Ceza ile Dün, Bugün, Yarın!

Geçtiğimiz hafta Ceza ile +1 Fest konseri vesilesiyle bir araya geldik. Sohbetimiz benim yeni albüm ne zaman gelir merakıyla başladı. 2015 senesinden bu yana birçok single ve düet çalışmaları yapan sanatçı, bu süre zarfında kurduğu güçlü orkestrasıyla durmadan konser veriyordu. Dijital müzik platformlarının hayatımıza hızlı girişiyle kendisi de daha çok single ve EP üretimine yöneldiğini söylüyor. Bunu söylerken albüm planından da hiçbir zaman uzaklaşmadığının da altını çizdi.

Haberin Devamı

Ceza ile bir araya gelince elbette son senelerde Türkiye’de yükselen Rap / hip & hop dünyasını konuşmamak olmazdı. Rap müzikte 15 senedir çok iyi işlerin yayımlandığını belirten sanatçı, internetin esas devrimi yaratan mecra olduğunu söyledi. 15 sene önce internet, sosyal medya, dijital müzik platformları hayatımızda bu denli olmadığı için bu zenginliğe erişmek de dolaylı olarak kısıtlı olduğunu ekledi. Günümüzde Rap müziğin dinlemelerine bakınca Türkiye’deki kitlenin neredeyse dünya standartlarına yakın dinlemelerde olduğunu belirten Ceza, Rap türünün de kendi içinde zenginleştiğini, farklı tür ve tarzlarda üreten sanatçıların olmasının önemli payı olduğunu vurguladı. Ceza bu konuda dinleyicinin de bilinçli olması gerektiğini, rap müzik yapan kişilerin kendi dinlediği sanatçılar haricinde de var olan rapçileri desteklemesinin gerektiğini belirtti. Saygının her daim bu kültürde var olmasının en önemli kurallardan biri olduğunu söyleyip, önümüzdeki dönemin şimdikinden de daha iyi olacağını düşündüğünü belirtirken, bir şarkıyı dinlerken ya da bir rapçiyle ilgili konuşurken sanatçının magazinsel yönüne değil, flowlarına, flexlerine, ritimlerine bakan dinleyicinin bu oyunu daha da değiştireceğini belirtti.

 

Haberin Devamı

Hepimiz gibi Ceza da pandemi döneminde zorlanmış ve sıkılmış. Adapte olmak ona da herkes gibi zor gelmiş. Belirsizliğin genel anlamda plan yapma ve ileriye dair bir şeyler söylemek için durumu zorlaştırdığını belirtti. Ruhsal anlamda hepimizin bu dönemden etkilendiğini söyleyen Ceza, bu süreçte üretkenliğinin devam ettiğini, yeni şarkıların yolda olduğunun müjdesini verdi.

Geçen yıl yayımlanan ‘Yeni Mesaj’ şarkısı üzerine konuşmadan edemezdim. Melih Kibar’ın bestesi ‘Mesaj’ın üzerine yazdığı sözlerle şarkının yeni yapısıyla ilgili duygularını kendisinden duymak istedim. Bu projede yer aldığı için onur ve şeref duyduğunu belirten Ceza, şarkıyı 2016-2017 yılında kaydettiğini söyledi. Projeyi duyduğunda, ‘Mesaj’ şarkısını bildiğini, özellikle Körfez Savaşı, İkiz Kuleler zamanındaki kullanımlarının onu nasıl etkilediğinden bahsetti. Bunu düşünerek o duyguyla sözleri Melih Kibar’a ithafen yazmış. Şarkıda bahsettiği üstadın Melih Kibar olduğunu söylerken özellikle genç dinleyiciler için gelecekte barışın hakim olmasını ve geleceğe ekilecek iyi tohumlardan bahsetmek istediğini söyledi.

 

Haberin Devamı

Konu konuyu açtı tabi ki, tüm merak ettiklerimi Ceza’yı bulmuşken sormak istedim. Sezen Aksu ile 15 sene önce yaptığı düet çalışması ‘Gelsin Hayat Bildiği Kadar’ı da bu söyleşide konuştuk. Müzik kariyerinde yaptığı en önemli işlerden biri olarak gördüğü bu şarkının kendisinde de yeri çok özel. Şarkının sözlerini yazdığı dönem aynı zamanda annesini de kaybettiği hayatının çok zor zamanları olduğunu söyledi. Sezen Aksu’ya şarkı için düet teklifi gittikten sonra hiç düşünmeden kabul etmiş olmasının kendisi için inanılmaz bir sevinç olduğunu, haberi aldıktan sonra uyuyamadığını hatırladığını aktardı. Şarkının stüdyo sürecinde Sezen Aksu ile geçirdiği zamanların, yapım aşamasında, onun duygularına dokunabilmiş olmasının ve kendisine verdiği yorumların hala çok özel olduğunu belirtti.

