Saka, 10 yılda İngiliz su pazarının yüzde 5’ini alacak
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
2004’te suda yabancı ortağından ayrılan Sabancı yeni markası ’Saka’ ile ’Türk su markası’ olarak dünya raflarında yer almaya başladı.
İngiltere’deki 1.2 milyar litrelik su tüketiminin yüzde 1’ini karşılamaya başlayan Saka’nın hedefi bu ülkede 10 yılda yüzde 5 pazar payına ulaşmak. Gıdasa İçecek Genel Müdürü Adnan Erem, "Saka ile dünyanın çeşitli ülkelerinde var olan bir Türk su markası olmak istiyoruz" dedi.
SABANCI Grubu, gıda ve içecek alanında büyüme kararı almasının ardından birbiri ardına yaptığı yatırımlarla kendi markalarıyla hem Türkiye, hem de dünya pazarlarında yer alma hedefine doğru ilerliyor. 2004 yılında su da yabancı ortağından ayrılarak bu sektörde yola tek başına devam kararı veren Sabancı yeni markası ’Saka’ ile ’Türk su markası’ olarak dünya raflarında yer almaya başladı. İngiltere’deki 1.2 milyar litrelik su tüketiminin yüzde 1’ini karşılamaya başlayan Saka’nın hedefi bu ülkede 10 yılda yüzde 5 pazar payına ulaşmak. Almanya’da da zincir marketlerde kendisine yer edinen Saka, diğer Avrupa ülkelerinin yanı sıra Dubai pazarına girme çalışmalarını hızlandırdı. Gıdasa İçecek Genel Müdürü Adnan Erem, "Saka ile dünyanın çeşitli ülkelerinde var olan bir Türk su markası olmak istiyoruz. Hendek’te dünyanın en modern fabrikalarından birini kurduk" dedi. Türkiye’de de ambalajlı bu pazarının krizlere rağmen son 10 yılda her yıl yüzde 10’lar seviyesinde büyüdüğüne işaret eden Adnan Erem, "Türkiye’de damacana pazarının büyüklüğü 5 milyar litreye ulaştı. Pet şişe su tüketimi de 1 milyar litreyi aştı. Böylece su sektörü kabaca 1 milyar doları bulan bir sektör haline geldi" diye konuştu. Erem, bir milyar dolarlık su sektöründe Saka’yı 5 yıl içinde yüzde 7-8’lerden yüzde 15-20’lere getirmeyi hedeflediğini söyleyen Adnan Erem, Sabancı’nın çay sektöründe de Deren markalı ürünleriyle özellik demlik ve poşet çay ile kadın çay kategorilerinde büyüdüğünü belirtti. Gıdasa İçecek Genel Müdürü Adnan Erem ile su ve çay sektörünün yanı sıra Sabancı’nın bu sektörlerdeki plan ve hedeflerini konuştuk.
Ambalajlı su tüketimi Türkiye’de nasıl bir seyir izliyor?
- Refahı artan toplumlarda ev dışı tüketim de artıyor. Bu da özellikle ambalajlı su tüketimini artıran nedenlerden biri. Özellikle sağlıklı yaşam isteği Türkiye’de de yankısını buldu. Alkollü içeceklerden ve kahverengi bazlı içeceklerden bir kaçış var. Doğal içeceklere yöneliş var. Su ve su bazlı içeceklerle çaylar, doğallığı, sağlığa faydalı olması nedeniyle bütün dünyada büyüyor. Türkiye zaten su içme kültürü yaygın bir ülke. Bütün dünyada ambalajlı su tüketimi artıyor, çay tüketimi de büyüyor. Özellikle bitki çayları çok hızlı büyüyen bir kategori.
Dünyada kişi başına içecek tüketimi hangi düzeyde?
- Bir tüketiciye gelişmiş ülkelerde maksimum 660 litre ticari içecek içirmek mümkün. Bu da kişi başına günlük iki litreyi ifade ediyor. Bunu 350-400 litreye kadar taşıyabilen ülkeler var.
