Paylaş
Geçtiğimiz hafta Sony Müzik’ten ilk solo single’ı ‘Artist’ i yayınlayan Onur Özdemir ile Sakin’den bu yana her şeyi konuştuk. Lafı uzatmadan sizi Onurr ile yaptığımız söyleşimizle baş başa bırakıyorum:
İlk Sakin harici kim için şarkı yaptın?
Normalde Sakin ile beraberken onların da bildiği bir şarkıyı Gülben Ergen için yapmıştım. Ama daha sonra o şarkıyı İzel’in albümünde kullandık, ‘Hoşçakal’ isimli bir şarkıydı. O şarkıyı Sakin döneminde yazmıştım, konserlere giderken minibüste falan gaza gelip okurduk.
Sanırım Sakin şarkısı 'ilk Yara'yı da İzel'e verdiğin için biraz sevenlerin hışmına uğradın.
Benim yaptığım şarkıları ilk kez İzel ile dinleyip beni o an tanıyarak öğrendiler, tabi önceden yaptığım şarkıları bilenler tarafından daha muhafazakâr tavır gördüm. Genelde beğenmediler, ama bu da makul anlaşılabilir bir şey.
Peki sen böyle bir değişiklik kararını ne zaman, nasıl verdin?
Sakin şimdi dönüp baktığımda, 20’li yaşların üniversitedeyken kurduğumuz rüya takımı gibi bir şeydi. O zamanlar da röportaj verdiğimde söylemişimdir, biz dördümüz o dönem müzik yapmıyor olsak, bale de yapıyor olabilirdik. Mevzu aslında birlikte o ekibin bir şeyler yapıyor olmasıydı, yaptığımız müziğin tarzıyla veya adlandırılan müzik türüyle aslında hiç alakadar değildi. Esas olay o dört adamın mutluluğuyla ilgiliydi bunun altını net olarak çizmek istiyorum.
Ayrıca o dönemde de çok pop müzik dinliyorduk, hatırlıyorum Ghetto’da bir konser bittikten sonra bise çıktığımda Gülben Ergen’in ‘Yalnızlık’ şarkısını okumuştum, hatırladığım kadarıyla bir konser sonrasında da Nazan Öncel’in bir şarkısını söylemiştik. Yani pop müzik bize çok da uzak sular değildi aslında. Sakin ile insanlar arasında tutturduğumuz bir kimya varsa aslında şarkıların 90’lar pop kafasında yazılmış olmasıydı.
Seni bilen, seven kitlenin eleştirisinden sonra, nasıl pozitif kalıp şarkı üretmeye devam ettin. Oradaki motivasyonun neydi?
Ben hiçbir zaman uzun süreli planlar yaparak yaşamadım hayatımı. Ortaokulda imam hatipte okudum, lise de fen lisesine gittim, üniversitede Felsefe okudum, sonra Arkeoloji master’ı yaptım, Sanat Tarihi doktorasına hala kayıtlıyım. Canım ne istediyse onu yaptım kısacası. Ailem bile bana ne yaptığım ile ilgili karışmazdı.
O dönem grubu dağıtmıştık, belli bir mutsuzluk elbette vardı, müziğin dışında kalıp önemsediğimiz arkadaşlığımıza dair problemler yaşamaya başlamıştık, bizi buraya ne getirdi onu bilemiyorum. Ama bırakmak en temiz tercih olacaktı. Sakin ile müzik yapmayı bıraktığımız dönem bizim booking’lerimizi yapan bir şirket vardı plak şirketine dönüşmek istiyorlardı, beni çok desteklemişlerdi. Sakin devam etseydi gideceğimiz konserler grup dağıldıktan sonra olmayacağı için bu konserleri benim tek çıkacağım konserlere dönüştürmek istediler. Ben de bu teklifi 1-2 hafta düşündüm, ama o dönem yaşadığımız dalgalanmaları düşününce rock müzik yaparak tekrardan sahneye dönmek istemedim ve bu teklifi reddettim. O ara Berlin’de Erasmus yapıyordum bir yandan da, farklı bir koşturmam da vardı, oraya kanalize oldum.
Sakin'den sonra nasıl oldu da pop müziğine geçtiğin.