 

Haberin Devamı

Geçmişteki başarılarının müziğindeki gelişimine katkısından da bahsetmek istedim. Her zaman özel işler ve projeler yapmak istediğini söyledi Ceza. MTV ödülü almış olmasının hem bireysel olarak, hem bir müzisyen olarak, hem de Türkiye için, Türkçe rap müziğinin arşa değdiği noktalardan biri olarak gördüğünü söyledi. ‘Worldwide Choppers’ şarkısının kendisi için Türkçe rap müziğinin geldiği en yüksek noktalardan birisi olduğunun da altını çizdi. Kendi çocukluğundan, gençliğinden beri dinlediği isimlerle bir şarkı yapmış olmasının ve bu şarkının Guiness Dünya rekorlarına girmesi, dünya çapında platin almış olması, Sziget Festival’de European Stage’de Headliner olarak sahne almasını Türkçe rap müziğinin başarısı olarak gördüğünü aktardı. Bu başarıların kendisine vesile olmasının elbette onun için de gurur verici olduğunu söyledi. Şu anda birçok yeni nesil rap sanatçısının dünya çapında işler yaptığını, önemli isimlerle çalıştıklarını ve dünya listelerine girdiklerini gördüğünü, bunun da Türkçe rap müziğinin geldiği son nokta olarak önemli olduğunu belirtti.

Haberin Devamı

Pandemi döneminde konserlerin online olarak seyircisiz bir formatta olması hakkındaki düşüncelerini sordum. Haklı olarak Ceza da diğer sanatçılar, müzisyenler gibi konserlerin eski ruhunu çok özlediğini söyledi. Seyirciyle konserde göz göze gelmeyi, eğilip sahneden ellerini tutmayı çok özlediğini, bunların yerinin her zaman ayrı olacağını söylerken, +1 Fest ile yaptıkları bu online konserlerin de ‘çaresiz değiliz, her şeye rağmen bir şekilde buluşuyoruz’u göstermek olduğunu ekledi. Bu dönemlerin geçici olduğunu, en kısa sürede eski konserlere, festivallere kavuşmayı çok istediğini de tekrar belirtti. +1 Fest konserinde aslında seyircisiz değil de sanki gerçekten de seyirci varmış gibi bir performans yaşadıklarını aktardı. Seyircilerin mekânda değil, telefonlarının başında artibir Instagram hesabından konseri izlediklerini bilmenin kendileri için de farklı bir deneyim olduğunu söyledi. Konserdeki enerjilerinin hiç düşmemesi, her an orada onları seyreden insanlar varmış gibi performans yapabilmeyi manevi birlikteliğin ispatıdır olarak gördüğünü belirten Ceza, bu dönemde online konserlerden sonra gençlerle farklı şekillerde buluşmaya devam edeceğini söyledi.  

 

Haberin Devamı

Fatma Turgut – Ben Vardım

Geçtiğimiz hafta Fatma Turgut yeni şarkısı ‘Ben Vardım’ı yayımladı.

2019’da yayımladığı ilk solo albümünden sonra ne yapacağını merakla bekleyenlerden biriyim ben de. İlk kez sözü ve müziği kendisine ait bir şarkıyla dinleyicisinin karşısına çıkması Fatma Turgut için de çok önemli olduğunu düşünüyorum. Sanatçının etkileyici vokali ‘Ben Vardım’ın başrolünde elbette. Şarkının düzenlemesinde Can Baydar ve Cem Şahin imzası yer alıyor. Sanatçının sözü ve bestesi kendisine ait bir şarkıyla yola devam etmesinin, bundan sonraki çalışmaları için de ışık tuttuğunu düşünüyorum. Dilerim ‘Ben Vardım’ devamında da sanatçının kaleminden yeni şarkılara ve bestelere ilham olur. Yeni şarkının video klibinin yönetmenliğini Ecem Gündoğdu üstlenmiş. Klibin görüntü yönetmeni ise Fatma Turgut’un önceki çalışmalarında da çoğu zaman birlikte çalıştığı Veli Kuzlu olmuş.

Fatma Turgut'un yeni şarkısı, çok beğendim çünkü 'Ben Vardım' hem onu canlı tutan bir enerjide, hem de bugüne kadar biriktirdiği tecrübesini kendi şarkısında bir bütün olarak tek nefeste aktarmış gibi. Bundan sonraki yeni şarkıları için sabırsızlanıyorum.

 

Bir Damla Talih

‘Bir Damla Talih’ (A Drop Of Luck) 1960’lardan günümüze kadar uzanan Türkiye ve İsrail müziği arasındaki tarihsel bağları, esinlenmeleri ve uyarlamaların hikayesini anlatıyor. Bu hikâye üç parçadan oluşuyor; müzik, hikaye ve kapak görseli. Albümün Aranjmanlar ve Kaynaklar olarak iki bölüm halinde yayımlanması dijital dünyada analog müzik deneyimine bir bakış sağlıyor. Bu özel derleme Orhan Gencebay’ın ‘Dil Yarası’ şarkısının uyarlaması olan Zehava Ben’in ‘Bir Damla Talih’ şarkısından almış.

1960-2000 arasındaki yüzlerce şarkı arasından seçilen eserler Ladies On Records adıyla bilinen küratör Kornelia Binicewicz tarafından yapılmış. 2015’te yerel müzikteki kadın müzisyenlerin eserlerini araştırmak için Türkiye’ye yerleşen Binicewicz, aslen Polonyalı bir müzik araştırmacısı ve antropolog. Müzik araştırmacısı Kornelia Binicewicz, yaptığı çalışmalarla Türk saykedelik ve popüler müzik tarihi hakkında ve özellikle de Türk müziğinde kadınların rolüne dikkatleri çekmiş.

 

 

Yazarın Tüm Yazıları