Paylaş
Video görüntüleri de çıkınca, fotoğrafın doğru olduğuna kanaat getirdik. Japonya ulusal televizyonu NHK’nın haberine göre, ülkenin güneybatısındaki ve en büyük şehirlerinden biri olan “Fukuoka”daki Hakata tren istasyonu yakınlarında, 2 küçük çökmeyle başlayan göçük, dakikalar içinde metrelerce genişliğe ulaştı. Şehir merkezinde oluşan göçük, 5 şeritli caddenin bir bölümünü yuttu. Ani göçmeye, istasyon yakınlarında devam eden yeraltı çalışmalarının sebep olduğunu tahmin eden yetkililer, bölgedeki gaz, su ve elektrik tesisatına zarar veren ve ulaşım hatlarını olumsuz etkileyen olayda, ölen ya da yaralanan olmadığını bildirdiler. 30 metre genişliğine ve 15 metre derinliğinde olan çukur, suya dayanıklı özel bir çimento formülü sayesinde 48 saatte dolduruldu ve yol, 1 hafta içinde onarılarak trafiğe açıldı. Yol onarım çalışmaları, NHK haber kanalının internet sitesinden bir hafta boyunca canlı yayınlandı. Yolun, artık eskisinden 30 kat daha sağlam olduğunu söyleyen Fukuoka Belediye Başkanı Soiçiro Takaşima, “Çok sayıda insana rahatsızlık veren bu olaydan ötürü özür dilerim” dedi. Belediye başkanı, Ulaştırma Bakanlığı müfettişlerini beklediklerini ve ardından bağımsız bir mühendislik kuruluşunun da yolu test edeceğini ekledi.
Ajanslar (olayın kamera arkasından) şu dedikoduları da geçtiler (?!) Meğer hemen o gece, sabaha karşı, Fukuoka Belediye Başkanı Soiçiro Takaşima, Aziz Kocaoğlu’nu aramış. “Aman Başkan” demiş; “Sizin, 15 yıllık, -Eşref Paşa’dan da uzun- bayındırlık deneyiminizden yararlanmak istiyoruz; bize danışmanlık hizmeti verir misiniz?” Başkan da, “ne demek? Dükkân sizin...” diye yanıtlamış; “Ertuğrul faciasından beri yakın dostluğumuz var Japonya ile lâfı mı olur?” Fukuoka ve İzmir’in belediyecileri, gece boyunca telekonferans aracılığı ile birlikte çalışmışlar. Adetâ, zamana karşı yarışılmış... Aslında Japonların istediği basitmiş; “Hani” demişler, “Siz Göztepe’deki metro inşaatını yıllarca uzatmak, ihaleye 2014’de çıkılmış ve yapılması için 36 aylık teslim süresi verilmiş, sahildeki 12,5 km’lik hattı, tramvay - hafif raylı sistem inşaatını bitirmemek ve Basmane’deki çukuru 18 yılda kapatmamak için neler yaptıysanız, onları anlatın bize; onları yapmasak işimiz görülür zaten...”
Büyükşehir bürokrat ve teknokratları da, (malûm serde sosyal demokratlık var. Allah’ın bildiğini Japon’dan saklayacak halleri yok ya...) bütün birikimlerini paylaşmışlar. Tabii, Japonlar da mühendislik, inşaat, şehircilik, plânlama, organizasyon, zaman yönetimi, yüksek ahlâk filan gibi konularda iyi sayılır, ama Fukuoka’daki çukur, meğer bizimkiler sayesinde 48 saatte kapatılıp, yol da 1 hafta içinde trafiğe açılmış.
Bu arada gazetelerin yazmadığı, madalyonun bir de öteki tarafı varmış:
Bu Japonlar zarif insanlar tabii... Aziz Bey’in yaptığı bu babalığın altında kalırlar mı? Başkan Soiçiro Takaşima, “daha daha ne var ne yok?” deyince; “Sorma” demiş ve İZBAN grevini anlatmış Kocaoğlu da... Japon Başkan hemen sözünü kesmiş; “Biz de İZBAN işinde size yardımcı olalım. Zaten Fukuoka metrosunda devletle ortağız... Bir gün başımıza böyle bir iş gelebilir sonra hemşehrimize rezil olmayalım diye önceden düşündük, taşındık ve kriz plânları hazırladık. İşçileri tek tek seçip aldık. Meselâ işçiyi hükümet yanlısı sendikaya kaptırmadık filân... Tecrübelerimizi paylaşmak isteriz. Daha fazla perişan olmasın İzmirliler...” Aziz Başkan, ne desin? “Vallahi sevinirim” diye iç geçirmiş. Hemen uçağa atlamış ve Ankara’daki toplantıya yetişmiş Japon heyeti. Zaten biliyorsunuz; ertesi günü “pat diye” çözüldü uyuşmazlık. Kocaoğlu, “işin içinde bilmediğiniz işler var” diyordu; demek haklıymış.
Bu arada Başkan Takaşima, telefonu kapatmadan, kendini Fukuoka’daki göçükten sorumlu tutan birkaç mühendisin de harakiri yapmasından endişe ettiklerini de eklemiş. Aziz Başkan’ın, bu son açıklamayı duymazdan geldiği söyleniyor...
Ben “Zaytung”u atlatıp bu satırları yazarken, “EVKA 3’te, 2 gün önce asfaltlanan yol, -marketler kavşağında- yeniden kazılıyordu...” Harakiri yapasım geldi!
Paylaş