Paylaş
Aslında buraya marina yapma hevesi yeni değil. İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) 26 yıl önce de bu sevdaya kapılmıştı. Semt sakinleri hem 1989’da hem de 2008’de bu projeyi önlediler. Heves yeniden hortladı ve bu kez semtin tümünü tehdit eden bir hâl aldı.
İsPark’ın planı Bebek’e 300 tekne bağlanacak bir tekne park ve buraya hizmet edecek 150 araçlık otopark yapmak.
Projede gerekli bakanlıklardan onay alma aşamasına gelindi.
Halbuki bu proje Boğaziçi Kanunu’na aykırı.
Türkiye’nin taraf olduğu Avrupa Peyzaj Sözleşmesi’ne de aykırı. Sözleşmeyle Türkiye’nin taahhütlerinden biri halkın katılımını sağlamak. İBB ise halka danışmadan bu projeyi uygulayabileceğini düşünüyor.
¡ ¡ ¡
Bebek’te iki şeritli mevcut yol ihtiyaca cevap vermediği gibi, trafiği çekilmez duruma getiriyor. Normal ulaşım trafiğini bile karşılayamayan cadde tekne park ile otoparkın yükünü kaldıramaz.
Gerçekleşirse Bebek’te deniz ulaşımına hizmet veren toplu taşıma araçlarının Bebek iskelesine erişimi de mümkün olamayacak.
Bebek’te deniz ve rüzgar tekne park yapımına hiç uygun değil. Kıble rüzgarları sahili ve açığındaki tekneleri zor durumda bırakıyor. 300 teknenin bağlı olduğu bir durumda bu sert rüzgarın nasıl bir etki yapacağı soru işareti. İsPark, Tarabya gibi korunaklı bir koyda bile yaptığı tekne parkta, sert rüzgarlarda teknelerin birbirlerine çarpmasına engel olamadı, koyun ağzına yüzer bir dalgakıran yapmak gibi tuhaf bir çareye başvurmak zorunda kaldı.
¡ ¡ ¡
Bu projenin çevre kirliliği yaratacağına şüphe yok. Tekne sayısındaki artış deniz kirliliğinin artmasına neden olacak.
Tekneler ayrıca, Bebek sahilinden denizin ve karşı sahilin -yani Boğaziçi’nin- görülmesine engel olacak. Onlarca tekne ve park etmiş otomobil görüntü kirliliği yaratacak. Karada çoğalan otomobiller ve trafik sıkışıklığı hava kirliliğini artıracak.
Bebek’te altyapı sorunları had safhada. Çok sık elektrik ve su kesintisi oluyor. Bebek bu haliyle daha fazla insan, daha fazla otomobil veya daha fazla tekne yükü kaldıramaz.
¡ ¡ ¡
İstanbul Boğazı dünyanın en dar, en işlek ve en riskli doğal deniz yolu. Boğaziçi’nde geçmişte pek çok deniz kazası yaşandı, defalarca facianın eşiğinden dönüldü. Boğaz’dan geçen gemilerde her üç günde bir, dümen kilitlenmesi meydana geliyor.
İsPark’ın Boğaz genelinde 5000’in üzerinde deniz aracını tekne parklara bağlama girişimi gemi geçiş güvenliği için büyük risk. Daha fazla sayıda tekne ve yatları bu bölgeye çekmek deniz trafiğindeki tehlikeyi misliyle artıracak.
Boğaz’dan her yıl ortalama 50 bin gemi geçiyor. Bu gemilerin 10 bini tehlikeli madde taşıyor. Boğaz’ın en dar noktasının yakınında, geçişi daraltır şekilde bir tekne park yapımı kaza riskini daha da artıracak.
¡ ¡ ¡
Bu sadece Bebeklilerin değil, İstanbulluların genelinin meselesi. O nedenle bu pazar saat 13:00’te tüm Boğazseverleri Bebek Parkı’na eyleme davet ediyorlar. Bir kişi bir kişidir. Onları yalnız bırakmayalım.
Paylaş