Sakin’in dağılmasından sonra biraz vakit geçti ve Alper ile tanıştım. Zaten kendim şarkı üretmeye devam ediyordum bir yandan. Alper ile birlikte bunun daha da üzerine gittim. Şarkı yazarı olarak bundan sonra hayatıma devam edeceğim derken, 2013’ün sonuna doğru Ozan Çolakoğlu’na bir şarkı dinletmeye gitmiştik. O da Sakin’i biliyor, 2. aranjör albümünü çıkartmayı düşünüyordu. Bana sen de bir şarkı söylemek ister misin dedi. 2-3 hafta sonra ona ‘Artist’ i götürdüm, konu yön değiştirdi, şarkı Samsun Bey’e gitti. Aynı dönemde Sezen Hanım ile bir şarkı üzerinde çalışıyorduk, o dönemde Artist için kayıtlar yapıldı ve Sony ile anlaştım. Şarkı yazarlığı derken birden solistlik durumu böyle ortaya çıktı.
İş anlamında motivasyonunu nasıl sabit tutuyorsun ve yeni şarkılar yapabiliyorsun?
Ben hala rock müzik dinleyen bir insanım ama beni son 4-5 yıldır heyecanlandıran işler çıkmıyor. Felsefe okuduğum için, belli tarihsel olayların ve gelişimlerin insanı hem materyal hem de kültürel kimliğini şekillendirdiğini düşünüyorum. Modern hayattan da korkmuyorum, gelişen her şeyi bol bol takip etmeye çalışıyorum.
Justin Timberlake’in son albümü ‘The 20/20 Experience’, Beyonce’un son albümü son 4-5 yıldır beni en çok heyecanlandıran işler oldu. Böyle işler gördükçe, ben de yaptığım işlerde onlarla yarışacak çapta üretimler yapmaya hedefliyorum kendimi.
‘Bangır Bangır’ ı ilk duyduğumda mesela o kadar heyecanlandım ki, insanlar uzağında durduğunda eleştirmek aslında çok kolay geliyor belki de, ama şarkının sözüyle ilgili uyumunu görünce heyecanlanıyorum, hayran oluyorum.
Twitter biyografinde geleceğin Aysel Gürel'i olmakla ilgili bir info vardı. Örnek aldığın biri miydi Aysel Gürel?
Hiç tanışamadım, çok isterdim. O da felsefe okumuş, şarkı yazarlığı o kadar güzel sözleri var ki. Çok minimal, çok düz farklı, bir taraftan da çok şiirsel bir dili var. 30’larımda kendime örnek alıp, yarışmaya çalıştığım kişi Aysel Gürel. Gündelik kimliğindeki eksantrikliği de beni çeken bir durum.
Bir başkasına şarkı yazarken onları mı düşünüyorsun yoksa yazdığın şarkıyı ona mı uyduruyorsunuz?
Bazen öyle durumlar oluyor ki, 10-15 yıldır yeni bir şarkı çıkartmamış biri geliyor, ya da 22 yaşında yepyeni, hiç sesi duyulmamış bir kişiye şarkı yazmaya çalıştığım oluyor. Böyle bir noktada genelde baktığım şey o dönemde endüstrinin sound olarak geldiği durum oluyor. Çünkü gerçekten her senenin kesinlikle bir sound’u var. Bunun üzerine şarkıyı okuyacak kişinin de kimliğine, tarzına, duruşuna yakışacak bir iş yapmaya çalışıyoruz.
Çok sık şarkı üretebiliyor musun? Nasıl oluyor üretim sürecin?
Bazen Alper ile birlikte oturup gitarla sıfırdan başladığımız oluyor. Bazen bir cümleyi not alıyorum, onun üzerinden bir şarkıya gidebiliyorum. Ya da melodi geliyor bir şekilde ve telefona ses kaydı olarak kaydediyorum. ‘Nerdesin Aşkım’ ı bir arkadaşım ile Roma’dayken o dönem özlediğim birisi vardı, orada yazmıştım. Günün sonunda mutlaka o şarkıyı bitirmek için, 10-12 saat o masaya oturuluyor.
20’lerimde daha farklı bir ilham kafasıyla gidiyordum, şimdi biraz daha nasıl üreteceğimi bilerek şarkı yapabiliyorum. Şu an daha tutarlı bir nesne gibi görüp onun üzerine çalışıyorum.
Alper Narman ile iş anlamındaki uyumunuzdan da biraz bahsedelim istiyorum. Birlikte şarkı yapmak zor değil mi?
Sakin’den yeni ayrılmıştım, öyle bir dönemden çıkıp kendi çizgilerimi bilip, onları aşmam biraz vakit aldı. Alper ile sonsuz bir dostluğumuz ve arkadaşlığımız var. Birlikte şarkı yapıyor olmamız bunun en iyi yanlarından birisi. İkimizin bir uyumu var gerçekten. Egolar çarpışır şekilde çalışmıyoruz, birbirimize iş yaparken güveniyoruz. Ve en önemlisi biz her seferinde kendimizi tekrarlamamak için hep yeni bir şeyler yapmaya çabalıyoruz.
