Paylaş
ABD'li ServiceMaster, Türkiye'de hızla büyüyor. ServiceMaster'ı, dört yıl önce bir trafik kazasında henüz 29 yaşındayken hayata veda eden İzi Erbeş, arkadaşı ve ortağı Cem Uygun'la birlikte 1994 yılında Türkiye'ye getirmişti. Sevenlerinin ‘‘Uyuyan Prens’’ olarak andığı İzi Erbeş'in de bugünleri görmesini çok istediklerini söyleyen ServiceMaster Yönetim Kurulu Başkanı Cem Uygun, hizmet sektöründe birçok ilke imza attıklarını belirtti.
BEŞ yıldızlı otellere, alışveriş merkezlerine, fast-food zincirlerine, fabrikalara, restoranlara ve evlere hizmet veren ABD'li ServiceMaster, Türkiye'de hızla büyüyor. ABD'li ServiceMaster'ı, dört yıl önce bir trafik kazasında henüz 29 yaşındayken hayata veda eden İzi Erbeş, arkadaşı ve ortağı Cem Uygun'la birlikte 1994 yılında Türkiye'ye getirmişti. İzi Erbeş, o günden sonra da ‘‘trafik canavarı’’yla savaşta hafızalardan silinmedi.
Sevenlerinin ‘‘Uyuyan Prens’’ olarak andığı İzi Erbeş'in de bugünleri görmesini çok istediklerini söyleyen ServiceMaster Yönetim Kurulu Başkanı Cem Uygun, hizmet sektöründe birçok ilke imza attıklarını belirtti. Cem Uygun ile ServiceMaster'ın hedeflerini ve hizmet sektörünün geleceğini konuştuk.
Amerikan hizmet şirketi ServiceMaster'ı Türkiye'ye nasıl getirdiniz?
- ServiceMaster'la sözleşmemizi 1994'de imzaladık. Değişen bir ülke olan Türkiye'de hizmet sektörüne ileriki yıllarda bir kayış olacağını, ihtiyaç olacağını düşündük. Bu sektöre know-how'ı ve geçmişi olan bir kurumla girmek istedik. Araştırma yaptık, ServiceMaster ilgimizi çekti. 1994'te 4.5 milyar dolar cirolu, 29 ülkede faaliyet gösteren bir şirketti. Biz Türkiye'de sizin master franchise'ınız olmak istiyoruz diye teklif götürdük, kabul ettiler. 1927 yılında kurulmuş ve hizmet sektöründe know-how'u oluşmuş. Devamlı yeni sistemler üzerinde çalışıyorlar. Kullandıkları kimyasalları ve makinaları kendileri üretiyor.
Şirketin bütün hizmetlerini Türkiye'de veriyor musunuz?
- ServiceMaster'ın yaptığı tüm hizmetleri Türkiye'ye yavaş yavaş getirmek istiyoruz. Amerika'da şirketler ilk önce temizlik hizmetlerini, daha sonra da güvenlik, teknik bakım onarım gibi hizmetleri dışarı vermeye başlamışlar. Şu anda satınalma, depolamaları bile dışarıya veriyorlar. Biz herhalde komple yönetime zaman içinde geçeceğiz. Bizde temizlik işini dışarıya vermek 80'lerde başladı, sonra güvenlik takip etti, teknik bakım onarım çok yavaş geliyor. Entegre bina hizmetleri dediğimiz işler yavaş yavaş Türkiye'ye girmeye başladı.
Hangi hizmetlerde yoğunlaşıyorsunuz?
- İlk önce temizlik işine girdik. Haşare kontrolünden sonra bahçe bakımı ve peyzaj şirketimiz geldi. ServiceMaster bünyesinde Terminix markamız var. Bununla firmalara ve evlere haşere kontrol hizmeti eriyoruz. Biz ilaçlama şirketi değiliz, haşereleri kontrol altına alıyoruz ve oluşumunu engelliyoruz. Haftalık ya da 15 günlük periyodlarla kontrol ediyoruz. 600 müşterimiz var şu anda, bunların da yüzde 90'ı işyeri. Evlerde şu anda 3 aylık kontroller isteniyor, ama zamanla bu iki aylık, aylık periyodlara dönecektir. Entegre bina yönetimi hizmeti de veriyoruz.
Entegre bina yönetimini dışarıya veren firmaların kazancı ne oluyor?
- Biz kurumların bir yılda yaptıkları harcamayı üstleniyoruz. Artık onlar karışmıyor. Elektrik, doğalgaz ve su da dahil olmak üzere bütün harcamaların denetimini üstleniyoruz. Gerçek anlamda bir tasarrruf sağlıyoruz. Personelimizi sürekli eğitiyoruz, bakımları yapıp yapmadıklarını kontrol ediyoruz, temizlik elemanlarının daha tasarruflu nasıl davranabileceklerini öğretiyoruz. Güvenlik elemanlarının müşteri ilişkileri konusunda neler yapmaları konusunda eğitiyoruz. Aşağı yukarı 48-50 konuda eğitimimiz var.