SAĞLIKLI YAŞAM İSTEĞİ ETKİLİ OLUYOR
Türkiye’de durum nasıl?
- Türkiye’de 200 litre seviyesinde. Şehir şebekelerinden akan sudan memnun olmayan ve geliri artan insanlar ambalajlı suya yöneliyor. Su sektöründe Türkiye’de yaşanan büyüme su pazarını cazip kılmaya başladı. Dünyadaki dört büyük su üreticisi Danone, Nestle, Coca-Cola ve Pepsi Türkiye pazarında yerini aldı. Yerli gruplar da faaliyet gösteriyor.
Damacana ve ambalajlı su pazarının büyüklüğü ne kadar?
- Özellikle su sektörü krizlere rağmen 10 yılda hiç duraksamaksızın yüzde 10’lar seviyesinde büyüdü. Büyümeye de devam ediyor. Bu büyümeyle damacana sektöründe dünyanın 5’inci büyük pazarı olduk. Damacana pazarının büyüklüğü 5 milyar litreye ulaştı. Pet şişe su tüketimi de 1 milyar litreyi aştı. Böylece su sektörü kabaca 1 milyar doları bulan bir sektör haline geldi.
Damacana ve ambalajlı su sektöründeki pazar payınız nedir?
- Türkiye’de 1 milyar litre seviyesinde olan su sektöründe bu yıl sonunda pazar payımızın yüzde 7-8’lerin üzerinde olacağını tahmin ediyoruz. Yurtiçindeki hedefimiz 5 yıl içinde yüzde 15-20 aralığında bir pazar payına ulaşmak. Damacanada bu yıl pazar payımız yüzde 1.5. Burada da 5 yıl içinde yüzde 5 pazar payına gelmek istiyoruz.
TÜRK SU MARKASI OLMAK İSTİYORUZ
İhracatınız nasıl gidiyor?
- Pet su üretimimizin yüzde 20’sini ihraç ediyoruz. İngiltere ve Almanya en büyük pazarımız. Bu yıl sonunda İngiltere’de 1.2 milyar litrelik su tüketiminin yüzde 1’ini Saka markasıyla yapmış olacağız. İngiltere’de önümüzdeki 10 yıl içinde yüzde 5 pazar payı hedefliyoruz. Almanya’daki market zincirlerinde de mesafe almayı ümit ediyoruz. Avrupa öncelikli pazarımız.
Saka sektörün dünyadaki en büyük dergisine kapak oldu
Dünyanın su sektöründeki en büyük dergisi ’Bottledwaterworld’e kapak oldu. İngiltere ve Almanya pazarında da büyümeyi hedefleyen Saka’nın uluslararası pazardaki yeri ve hedeflerine yer verdi. Dergide yer alan yazıda, Sabancı Grubu’nun gıda sektöründeki büyüme stratejisini ’Saka’ markasıyla su pazarına taşıdığı vurgulandı. Dergide, Gıdasa İçecek Genel Müdürü Adnan Erem’in Saka’nın bir yıl gibi kısa bir sürede iç pazarda yakaladığı başarıyı, uluslararası pazarlara da taşımayı hedeflediğine yer verildi.
Devlet çaydan çekilince taşlar yerinden oynayacak
Çayda Türkiye’nin dış pazarda rekabet şansı var mı?
- Çay, 1985’lere kadar sadece devletin var olduğu bir sektördü. Bugün de çay piyasanın yüzde 60’ı devlet kuruluşu Çay-Kur’un yönetiminde. Son yapılan 7 yıllık Kalkınma Planı’nda devlet çıkacağı kategoriler arasına çayı da aldı. Önümüzdeki 5-7 yıl içinde devlet çay sektöründe oyuncu olmaktan vazgeçecek. Şu anda kalite olarak da dünya piyasalarıyla rekabet etmekten uzağız. Hem pahalıyız, hem kaliteli değiliz. Çayda dünya piyasalarına entegre olacağız diye tahmin ediyorum ama önce devletin oyuncu olmaktan çıkması ve gümrük vergilerinin indirilerek belli noktaya getirilmesi gerekiyor.
