Süpermen sizlere ömür

Yazıyorum erkekler kızıyor. Ama yüz bakım kremleri, feminen kıyafetler derken süper erkeğin ölümü hızlandı. Cinsiyete ve işsizlik rakamlarına göre ev erkeği diye bir meslek grubu doğmak üzere.

21’inci yüzyıla adım attığımızda kadınlar erkekleştikçe erkeklerin kadınlaştığına tanık olduk. Adı konuldu, metroseksüel dendi. “Erkekler de kendine bakar” diye savunuldu. Podyumlarda “Bunu hangi erkek giyer?” sorusunun yöneltildiği feminen erkek kıyafetlerinin sayısı istikrarlı şekilde arttı.
Yüzeydeki görüntü yeni erkeğin haleti ruhiyesinin dışa yansımasıydı.
Eskiden evdeki sorumluluğu tamirat işlerinden ibaret olan erkek çamaşıra bulaşığa yardım eden, evde çocuk bakan adam oluverdi. Medeniyetin kalesi ısveç’te mesela 2002’de çıkan yasaya göre erkekler dört ay doğum izni kullanabiliyor. Almanya’da izin kullanan taze babaların sayısı yediye katlandı. Japonya keza öyle. ıngiltere’de bizzat başbakanın kendisi kızı doğduğunda birkaç hafta ülke meselelerinden elini eteğini çekti.
Giderek daha fazla kadının çalışması ve yükselmesi de erkeklerin iktidarsızlaşmasında etken. Newsweek’te çıkan bir makaleye göre ABD’nin büyük şehirlerinde genç, bekar ve çocuksuz kadınlar erkek meslektaşlarından yüzde 8 fazla kazanıyor. Lisans veya yüksek lisans yapan kadınların sayısı erkekleri geçti. Genç erkeklerin yüzde 20.5’i işsiz. 2018’e kadar öne çıkması beklenen 12 iş dalının sadece ikisi erkekleri çekecek cinste.
Maskülenliğin yeniden keşfine dair “Wild at Heart” kitabının yazarı John Eldredge’e göre erkekler içlerindeki kahramanı terk ettiler. “Efendi çocuk” olmaları beklendiği için süpermen ya da savaşçı olmak, macera dolu bir hayat yaşamak gibi çocukluk hayallerinden vazgeçtiler. Ve sıkıntıdan ölmek üzereler.

Erkeğin dönüşü zor

Erkekliğin elden gittiğini gören popüler kültür ve moda, bandı geriye sarma telaşında. Yalandan bir “maço geri döndü” tavrı hakim. Erkeğin erkek olduğu geçmişe özlemin ekrana yansıması “Mad Men” reyting rekorları kırıyor. “Spartaküs” seks ve şiddetten geçilmiyor.
Ya erkek modası? Yıllarca erkek defilelerinde cinsel muğlaklık yaşandıktan sonra bir anda podyumlar odun kırmaya, ava çıkmaya hazır modellerle doldu. Aksiyonu çağrıştıran kıyafetler, erkeklere etek giydirmeye çalışan moda zihniyetinin yerini aldı. Erkek dergileri sakallı, maço görünümlü erkek modellerin rol aldığı moda ilanlarından geçilmiyor. Dolce & Gabbana’nın iç çamaşır ilanlarında bile gay’lik dozajı daha az.
Putin erkekliğine vurgu yapan bir halkla ilişkiler kampanyası yürüttü. Aksiyon adamı olduğunu gösterircesine kamuflaj kıyafetler içinde, bıçağı belinde at binerken, balık tutarken fotoğraflarını çektirdi. Ama üzgünüm çocuklar, ne yapılsa eskinin maço erkeğinin dönüşü zor.
Kadınlar toplumsal hayatta, iş dünyasında şeytanın bacağını çoktan kırdı ve bu yolun pek dönüşü yok gibi görünüyor. Don Draper uzak ara bir hayal.

Doktoru azsa güçlü erkek seviyorlar

Geçtiğimiz yıl Faceresearch.org 30 ülkeden çoğu 20’lerinde 4,800 kadının katıldığı bir anket yayımladı. Katılımcılar fotoğraflardaki erkeklere puan verdiler. Aslında ikisi arasında seçim yapmaları istenilen erkek yüzleri aynı kişiye aitti, bilgisayar yardımıyla fotoğrafların birinde yüz hatları erkeksileştirilmiş, diğerinde kadınsılaştırılmıştı.
Sağlık sisteminin zorda olduğu ülkelerden katılımcılar tercihlerini erkeksiden yana kullandı.
Ve olay yine geldi, kadının çocuğunun babası olabilecek adamı seçtiği teorisine dayandı.
Kasların, güçlü çene yapısının, yüzdeki kılların ve kalın sesin müsebbibi testosteron aynı zamanda üremeyle ilişkilendiriliyor.
Yani, sağlık kaygısı yüksek kadınların yaşadığı ülkelerde erkeksi erkek iyi bir baba, dolayısıyla iyi bir koca adayı olarak görülüyor.
Yazarın Tüm Yazıları