Gençler işbaşında

Haberin Devamı

HER şey baba Nantu’nun 70’li yıllarda aile ekonomisine katkı için ortaokulu bırakarak tornacının yanında işe girmesiyle başlar. Çeşitli şirketlerde çalışır. Daha sonra ise ortaklı bir yapıyla ambalaj makineleri üretir. 10 yıllık bir sürenin ardından da 2000’de ceketini alarak bu ortaklığı sonlandırır. Bir süre servisçilik yapar. Ama aklı sanayidedir. Çocukları Sercan ve Sertaç Nantu’yu da erken yaşta makinelerle tanıştırıp, çırak olarak sektöre adım attıran baba Nantu, 2004’te Hipermak’ı kurar. Ve bir süre sonra da şirketin tüm sorumluluğunu oğulları Sercan ve Sertaç Nantu’ya devreder. Hukuk okuyan Sercan Nantu ile teknik öğretmenlik mezunu Sertaç Nantu, dümene geçer. 30 yaşındaki Sercan ve 27 yaşındaki Sertaç Nantu’nun patron koltuğunda oturduğu Hipermak, bugün özellikle gıda sektörüne yönelik üretilen tam otomasyonlu ambalaj makineleriyle önemli bir aktör. 18 ülkeye ihracat yapan Nantu kardeşlerin hedefi ise global bir oyuncu olmak.

Haberin Devamı

Gençler işbaşında

Sermaye minibüsten

Aile şirketlerinde pek rastlanmayan bir sorumluluk sürecinin ardından patron koltuğuna oturan Sercan ve Sertaç Nantu kardeşler ile hem girişimcilik serüvenlerini, hem de Hipermak’ın gelecek planlarını konuştuk.
Gıda makineleri konusunda babalarının yaklaşık 30 yıllık birikimi bulunduğunu söyleyerek söze başlayan şirketin satış müdürü Sercan Nantu, 70’li yıllarda babasının aile bütçesine katkı için ortaokulu bırakarak iş hayatına adım attığını belirterek, şöyle devam etti:
“Babam, 12-13 yaşlarında tornacının yanında çırak olarak işe başlıyor. Zamanla iyi bir torna ustası oluyor. Çeşitli şirketlerde çalışıyor. Bu aşamada da ambalaj makinesi sektörüyle tanışıyor. 1990’de bir ortakla ambalaj makinesi üretmek üzere bir şirket kurdu. Bu ortaklık 10 yıl sürdü ve babam 2000’de bu ortaklığı sonlandırdı. Daha sonra ise servisçilik yaptı. Okul ve şirketlere servis çekti. 2004’te ben üniversite birinci sınıftaydım. Kardeşim ise lise ikiye gidiyordu. Babam tekrar makine üretmek istediği fikrini bizimle paylaştı. Biz de kendisine tam destek verdik. Servisçilik yaptığı minibüsü satarak sermaye yaptık. 2004’te babam, ben ve kardeşim Pınarbaşı’nda 100 metrekarelik bir yerde üretime başladık. Ve ilk makinemizi de 6 ayda ürettik.”

Sanayiciliği tercih ettiler

Haberin Devamı

Gençler işbaşında

Çocukluk yıllarından itibaren ambalaj makineleri sektöründe çırak olarak çalışan, çekirdekten yetişen Sercan ve Sertaç Nantu kardeşler, Hipermak’ın kuruluşuyla birlikte bir yandan eğitimlerini sürdürüp, bir yandan da şirkette aktif olarak çalışır. Sercan Nantu, “Hukuk fakültesinde devam zorunluluğu olmadığı için 20’li yaşlarda babamın yanında çalışmaya başladım. Kardeşim teknik öğretmenlik okuyor, uzaktan bize destek oluyordu. Sonuçta ne kardeşim, ne de ben kendi mesleğimizi yaptık. Bir kere elimiz sanayiciliğe değdi. Bu işe sarıldık” diyor.

ÇOK PARA KAYBETTİK

Hipermak’ın kurucusu baba Nantu 2010’da emekli olarak tüm sorumluluğu çocukları Sercan ve Sertaç Nantu kardeşlere bırakır. Sercan Nantu, babalarının şirketi kurduğu günden itibaren hem kendisine hem de kardeşini hep ön planda tuttuğunu anlatıyor. Babalarının sorumluluk verdiğini belirten Sercan Nantu, şunları paylaştı:
“Babamız aile şirketlerinde pek görülmeyen bir sistemi uyguladı. Bize genç yaşta yetki ve sorumluluk verdi. Bir yerde geleceğe hazırladı. Tecrübesiz olmamız nedeniyle çok hata yaptık. Bu hataların karşılığı da ciddi para kayıpları olarak bize yansıdı. Şimdi ben 30, Sertaç ise 27 yaşında. O dönem hatalar ve para kayıplarıyla edindiğimiz tecrübe bugün bize büyük bir kazanım olarak geri döndü. Ve iyi bir noktada olmamızın en büyük etkisi bu tecrübeler. Babam ise bizi uzaktan izliyor.”

