Paylaş
Hocam bildiğiniz gibi Anayasa Mahkemesi resmiden önce kıyılan dini nikâha uygulanan 2 aydan 6 aya kadar hapis cezasını iptal etti. Bu konuda ne diyorsunuz?
- Öncelikle imam nikâhı değil dini nikâh demek lazım. Bu ifadeyle imamlara da büyük saygısızlık yapılıyor. Nikâhın kelime anlamı akit, sözleşme ve anlaşmadır. Ve bu anlaşmanın, kadınla erkeğin hukuksal haklarının korunması açısından Allah’ın emrettiği usule uygun olup, istismar edilmemesi gerekir. Bu yüzden de bana göre resmi nikâh şarttır. Çünkü maalesef imam nikâhlarında kadınların yüzde 99’u mağdur duruma düşmektedir. Zaten imam nikâhı diye bir nikâh aslında yoktur.
Nasıl yani, bildik bileli yapılan ne o zaman?
- Benim bildiğim resmi nikâhın ardından “evlilik hayırlı olsun” diye duası yapılır. Peygamber Efendimiz zamanında da bunun dışında bir uygulama mevcut değildi. Nikâhla yapılan akitte erkeğin şartı icaptır, kadının da mehir hakkı vardır.
TAM 25 YIL İMAMLIK YAPTIM, RESMİ OLMAYAN HİÇBİR NİKÂH KIYMADIM
Daha açık bir şekilde anlatsanız...
- Mehir, evlendiğin kadının herhangi bir darlık halinde mağdur duruma düşmemesi için arzu ettiği maddi imkanların baştan kabul edilmesi demektir. Kadın isteklerini sunar, erkek pazarlığını yapar, şahitler de buna onay verir. Ama maalesef ki buna imam nikâhı deniliyor. Türkiye’nin muhtelif yerlerinde, Yeraltı Camii’nde, Eyüp Müftülüğü’nde, Merkez Efendi Camii’nde toplam 25 yıl imamlık yapan biri olarak söylüyorum; bu konuyla suistimal edilen imam kelimesinden vallahi bunaldım, utandım artık!
“İmam nikâhı yoktur” diyen biri olarak bu kadar süre içinde hiç imam nikâhı kıymadınız mı peki?
- Hayır evlilik cüzdanı olmayan kişilerin nikâhını kıymadım, kıyılmasına da alet olmadım. Bu yüzden de başım çok ağrıdı. Ama dediğim gibi resmi nikâh sonrası hayır duası ettim. Bak dinimiz şöyle buyurur: “Gençler, nikâhlansın!” Ama evliliklerde iki tarafın da mağdur olmaması şart. Şimdi vicdanlarımıza dönüp soralım; bu işten mağdur olan binlerce, yüzbinlerce kadın yok mu?
Tabii ki var!
- O zaman Allah rızası için artık birbirimizi aldatmaktan vazgeçelim! Mesela Katolikler de dini nikâh kıyıyor ama o nikâh bozulamıyor. Allah’ın en sevmediği şeyin boşanmak olduğunu biliyor musun? Bir evlilik bittiğinde arz ve sema titrermiş...
Peki sadece imam nikâhıyla bir erkekle beraber olmayı kabul eden kadınların hiç mi suçu yok?
- Olmaz olur mu! Ama ben bunun aksinin yaşandığı binlerce örnek gördüğüm için tepki gösteriyorum. Kadının biri geliyor; “Kocam beni terk etti” diyor. “Neden” diye soruyorsun, “Meğer imam nikâhlı başka bir karısı daha varmış” cevabını veriyor. Haydi gel de çık işin içinden!
BIRAK DÖRDÜ, BEN BU YAŞIMA KADAR İKİ EVLİLİĞİ BİRDEN YÜRÜTEBİLENİ GÖRMEDİM
Dini nikâhlarda bir erkeğin kaç kadınla evlenebileceği konusuna da bir açıklık getirebilir misiniz?
- Ayete göre bir erkek dört kadınla evlenebilir. Ama günümüzde böyle bir şeyin imkanı var mı! Zaten Allah da “Sizin için en hayırlısı tek evlilik” diye buyurmuş. Kim “dört kadının her birine aynı şekilde adaletli davranırım” diyebilir ki? Yaparım diyen kesin yalan söylüyordur. Bırak dördü, ben bu yaşıma kadar iki evliliği birden yürütebileni görmedim. Çünkü sevgi bölünmez! Eşler arasında ister istemez adaletsizlik olur.
Hocam şimdi imamlar kızmasınlar bu söylediklerinize...
- Gerçek din adamları kızmaz, çünkü zaten bu durumdan onlar da mağdur! Bu konuda ceza alan birçok imam mevcut. Düşünsene biri çat kapı çıkıp “Hocam bizim nikâhımızı kıy” diyor. İmam kıysa bir türlü, kıymasa bir türlü... Belki adamın sabıkası var, belki birilerinden kaçıyor ya da aranıyor diye önce dini nikâh diye bastırıyor. Aradan yıllar geçiyor, sıra bir türlü resmi nikâha gelmiyor. İşte bu yüzden tekrar altını çiziyorum, Allah’ın emrettiği resmi nikâhtır. Alenen, herkesin bildiği, şahitlerin de olduğu bir akit yani...
İMAM NİKÂHLARI PARALEL NİKÂHLARDIR
“Peygamber Efendimiz’in zamanında imam nikâhı yok” dediniz, peki resmi nikâh var mıydı?
- İmamların öyle bir uygulaması yoktu ama Peygamber Efendimiz devlet başkanı olduğu için onun kıydığı nikâh zaten resmiydi.
Bu imam nikâhı mefhumu hayatımıza nasıl girdi?
- Osmanlı şeriat hükümleriyle idare edildiği için, bu görev kadıya verilmişti. Kadı da vazifeyi imamlara devretmişti. Bu yüzden de imamların kıymasına rağmen Osmanlı’daki nikâhların hepsi resmiydi. Bu gelenek daha sonra günümüze kadar geldi. Ama Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulmasıyla nikâh kıyma yetkisi belediyelere verilmiştir. Dolayısıyla hukukta ve yasada bir karşılığı olmadığı için imam nikâhları paralel nikâhlardır. İsteyen resmiden sonra dini nikâh da yaptırabilir ama bunun dinen bir hükmü yoktur. Çünkü iki akit olmaz...
Peki ya Suudi Arabistan’da işler sizin bahsettiğiniz gibi mi ilerliyor?
- Orada bizde kullanılan anlamıyla bir imam nikâhı falan yok! Kısaca nikâh bir tanedir kardeşim! Onu da devlet kıymalıdır. Ama sen nikâhını kıydırdıktan sonra dua ettirmek istersen; o senin bileceğin bir şeydir. Kıydır resmi nikâhını, çağır hocayı etsin duasını. Sağlam evlilikler ancak böyle olur ve kadınların mağduriyetinin önüne geçmenin de yegane yolu budur. Allah herkese hayırlı, huzurlu evlilik nasip etsin...
Amin...
Paylaş