TED Genel Başkanı Selçuk Pehlivanoğlu: Eğitim, bir toplumun sosyal adaletini sağlar

TÜRK Eğitim Derneği (TED), Atatürk tarafından kurulan Türkiye’nin eğitim alanında ilk sivil toplum kuruluşu.

Haberin Devamı

Şu anda bir üniversitesi (TED Üniversitesi), 38 okulu, spor kulübü, mezun dernekleri, bağlı kuruluşları, senfoni orkestrası ile birlikte faaliyet gösteren bir STK olan TED, düşünce kuruluşu TEDMEM aracılığıyla da eğitim sisteminin sorunlarına bilimsel çözüm önerileri sunuyor. Eğitim sektörünün son durumunu ve Türk Eğitim Derneği’ni, TED Genel Başkanı Selçuk Pehlivanoğlu ile konuştuk:

TED, MİLLİ BİR KURULUŞTUR

2017’de okul açmayı düşünmüyoruz, bunun gerekçelerinden biri de okul bir yatırım ve birkaç yılı önemli. Hem eğitim vereceğiniz kişiler açısından hem de ildeki kalkınmaya yapacağınız katkı açısından. Çünkü bir okul yatırımı arsa hariç 20 milyon liralık bir yatırımdan başlıyor. Anadolu için bu küçük bir rakam değil. Bir sonraki yıla 10 okulluk hazırlığımız var. Çanakkale, Balıkesir, Aksaray, Van, Erzurum, Edirne, Manisa, Tekirdağ gibi illerde de çalışmalarımız belli bir noktaya geldi.

Haberin Devamı

Sorumluluğumuz büyük. Büyük Önder Mustafa Kemal Atatürk’ün talimatıyla Kurtuluş Savaşı’ndan çıkar çıkmaz ülkeyi kalkındırmak için her sektörde bir kurum kurulmuş. Türk Hava Kurumu, İş Bankası, Kızılay ve TED. TED; bir şahsa ait değil, ülkenin en zor koşullarında kurulmuş önemli bir sivil toplum örgütüdür. Her şeyden önemlisi milli bir kuruluş. Millete, bu milletin her evladına hizmet görevi yüklenmiş ve 89 yıldır bu görevi yerine getirmek için çaba harcayan bir kurumdur, TED. 89 yıl önceki tüzüğümüzde Türkiye’nin her tarafında okullar kurup, yabancı dilde rekabet edebilecek öğrenciler yetiştirmek, yoksul çocuklara sahip çıkmak ve eğitimde öncü olmak yazıyor.

BURSLAR KALKINMA PROJESİDİR

Bugün çok sayıda okul açabiliriz, talep de var. Ancak, okul açtığımız yerde devlet öğretmenlerine de katkı verme gayretindeyiz. O ildeki rekabet koşullarını değiştirmeliyiz ve bütün bunların yanında da biz yoksul çocuklara da kendi okulumuzun kapılarını açmak mecburiyetindeyiz. Okullarımızdaki öğrencilerin yüzde 14-15’i burslu okuyor. Okullarımızda eğitim almayanlara da burs veriyoruz ve bunun sayısı da 45 bine ulaşmış durumda.

Haberin Devamı

Burslar, aslında bir kalkınma projesidir. Burslu çocukların hepsine diksiyon, vücut dili dersi verdiriyoruz. Yani biz bir birey yetiştiriyoruz, ama çocuk eğer sanata yatkınsa keman veya saz çalmayı öğretiyoruz. Edebiyata yatkınsa ona yönlendiriyoruz. Çünkü bizimki gibi kalabalık ülkelerde herkese çok iyi eğitim veremezsiniz. O zaman başkalarını etkileyecek örnekleri çıkarmanız lazım. Onun için zaten eğitimin çıktısı birkaç kuşak sürer. Bu nedenle de biz bursu bir kalkınma projesi olarak görüyoruz. Yani sadece cep harçlığı vermek değil, Cumhuriyetimizin değerlerine sahip çıkan, milli ve manevi değerlerimize saygılı, sorumluluklarını bilen, dünya vatandaşı niteliklerine sahip, aynı zamanda Türkiye’yi temsil edecek nitelikte gençler yetiştiriyoruz.

Haberin Devamı

BAŞARISIZ ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ OLMAZ

Biz başarısız öğretmen ve başarısız öğrenci olduğuna inanmıyoruz. Maddi olanaklar ne kadar zorlarsa zorlasın eğitimde başarı hikayeleri yaratabileceğimizi, hayata geçirdiğimiz projelerle göstermeye çalışıyoruz. Dezavantajlı bölgelerde imkansızlıklar içinde okumaya çalışan öğrenciler için yapılan küçük ama anlamlı dokunuşlar büyük başarıların başlangıcı olabiliyor. Biz önce İstanbul’da 2 okul, sonra Adana ve Ankara’da bazı sınav başarıları düşük okulları aldık. 6 ay boyunca bu okullardaki çocuklara destek verdik, öğretmenleri eğittik. Okulların fiziksel durumlarında küçük iyileştirmeler yaptık, spor malzemeleri, müzik aletleri, ders araç gereçleri gibi eksiklikleri proje ortaklarımızla giderdik. Okuma alanları, müzik odaları açıldı. Şimdi mehter takımı bulunan, orkestra oluşturan birer okul oldular. Bu okullarda okuyan çocuklarımız kısa sürede hem akademik hem de sosyo-kültürel anlamda önemli gelişmeler kaydettiler.

Haberin Devamı

EĞİTİM YÖNETİCİSİ BULMAKTA ZORLANIYORUZ

Biz okullarımızda öğretmen eğitimini çok önemsiyoruz. Yatırım ortaklarımızı TED’in misyonuna uygun kişilerden seçiyoruz. Tek sıkıntımız eğitim yöneticisi bulmak. Bu konuda zorlandığımızı söylemek zorundayım. Her bölgenin kendi hassasiyeti var. Bazen öğretmen bulmakta da sıkıntı yaşıyoruz. Aslında eğitim bir toplumun sosyal adalet sağlayacağı en büyük aktördür.

Şüphesiz ki son zamanlarda özel okul sayıları arttı, ama bunun dershanelerin kapatılmış olmasından dolayı olduğunu da göz ardı etmememiz lazım. Yani bunun reel bir artışa oturması, daha önce yüzde 15’ler seviyesine çıkarılması lazım. Bu da kurallarla belirlenmeli. Özel eğitim sektörü kalkınmanın bir ayağı olmalı. Özel okulları yaygınlaştırırken kaliteyi ve sorumluluklarını yerine getirecek bir şekilde gelişim sağlamaları gerekiyor.

Yazarın Tüm Yazıları