Hizmet şemsiyenizi genişletecek misiniz?
- ServiceMaster'ın 38 yıldır hastanelere yönelik bir hizmeti var. Yani hastanelerdeki klinik ekipmanın haftalık, aylık, yıllık bakımları yapılıyor. Hastanelerin bu iş için harcadıkları masrafları yüzde 15-20 oranında azaltıyoruz. Bu konuda ABD'den destek alıyoruz. Hastanelerdeki makinaların bozulmaması, bakımının yapılması çok önemli. Çünkü çalışmayan makineler hastanelerde işlerin aksamasına neden oluyor, ayrıca tamirleri de zor. Bu özellikle devlet hastaneleri, üniversite hastaneleri için çok önemli. Çünkü büyük ölçüde gider kaybı önlenecek. Hastanelere danışmanlık da yapacağız.
Hastanelere hangi konuda danışmanlık yapacaksınız?
- Biz hastanelere makina alımı sırasında da danışmanlık hizmeti verebiliriz. Çünkü, çok güzel oturmuş internet ağımız var. Hangi makinenin daha çok arızalandığı, hangisinin kötü olduğu konusunda bilgileri alıyoruz. Hastanelere bu doğrultuda danışmanlık veriyoruz ve doğru makineleri almalarında yardımcı oluyoruz. Yanlış ekipman alındığında, harcananpara çöpe gidiyor. Üç ay sonra makine çalışmıyor, yedek parçası bulunamıyor. Hastalar yararlanamıyor, hastanenin direkt kaybı oluyor, çok büyük masraf açmış oluyor. Bütün bunları engellemek için hem bu tecrübeyi Türkiye'ye getirmek için bağlanabileceğimiz bir programımız var.
CEM UYGUN
ServiceMaster Türkiye'nin kurucu ortağı ve Yönetim Kurulu Başkanı Cem Uygun, 1967 İstanbul doğumlu. Saint Joseph Koleji'nden sonra Boğaziçi Üniversitesi Matematik Bölümü'nden mezun oldu. Konfeksiyon ihracatçılarından İpaş'ın sahibinin olğu olan Cem Uygun, iş hayatına üniversite yıllarında atıldı. 4U adlı inşaat şirketinin kurucu ortakları arasında yer aldı. 4U, daha sonra İpaş ile ortaklık kurarak 1994 yılında ServiceMaster'ın Türkiye'nin temsilciliğini aldı. Cem Uygun ayrıca Açı Koleji ve Mineral Tekstil'in de ortakları arasında bulunuyor.
Çamaşırhane açacak
Önümüzdeki yıllarda bunları başka ne tür hizmetler izleyecek?
- ABD'de ServiceMaster'ın hastaların hastaneye yatmasından evdeki nekahat dönemi de dahil olmak üzere hemşirelik hizmetleri ve daha sonra yardımcı olma gibi bir hizmeti var. Türkiye'de bu hizmetleri 2002'den sonra başlayacağız. Ayrıca, çamaşırhane yönetimi, enerji yönetimi, gündelikçi kadın ve bakıcı hizmetleri, mobilya tamir ve bakım hizmetleri, tesisat işleri gibi hizmetleri de vereceğiz. 2001'de özel çamaşırhane açacağız. Özellikle hastane çamaşırhaneciliğin çok önemli ve uzmanlık isteyen bir iş.
Temizlik elemanı
bölge müdürü oldu
Hizmet sektöründe personel çok önemli. Bu konuda neler yapıyorsunuz?
- Lise veya ortaokul mezunu elemanlarımızı eğitimden geçiriyor, daha sonra sınava tabi tutuyoruz. Kapasitesi ve ilerleme hırsı varsa, iletişim becerileri veriyoruz. Bunun sonucunda ekip şefi veya o projenin sorumlusu oluyor. Örneğin bir arkadaşımız temizlik elemanı olarak bizde çalışmaya başlamıştı. Teknik lise mezunuydu. Onu bu yönde daha da eğittik ve yeteneği sayesinde şu anda bölge müdürlüğüne yükseldi. Böyle daha pek çok örneğimiz var. Çalışma sistemimiz içinde herkes birini geleceğin ekip şefi ve proje sorumlusu olarak yetiştiriyor. Yetiştirdiği bu kişi sınavı geçerse, kendisine çift maaş prim veriliyor. Böylece hem çalışanlarımıza maddi imkan sağlıyoruz, hem de arkadan gelen kişileri yetiştiriyoruz. Çalışanlarımıza her konuda eğitim vererek hayata hazırlıyoruz. Hayata pozitif bakmayı öğretiyoruz.
Paylaş