Gariban sofrasından lüks restoranlara

Haberin Devamı

ÇEKİRDEKTEN esnaftır... Bir yandan okur, bir yandan da ticaretle uğraşır. Üniversitenin ardından da baharat ve kuru yemiş üzerine perakende marketler işletir. 2000’li yıllarda ise bu işleri daha da ileri taşımak ister. Ve Kütahya Gediz’deki ‘Azmanlı Doğal Ev Tarhanası’ ile tanışır. Pazarlamasını üstlendiği markayı, bir yılda 7 kat büyütür. Ama daha üretim kısıtlı kalınca kendi tesisini kurar. ‘Tombul Tarhana’ ile geleneksel tadın yok olmaması adına sektöre adım atan Kemal Çeltik, 2009’da da kızı için ürettiği bebek tarhanasını pazara sunar. Bugün Kütahya’da yılda yaklaşık 250 ton üretim yapan Çeltik, tarhanayı market raflarına sokmayı başardı. Yurt dışına da ürün gönderen Kemal Çeltik’in en büyük hedefi ise geçmişte gariban sofralarını süsleyen tarhanayı lüks restoranların menüsüne sokmak.
Çeltik, tarhanayla yatıp tarhanayla kalkan bir girişimci. Rüyalarında bile tarhana görüyor. Tarhana sevdalısı Kemal Çeltik’le girişimcilik öyküsünü, sektörü ve hedeflerini konuştuk.

Haberin Devamı

Neden Tombul markası?
‘Ruhumuzda bir ticaret sevdası var’ diyen Kemal Çeltik, o süreci şöyle anlattı:
“Aslen Ispartalıyım. Küçük yaşlarda dedemin dükkanında çalışarak iş hayatına adım attım. Esnaflığı ondan öğrendim. Okuldan artan zamanlarımda hep çalıştım. Çekirdekten esnaf yetiştim. İktisat mezunuyum. Baharat ve kuru yemiş üzerine perakende marketler işlettim. Ama 2000’li yıllarda daha ileri gitmek gerektiğini düşündüm ve bu dönemde tesadüf eseri Kütahya Gediz’deki Azmanlı Doğal Ev Tarhanası ile tanıştım. Benden pazarlama desteği istediler. Türkiye distribütörlüğünü aldım. Ve bir yılda ciddi satış yaptık. 7-8 kat büyüttüm onları. Bir sonraki yıl ise üretimi artıramayacaklarını söylediler. Ben onların da desteğiyle yanıma bir ortak alarak Kütahya Tavşanlı’da kendi tesisimi kurdum. ‘Tombul’ markasıyla üretime koyulduk. Bu ismi tercih etmemin iki nedeni vardı. Birincisi kulağa sevimli gelmesi, diğeri ise hafızalarda kalması... Üretim yerimiz Tavşanlı, şirket merkezimiz İzmir. Annelerimizin yaptığı geleneksel tarhanayı üretiyoruz. Bu işe girmemin ve büyük bir sevdaya dönüşmesinin nedeni de bu zaten. Yeni kuşak bunu yapmıyor. Annelerden sonra bu işi devam ettirecek bir kuşak yok artık. Biz de bu lezzetimiz yok olmasın diye bu işe soyunduk. ”

Gariban sofrasından lüks restoranlara

Haberin Devamı

KIZI İÇİN BEBEK TARHANASI ÜRETTİ
2009’da piyasa çıkan bebek tarhanasının öyküsünü de Kemal Çeltik, şöyle anlattı:
“2008’da kızım dünyaya geldi ve 6 ay sonra ek gıdaya geçti. O süreçte de en büyük seçenek mamaydı. Ben de kızıma doğal, katkısız ve besleyici olan tarhanayı neden yedirmiyoruz fikri ortaya çıktı. Bir takım iyileştirmelerle kızım için organik bebe tarhanası geliştirdim. Kızımdan geçer not aldı ve 2009’da bebe tarhanasını piyasaya sunduk. Ambalajlarda da reklam yüzümüz kızım Beyza oldu. Salihli bölgesindeki anlaşmalı çiftçilerle organik tarım esasları yönetmeliğine uygun üretim yaptırıyoruz. Havuç, maydanoz, ve ısırgan otu organik olarak üretiliyor. Zenginleştirilen içeriğiyle organik bebek tarhanası bağışıklık sistemini güçlendiriyor.”