“SEZEN AKSU İLE BİRLİKTE ÇALIŞMAK 10 NUMARA ETÜT YAPMAK DEMEK!”
Birlikte şarkı yaparken anlaşamadığınız bir parça oldu mu? Şu an o şarkı piyasada mı?
Mustafa Ceceli’nin albümünde ‘Pervane’ isimli bir şarkı var. Bir şekilde şarkıda ortak karara varamadık, Sezen Hanım’a gittik. O da şarkının sözleriyle ilgili dokunuşlar yaptı ve ona teslim olduk. Yine en iyisini en doğrusunu Sezen bilir dedik. (gülüyor)
Sezen Aksu ile birlikte şarkı üretiyor olmak nasıl bir duygu?
Sezen Hanım ile bir şarkı üzerine çalışmak, şarkı yazarlığı anlamında 10 numara etüt yapmak demek. Sezen Hanım inanılmaz rahat ve işkolik bir insan, içine sinmedi mi sonuna kadar üşenmeden her şeyi dener, çalışır bu bizim için tarifi olmaz bir tecrübe diyebilirim. Biz son 2,5 yıldır birçok şarkıyı ilk gidip Sezen Hanım’a çalıyoruz. Onun testinden geçiyor olmak bizim için gerçekten çok verimli oluyor.
Sezen Aksu ile bir şarkı üzerine konuşabiliyor olmak, birlikte çalışıyor olmak inanılmaz gurur verici olmalı.
Kesinlikle, Sezen Hanım’ın şarkı yazarlığı olarak geçirdiği yılların tecrübesi, Onno Tunç, Aysel Gürel, Atilla Özdemiroğlu ile çalıştığı yılların tecrübesi paha biçilmez bir değer.
Peki bir gün Sezen Aksu bir şarkını söylesin ister misin?
Söyledi aslında. Bu konu benim için belki de müzik işi içinde yaşadığım en özel anlardan biridir. Bir gece Alper ile çalışıyoruz, Sezen Hanım’ın stüdyosundan aradılar, Sakin için yazdığım ‘Kurtlu Kuyu’ şarkısını demo amaçlı söylüyormuş, şarkının bir bölümü için bir şeyler sordular tabi ben telefonda bunu duyar duymaz, Alper ile telefonu resmen kapatmadan soluğu stüdyoda aldık. Sezen Hanım’ın demo olarak bir şarkımı söylüyor olması, o ana tanıklık etmek gerçekten kendi adıma tarifi mümkün olmayan bir andı, bunu yaşadığım için çok mutluyum.
‘HAPPY’ GİBİ HERKESE ULAŞABİLECEK BİR ŞARKI YAPMAK İSTİYORUM!
Gelelim 'Artist'e, ilk single’ını yeni piyasaya sürdün. Önümüzdeki dönemde senden başka çalışmalar da olacak mı? Bunların tarzı konusunda ipucu alabilir miyiz?
Şu an planım önümüzdeki aylarda bir iki tane daha single çıkartmak. Single’lardan sonra da her şey yolunda giderse önümüzdeki yıl da bir albüm çıkartmak istiyorum. Sonuçta ben müzisyenim, beni şu an heyecanlandıran işler gerçekten artık daha büyük çapta çalışmalar. Örneğin ‘Happy’ gibi herkese ulaşabilecek bir şarkı yapmak istiyorum.
Ayşe Hatun Önal’a yaptığınız ‘Çak Bir Selam’ın hikayesi nasıl?
Şarkıya başlarken bir tatilde eskiden değerimi bilmeyen birini görmüştüm, onu görüp o sözleri yazmıştım. Sonra tatil dönüşü Alper ile devamını yazıp şarkıyı bitirmiştik. Şarkı sonra da Ayşe’ye kısmet oldu.
Peki ‘Güm Güm’ ve senin de şarkıda vokal yapman nasıl oldu?
Ayşe ve Alper şarkıyı belli bir yerine kadar yazmışlar, sonra Ayşe Amerika’ya gitmişti. Mercan yeni bir şarkı arayışındaydı, bir ara şarkıyı o okuyacaktı. Ama sonra geçen zaman içinde Ayşe ‘Çak Bir Selam’ ile yakaladığı başarının ardından yeni bir şarkı ile devam etmeyi istedi ve şarkı ona kısmet oldu. ‘Güm Güm’ ilk oluştuğu günden itibaren inanılmaz sevmiştim, benim şarkıda vokal yapmam tamamen spontan gelişen bir gelişme oldu, iyi de oldu.
