Nurten Erk: Elf, Marketim zinciri kuruyor

Nurten ERK
Haberin Devamı

Fransız akaryakıt şirketi Elf, akaryakıt istasyonlarındaki küçük marketlerini, ‘‘Elf Marketim’’ adı adıyla süpermarket zinciri haline dönüştürüyor. Elf Selyak Genel Müdürü Nicolas Fresneau, ‘‘Hedefimiz tüm tüketicileri bu marketlere çekmek’’ dedi.

NICOLAS FRESNEAU

Elf Selyak Genel Müdürü Nicolas Fresneau, 1946 doğumlu. 1970'de Yüksek Ticaret ve Yönetim Eğitimi İş Yönetimi masterını tamamladı. 1972-1976 yılları arasında Elf Fransa Satış Temsilciliği yaptı. 1976-1980 yılları arasında Elf Aquitaine Paris'te çalıştı. 1981-1985 arasında Texas Houston'da Elf Ticaret Birimi'nde Başkan Yardımcılığı, 1985-1994 arasında Elf Uluslararası Ticari Birim Genel Müdürlüğü görevini önce Paris'te, sonra Cenevre'de yaptı. 1994-1996 Elf Benelux Ülkeleri Genel Müdürü olarak sırasıyla Belçika, Hollanda ve Lüksemburg'da görev aldı. 1996 yılından bu yana da Türkiye'de Elf Selyak Genel Müdürlüğü görevini yürütüyor.

TÜRKİYE'yi gelecek vadeden bir pazar olarak gören Fransız Elf, akaryakıt istasyonlarındaki küçük marketlerini yurtdışındaki ‘‘gelişmiş istasyon süpermarketleri’’ne dönüştürüyor.

Elf Selyak Genel Müdürü Nicolas Fresneau, Türkiye genelindeki 147 dağıtım istasyonundaki Elf Market'lerin uygun olan 20'sini ‘‘Elf Marketim adıyla istasyon süpermarketi’’ zincirine dönüştürmeye karar verdiklerini söyledi. Fresneau, ‘‘Bu gelişmiş istasyon süpermarketleri, diğer küçük marketler gibi sadece akaryakıt istasyonuna gelen müşterilere hizmet vermeyecek. Hedefimiz, tüketicilerin sadece alışveriş için de bu marketlere gelmesini sağlamak’’ dedi.

Nicolas Fresneau, yine kendileri gibi Fransız firması Total ile birleşmeye hazırlanan Elf'in akaryakıt dağıtımı konusunda da Türkiye'de pazar payını artırmayı hedeflediğini belirtti. Elf Selyak Genel Müdürü Nicolas Fresneau'yla, Elf'in Total ile birleşmesinin etkilerini, süpermarket zincirini ve akaryakıt sektörünü konuştuk.

Elf Market'leri neden Elf Marketim'e dönüştürüyorsunuz?

- Diğer akaryakıt bayilerinden farklı olarak bizim her istasyonumuzda standart bir küçük market var. Bu 146 Elf Market, sadece akaryakıt almaya gelen müşterilerin zorunlu ihtiyaçlarını karşımaya yönelik. Ancak son zamanlarda kár marjlarının düşmesiyle, istasyonlara gelen müşterilere biraz daha fazla seçenek ve hizmet sunma ihtiyacı ortaya çıktı. Bunun için fast-food, LPG, marketçilik önem kazandı. Biz de Marketim Zincir ile anlaştık. Elf Marketim'de gıdadan temizliğe, tekel ürünlerinden Elf ürünlerine ve otoombil aksesuarlarına kadar yaklaşık 2 bin çeşit ürün satılacak. Elf Market'lerde ise akaryakıt almaya gelenlerin acil isteklerini karşılayacak yaklaşık 300 çeşit ürün bulunuyor. Uygun yerlerdeki Elf Market'lerin 20'sini, 24 saat açık süpermarketlere dönüştürüyoruz. Böylece müşteriler gece de istedikleri saatte gelip evinin ihtiyacını alabilecek. Belki bir Carrefour kadar büyük olmayacak ama buraya sadece alışveriş için gelen tüketiciler aradıkları herşeyi bulabilecek.