Haberin Devamı

AŞÇILARI AŞAMIYORUZ
Tarhananın düne kadar gariban sofralarının en önemli yemeği olduğunu anlatan Kemal Çeltik, ürünü market raflarına sokmayı başardıklarını ifade ediyor. Ama hedefleri büyük. Kemal Çeltik, “Bazı okulların ve kurumların menülerine de tarhanamızı sokmayı başardık. Biz bu ürünün yaygınlaşmasını istiyoruz. Ama burada aşçıları aşamıyoruz. Çünkü tarhananın pişirme aşaması biraz emek istiyor. Karıştırmak gerekiyor. Bu nedenle onları aşamıyoruz. Ama yine de önemli başarılar elde ettik. En büyük hedefim ise lüks restoranların menüsünde yer almak. Bunda yavaş yavaş başarıyoruz” diyor.

Gariban sofrasından lüks restoranlara

ÖNCE PATRON EŞLERİNİN DAMAĞINI FETHETTİ
Bugün Türkiye’nin birçok noktasında Tombul Tarhana satılıyor. Bayilerin yanı sıra 4 bin 800 market noktasında yer aldıklarını nlatan Kemal Çeltik, market raflarına ve bayilik verme noktasında sıkıntılar yaşadıklarını belirterek, şöyle devam etti:
“Biz bazı market raflarında yer almak için önce önce patron eşlerinin damağını fethettik. Zorlandığımız noktalarda bir paket tarhanamızı evde tüketmelerini istedik. Bu yolla market rafında yerimiz aldık. Aynı şeyi bayi kanalında da yaptık. Bugün bayilerin yanında yerel, bölgesel ve ulusal marketlerde ürünlerimiz tüketiciyle buluşuyor.”

Haberin Devamı

Gariban sofrasından lüks restoranlara

TAŞ DEĞİRMENDE ÖĞÜTÜLÜYOR

Kemal Çeltik, tarhana üretimi konusunda da şu bilgileri paylaştı:
“Yılda 6 ay üretim yapıyoruz. Tarhanamızı mevsiminde yetişen taze sebzelerden üretiyoruz. Taze kırmızı biber ve domates kullanıyoruz. Organik ürünlerde ise tamamen sertifikalı üreticiden ürün alıyoruz. Tarhanaya lezzetini veren nane ise Tavşanlı’ya has bir tür su nanesi. Tarhanamızda hiçbir katkı maddesi kullanmıyoruz. Özel ürettirdiğimiz ranzalara serdiğimiz beyaz bir örtü üzerine döküyoruz tarhana hamurunu. Burada hava sirkülasyonuyla kuruyorlar. Sonra da taş değirmenlerde öğütüyoruz. TSE, ISO ve HACCP gibi üretim ve gıda güvenliği sertifikalarını da almış olan firmamız tamamen doğal yöntemler ile üretimini sürdürüyor”

Haberin Devamı

Gariban sofrasından lüks restoranlara

NAMI SINIRLARI AŞTI
Tombul Tarhana yurt dışına da gidiyor. Kemal Çeltik, Almanya’da bulunan bayileri aracılığıyla bu ülkenin yanı sıra Hollanda ve İsviçre’de ürünlerinin tüketildiği bilgisini paylaştı. Ayrıca çeşitli firmalara fason üretim yaptıklarını da söyleyen Kemal Çeltik, dolaylı yoldan da üretikleri tarhananın dünyanın dört bir yanına gittiğini dile getirdi.

Gariban sofrasından lüks restoranlara

KISA KISA
* Kemal Çeltik, Türkiye’de üretilen 400 ton tarhananın yarısının kendilerinin olduğunu aktardı.
* Çeltik, 2011’de organik tarhanayı üreten tek firma olduklarını söylüyor.
* Tarhana üretimi için Kütahya’nın tercih nedeni ise ilginç... Tarhana üretimi için en ideal kuru havanın olduğu yer Tavşanlı ve Gediz’miş...
* Ar-Ge’ye ayrı bir önem veren Kemal Çeltik, önümüzdeki günlerde yine tamamen doğal metotlarla özel tarhanaları piyasaya çıkarmayı planlıyor.

Yazarın Tüm Yazıları