Şu sıralar kimlere şarkı yapıyorsunuz?
Şu sıra Ayshe ile bir şarkımız var yakınlarda çıkar diye düşünüyorum. Murat Boz’da çok güzel bir şarkımız var, 1,5 sene önce vermiştik o şarkıyı 10 numara bir şarkı ne zaman çıkar bilmiyorum. İrem Derici’ye verdiğimiz bir şarkı var inanılmaz o da 1 yıl oldu vereli çok hoşumuza gidiyor o da.
Kimlerin albümünü dinlemekten vazgeçmesin?
Tarkan- Adını Kalbime Yaz Albümü, Sezen Aksu – Işık Doğudan Yükselir, Radiohead – Ok Computer, Red Hot Chilli Peppers – Californication, Kanye West – 808s & Heartbreak
Aklına gelen ilk 3 vazgeçilmezin.
Köpeğim ilk aklıma geliyor. Spor harici Herkül ile nerdeyse 7/24 beraberim diyebilirim. Uyku ve müzik de vazgeçilmezlerim.
Onurr’u tanımayanlar için kendinle ilgili ne söylemek isterdin?
Kendimi müzik içinde kodladığım şey, insanlara yaptığım işi beğendirmek istiyorum elbette. Genel olarak yurt dışında ve Türkiye’de olan şeyleri dinleyip, yeni farklı bir şey yaratmaya çalışan zıpır bir çocuk gibi görüyorum. Tamamen heyecanıma göre yaşıyorum diyebilirim.
Yazıp da bitiremediğin bir şarkın var mı?
Var tabi. Şöyle oluyor şarkının a kısmı b kısmı o kadar farklı ki üzerine oturttuğum nakarat bir türlü uymuyor ve bitmiyor şarkı. Bu şarkılarla ilgili ilginç durumum var, gece dışarı çıkıp eve döndüğümde bitmemiş yarım şarkılarımı dinlerim, ‘of neler yapmışım’ derim sonra o bitmeyen nakarat gelir ‘of yine yapamamışım’ derim kalırım.
En son gittiğin konser?
Aslında konsere çok gitmiyorum, özellikle çok kalabalık konserlerde insanlar kendi aralarında konuşmaktan genelde çok ilgi göstermiyor sahnedekine bu beni üzüyor. Sırf bundan çekindiğim için One Love’a James Blake dinlemeye gitmedim.
KARIŞIK KASET
Jamie XX ve Florence + The Machine’in yeni albümleri bu ayın benim için öne çıkan çalışmalarıydı. Haziran ayının Karışık Kaset listesinde de bol bol kendilerine rastlamak mümkün, ay biterken listenin geri kalan kısmı bu yazıda sizlerle. Listenin tamamı için ‘Karışık Kaset by Haziran 2015’ i takip etmeniz yeterli, keyifli dinlemeler…
1)Jessie Ware – Champagne Kisses (TCTS Remix)
2)Beck – Dreams
3)The Struts – Could Have Been Me
4)Health – STONEFIST
5)Miguel – face the sun
6)Hilary Duff – My Kind
7)The Maccabees – Something Like Happiness
8)Boh Doran – White Knuckles
9)AIR BAG ONE – 1992
10)Dropout – Slowly
11)Robert Delong – Don’t Wait Up
12)Viktor Taiwo – Fearthers & Wax
13)Keys N Krates feat. Katy B. – Save Me
14)Cloves – Frail Love
15)Foals – What Went Down
16)Florence + The Machine – Queen Of Peace
17)Jamie XX – I Know There’s Gonna Be (Good Times)
18)Years & Years – Foundation
19)Atlas Genius – Molecules
20)Selena Gomez – Good For You
21)Powers – Loved By You
22)High Dive Heart – Vintage
23)Afrojack- SummerThing!
24)Leon Bridges – Pull Away
25)Florence + The Machine – Hiding
26)Robyn & La Bagatelle Magique – Love is Free
27)Little Boots – No Pressure
28)Janet Jackson – No Sleep
29)Mike Posner – Not That Simple
30)Thundercat – Them Changes
31)Class Actress – GFE
32)Widowspeak – All speak
33)The Heydaze - Dumb
Paylaş