Haberin Devamı

RAF ÖMRÜNÜ UZATAN MAKİNE

Gençler işbaşında

Bugün Hipermak üretimini yaklaşık 4 ay önce taşındığı Kemalpaşa Ulucak’taki 2 bin metrekarelik yerde yapıyor. Ar-Ge Müdürü Sertaç Nantu, “100 metrekarelik ilk üretim yerinin ardından zamanla şirket büyüdü ve en son Kemalpaşa’daki tesisimize geçtik. Burada ağırlıklı gıda sektörüne yönelik tam otomasyonlu ambalajlama makineleri üretiyoruz. Tabii gıdanın dışında farklı sektörlere de makine üretimiz var. Yazılımından donanımına her şey bize ait. Özellik yaptığımız bir makine ile gıda maddelerinin raf ömrünü uzattık. Bu makineyi dünyada üreten var, ama Türkiye’de yok. Hem raf ömrüne katkı sağlıyoruz, hem de fiyat avantajı sunuyoruz. İthaller bizim üç katımız fiyatla satılıyor.”

Haberin Devamı

ESKİ ÜRETİCİLER İTHALATÇI OLDU

Gençler işbaşında

Bugün gıda ambalaj makinelerinde yoğun bir rekabetin yaşandığına dikkat çeken Sercan Nantu, “Birçok sektörde olduğu gibi bu alanda da en büyük sıkıntı Çin. Burada da en büyük sorun ithalatı yapanların eski üreticiler oluşu. Yani eski imalatçıların birçoğu bugün Çin’den ithalat yapıyor. Biz de buna karşı direniyoruz. Bindiğimiz dalı yine kendi içimizdekiler kesiyor. Kaliteyi arayanlar, bizleri buluyor” diyerek, sektörün son durumunu özetledi.

PATRON NEREDE

Bu sektörün en genç firması olduklarını söyleyen Sercan Nantu, “Hem firma genç hem de bizler. Tabii böyle olunca müşterilerin bize karşı bazı ön yargılarıyla karşılaşabiliyoruz. ‘Patron nerede’ diyen çok oldu. Ama bilgi birikimimizi görünce bu yargılar ortadan kalkıyor. Şu ana kadar bizden makine alan bir kurumun daha sonraki ürünlerini başka bir yerden aldığını görmedik. Kendimizi kabul ettirdik ve kalıcı olduk. Oldukça güçlü bir referans listemiz var. Sonuçta hassa bir sektörüz. Firmalar en kıymetlilerini bizim makinemize emanet ediyor ve tüketicinin karşısına o makinelerde ambalajlanarak çıkıyor” diyor.

Haberin Devamı

HEDEF GLOBAL MARKA

Sadece Türkiye’de müşterisi yok Hipermak’ın. 11 yıllık bir firma olmalarına rağmen 18 ülkeye ihracat yapmayı başarmış durumdalar. Sercan Nantu, ihracat pazarıyla ilgili şu bilgileri paylaştı:
“İngiltere, Belçika gibi Avrupa ülkelerinin yanı sıra Orta ve Kuzey Afrika ve Ortadoğu’ya ihracatımız var. Şu an üretimin yüzde 20’lik kısmı yurt dışına gidiyor. Hedefimiz bunu daha da artırmak. Ve global bir marka olmak. Tüm çalışmalarımızı, ürünlerimizi bu hedefe göre dizayn ediyoruz. Bu hedef için ekimde Dubai’de düzenlenen uluslararası bir gıda fuarına katılacağız. Çeşitli ülkelerde bayilerimiz bulunuyor. Bunları artıracağız.”

MALİYETLERİ DÜŞÜRÜYOR

Şirketin gelecek planlarıyla ilgili olarak Sercan Nantu, şunları söyledi:
“Babam, ‘Bulanık gördüğüm suya asla adım atmam’ der. Bu söz bizim yol haritamız. Çok araştırıyoruz. İnceliyoruz. Bugün Türkiye’de üretim alışkanlıkları değişiyor. Maliyetleri düşürecek çalışmalara odaklandık. İki sene önce hızlı üreten ve daha fazla paketleme yapan bir makine ürettik. Şimdi o makineye bir palet ekleyerek personel sayısını da azaltıyoruz. Yani hızlı üretecek, paketleyecek ve daha az insanla çalışacak.”

KISA KISA

* Sertaç Nantu, “Bizi yansıtıyor. Gençliğimiz ve dinamizmin yansıması” diyerek Hipermak’ın anlamını aktardı.
* Her yıl yüzde 20-25 büyüyen Hipermak, bu yıl hedeflerini revize etmiş. Sercan Nantu, piyasalarda yaşanan durgunluk nedeniyle büyüme 2014 düzeyinde kalacağını söylüyor.
* Bu işte üretmek kadar teknik servisinde önemine değinen Sertaç Nantu, firmaların üretimde makine arızası nedeniyle yaşayacağı gecikmeyi en aza indirmek için güçlü bir teknik servislerinin bulunduğu söylüyor.
* 25 kişinin çalıştığı Hipermak’ta ayda 5 gıda makinesi üretiliyor.

Yazarın Tüm Yazıları