Dökmede küçüğüz poşette büyüyoruz
Siyah çay ve bitkisel çaylarda pazardaki yeriniz nedir?
- Özellikle büyük şehirlerde market zincirlerde satış yapıyoruz. Burada poşet çaylarda yüzde 10 pazar payına ulaştık. Dökme çayda yüzde 5’ler mertebesindeyiz. Toplam çay pazarında henüz küçüğüz. Sanırım 4 veya 5’inci sıradayız. Bardak ve poşette 3’üncüyüz. Bitki çaylarında da üçüncüyüz. Orada fonksiyonel çayları sahiplendik. Dökme çayda en iyi çayı, en iyi fiyata satmak istiyoruz.
Sabancı sudan çıkmadı ’tek başına devam’ dedi
Sabancı, daha önce de su işindeydi, ama çekildi.Saka neden kuruldu?
- Sabancı, su işinde 20 yıldır var. Ambalajlı su sektörünün başladığı 1985’lerde yatırım yapan üç firmadan biri. Bu alandaki tecrübesinin bir bölümünü ortaklarıyla değerlendirdi. 2004 sonunda gıdada kendi başına büyüme kararıyla birlikte yabancı ortağından ayrıldı. Tek başına devam ekararı almıştı. Su sektörüne kendine ait yeni bir markayla yeniden giriş yaptı. Saka bütün bunların sonucunda ortaya çıktı.
İstanbul’daki her 100 evden 85’i damacana kullanıyor
Tüketimde daha fazla artış bekliyor musunuz?
- Büyük şehirlerde belirli bir doygunluk başladı. İstanbul’daki her 100 evden 85’inde artık damacana kullanılıyor. Ankara ve İzmir’de bu oran henüz yüzde 50’lerde. Anadolu’da çok daha büyük bir boşluk var. Dünyada henüz kaliteli, ambalajlı su, dünya nüfusunun sadece yüzde 2’sine ulaşmış. Daha dünyada da yüzde 98 potansiyel var.
Meyveli sodada büyümek istiyoruz
İçecek sektöründe, suda başka bir marka düşünüyor musunuz?
- Suda başka bir marka düşünmüyoruz, Saka ile büyüyeceğiz.Gazlı meyveli soda pazarında ise Soza markamız var.Meyveli soda şu anda 60 milyon litre seviyesinde bir pazar. Bu pazarda çok yeniyiz, ama büyümeyi düşündüğümüz alanlardan bir olarak bakıyoruz.
Suda üretim kapasitemiz 360 milyon litreye çıkacak
Şu andaki kapasiteniz nedir?
- Şu anda 250 milyon litre kapasitemiz var. Bunu gelecek yıl nisanda 360 milyon litreye çıkartacağız. Yaklaşık 5.5-6 milyon Euro’luk bir yatırımla bu kapasiteye ulaşacağız sanırım. Yılın ikinci yarısında da 100 milyon litre bir ilave kapasite artırımı daha planlıyoruz. Hendek’te Gıda Üssü adını verdiğimiz bölgede içecek fabrikamız için bugüne kadar 30 milyon dolarlık yatırım yapıldı. Bundan sonra yapılacak yatırımlar kapasite artışına dönük olacak.
ADNAN EREM
Gıdasa İçecek Genel Müdürü Adnan Erem, 1960 Niğde doğumlu. Kayseri TED Koleji’nin ardından 1985’de Ankara Üniversitesi Siyasal Bilimler Fakültesi’nden mezun oldu. Aynı yıl Exsa’da satış temsilcisi olarak işe başladı. Sırasıyla, Exsa İhracat Şefi, Susa Satış Müdürü, Marsa KJS Proser Grup Müdürü, Marsa KJS Batı Bölge Grubu Müdürü, Danonesa Danone Satış&Dağıtım Müdürü, Danonesa Tikveşli Süt Ürünleri Satış&Dağıtım Müdürü olarak çalıştı. 2000-2004 arasında Danonesa Genel Müdürü olarak görev yaptı. 2004’te Gıdasa İçecek Genel Müdürlüğü’ne getirildi.