş hayatına Coopers&Lybrand’de denetçi olarak başladı. 1997’de Numil Türkiye’nin Finans Direktörlüğü’ne, 2000’de Satış Müdürlüğüne getirildi. 2002’de Numil Türkiye Genel Müdürü oldu. Temmuz 2008’de Danone Bebek Beslenmesi Türkiye ve Ortadoğu Bölge Müdürlüğü’ne atandı.