Paylaş
VENEDİK
İlk bienalin tarihi 1895’e uzanıyor. Bugün sanat, tasarım ve mimarlık alanlarında her yıl dünyadan gelen farklı düşüncelere ev sahipliği yapıyor. İstanbul Kültür ve Sanat Vakfı ise 2007 yılından itibaren Türkiye Pavyonu’nun koordinatörü. 2014’te ise önemli bir adım atılıyor ve 21 destekçi ile birlikte Venedik’in eski tersanesi Arsenale’de 20 yıllığına kalıcı bir mekana sahip oluyor. Türkiye bu sayede ilk kez Uluslararası Mimarlık Sergisi’nde de yer almaya başlıyor.
16 ÜLKEDEN 122 ÖĞRENCİ
Bu yıl 16’ncısı yapılan Mimarlık Bienali’nin açılışı iki gün önce yapıldı. Küratör Kerem Piker’in ‘Vardiya’ adını verdiği projesi İKSV Başkanı Bülent Eczacıbaşı, Schüco Türkiye Genel Müdürü Can Eren, VitrA adına Ali Aköz, Kültür Bakanlığı Telif Hakları Genel Müdürü Şaban Karataş’ın katılımıyla başladı. Bu kez alışılagelmiş bir sergi yok. Filistin’den Çin’e, Mardin’den Kosta Rika’ya 16 ülkeden 122 mimarlık öğrencisi, haftalık 10’ar kişilik vardiyalarla Venedik’e gelerek, farklı temalar etrafında atölye çalışmaları geliştirecek.
Yardımcı küratörlüğünü Cansu Cürgen, Yelta Köm, Nizam Onur Sönmez, Yağız Söylev ve Erdem Tüzün’ün üstlendiği ‘Vardiya’ projesi için Venedik’te bir araya geldiğim Bülent Eczacıbaşı’na bienale katılmanın Türkiye’ye katkısını sordum. “Bu katılım, ülkemizin dünyanın en önde gelen sanat ve mimarlık etkinlikleri arasında sayılan bir etkinlikte adından söz ettirebilmesi için çok önemli” diyor Eczacıbaşı. Şu bilgileri veriyor: “Biz İKSV olarak 2004’te yurtdışında da projeler yürütmeye başladık. Amacımız, Türkiye ve global ölçekteki kültür-sanat evreni arasında kalıcı ve sürekli bir etkileşim sağlamak oldu. Kalıcı mekân tahsisi ise buradaki varlığımız için bir dönüm noktası oldu. 2034’e kadar tahsis edilen bu kalıcı mekân sayesinde Türkiye, artık her yıl katılabiliyor. Bu da düzenli ülkemizin kültür-sanat alanındaki üretim ve başarılarının yurtdışında yankı bulmasına olanak sağlıyor.”
ASLINDA GÖREVİMİZ
KÜLTÜR Bakanlığı’ndan açılışa katılan Telif Hakları Genel Müdürü Şaban Karataş, “Bizim yapmamız gerekeni İKSV yapıyor. Tabii ki destek vermemiz gerekir. Bu iş kültür bakanlığının asli işi” diyor. Venedik’te Türkiye Pavyonu daha şimdiden büyük ilgi görüyor. Yabancı basında Türk projesine ilişkin övgüler yer almaya başladı. Türkiye algısının bozulduğu böyle bir dönemde sanatla, mimarlıkla, tasarımla ilgili olumlu değerlendirmelerin çok önemli olduğunu düşünüyorum.
Paylaş