Peki 24 saat açık Elf Marketim'ler diğer süpermarketlerden pahalı mı olacak?

- Özellikle ABD'de otoyol üzerinde bir akaryakıt istasyonu yanındaki süpermarketler çok yaygın. Süpermarketlerde eğilim bu yöne kayıyor, Türkiye'de istasyon yanında büyük süpermarketler henüz yok. Sadece küçük marketler var. İstasyon marketlerine pahalı diye bakılıyor. Müşteri akaryakıtını alıp hemen istasyonu terketmeye bakıyor. Oysa gelişmiş istasyon süpermarketleri diğerlerine göre pahalı değil, üstelik 24 saat açık. Uygulamaya İstanbul'daki istasyonlardan başladık.

Fransa'da Total ile birleşmeniz Türkiye'ye nasıl yansıyacak?

- Birleşme, her iki tarafın dostane yaklaşımıyla gerçeklecek. Bu birleşmeden sonra müşterilerimize ve hissedarlarımıza daha iyi hizmet vereceğiz. Bir çok konuda gücümüzü birleştireceğimiz için daha etkin olacağız. Rekabet gücümüz artacak. Türkiye'deki akaryakıt dağıtım pazarında Elf'in yüzde 4, Total'ın yüzde 6 payı var. İkimizin toplam yüzde 10 pazar payını da birleşme sonrasında artırmayı hedefliyoruz. Halen Türkiye'de 147 Elf, 450 Total istasyonu var.

Elf Selyak'ın bundan sonraki hedefleri neler?

- Elf olarak 2000 yılında yüzde 5 pazar payına ve 160 akaryakıt dağıtım istasyonuna ulaşmayı planlıyoruz. Geçen yıl 15 milyon dolarlık yatırım yaptık. Bundan sonra da aynı miktarda yatırım yapmayı sürdüreceğiz.

Özelleştirme rekabet getirecek

Türkiye'deki akaryakıt pazarına nasıl bakıyorsunuz?

- Türkiye'de petrol piyasasında çok ciddi değişiklikler oluyor. Kamunun elindeki POAŞ'ın özelleştirilmesi, Tüpraş hisselerinin halka arzı gibi gelişmeler çok olumlu. Bunlar pazardaki dengenin tamamen değişmesine yol açan gelişmeler. Akaryakıt rafinaj dağıtım sektöründe önümüzdeki aylarda ciddi değişmeler olacak. Ve bence bu pazardaki denge daha da değişecek. Bu çok olumlu bir gelişme. Daha yoğun ve sağlıklı bir rekabet ortamı oluşuyor. Bu da özellikle tüketicinin yararına oluyor. Elf'in akaryakıt dağıtımı konusunda en güçlü olduğu bölgeler Avrupa ve Afrika. Türkiye de Avrupa grubunun bir parçası. Türkiye akaryakıt pazarı oldukça rekabetçi bir pazar. Bütün uluslararası dağıtım şirketleri Türkiye'de.

Elf'in madeni yağ pazarındaki konumu nedir?

- Madeni yağlarda iddialıyız. Son yılarda üretilen motorlu araçların motorları özel madeni yağ kullanımını gerektiriyor. Birkaç yıldır İzmir Menemen'deki madeni yağ fabrikamızda otomobil üreticilerinin istedikleri özel yağ ihtiyaçlarını karşılayacak ürünleri üretiyoruz. Türkiye'de 15 çeşit madeni yağ üretiyoruz. Yıllık madeni yağ üretimimiz 10 bin ton, bunu 2000'in sonunda 12 bin tona yükselteceğiz.

Yazarın Tüm Yazıları