Turizmde umutlar yarına...

Turİzm altın yumurtlayan tavuk da...


Hep patladı, patlayacak da...

Sezonlar böyle gelip geçiyor...

Siyasi belirsizlikti, K.Irak operasyonlarıydı, AKP kapatılma davasıydı, patlayan bombalardı derken...

Bir turizm dönemi daha geçti, bitti...

Net tablo şu: Kötünün iyisi...

Yani... Zarar; az.

Rakamsal olarak ortaya çıkan tablo da, günübirlik turistleri de dikkate almak gerek.

Yani; yanılmayalım.

2-3 saatliğine Türkiye’ye giriş yapanlar da turist sayılıyor, ama "kárı" tartışılır...

İç turizmde güncel sorunlar sıkıntı yarattı.

Yani... İstenildiği gibi "bereket" yok.

Dış turizmde ise beklenen "patlama".

İşin özeti: Umut fakirin ekmeği.

Büyük yatırımlar yapan turizmciler de umudu şimdiden gelecek yıla taşıdı.

Bir de "son dakika" turistleri...

Fiyatlar düşüyor, ama yine de "iyi".

Çünkü masraflar çıkıyor.

Bu anlamda eylül ve ekim ayları için de beklentiler fazla.

Asıl net tablo; yıl sonunda ortaya çıkacak.

Ama... Görünen o ki, gelecek yıl için şimdiden çalışma şart.

Bol bol tanıtım, lobi faaliyeti, yeni pazarlara açılma, Türkiye’nin artılarının anlatılması ve yeni tur operatörleri.

Bir de turizm teşviği. Daha akılcı rekabet için.

Yoksa... Tekstilde olduğu gibi turizmciler de Mısır’a kaçacak!

Benden söylemesi.

Şöyle küçük bir Ege turu yaptım.

Dile getirilenlerin özeti genel anlamda da bir bilgi verecek:

Veysi Öncel - Çeşme Turistik Oteller Birliği Başkanı: Piyasa tedirginliği ve kapatma davası iç turizmde geçen yıla göre satışları yüzde 20 civarında etkiledi. Dış turizmde ise geçen yıla göre artış sağlandı yüzde 10 civarında. Çeşme olarak yatak kapasitesinin ve tur operatörlerinin az olmasından dolayı rakamlar yeterli oldu. Uzun yıllardan sonra ilk kez yazın ramazanı yaşayacağız. Şu anda tüm otellerde eylül ayı ile ilgili kampanyaların hazırlığı yapılıyor. Gelecek yıllarda sezonun tam ortasına gelecek.

Serdar Karcılıoğlu - Bodrum Otel Yöneticileri Derneği Başkanı: Turizmin patlaması mümkün değil. Çünkü Türkiye’ye yeni bir tur operatörü girmedi. Turizm politikasında herhangi bir değişiklik olmadı ki, turizm patlasın. Geçen yıl kimler geldiyse onlar geldi. Yetkililerin ağızlarından düşürmedikleri 21 milyon turist geldi rakamı tamamen asılsızdır. Türkiye’de 21 milyon kişilik turisti ağırlayacak yatağımız yok bir kere. Bunlar gemilerle gelip 2-3 saat kalan turistleri de konakladı diye sayıyorlar. Türkiye’ye gelen turist sayısı 10 milyonu geçmez. Yapacak çok şey var.

Seval Özdemir - Ayvalık Otelciler ve Pansiyoncular Derneği Başkanı: Bu yıl yerli ve yabancı turistte bir artış oldu. Ayvalık’ın tarihsel keşfi için yapılan çalışmaların özellikle de tanıtımın doğru sonuçlar verdiğini düşünüyoruz. Tarihi yapının ve doğa güzelliklerinin tanıtılmasıyla Ayvalık kültür ve doğa turizmine yönelmeye başladı. Bu gelişmelerin, koruma altına alınan binaların restorasyonları ve zeytinyağı, mübadele müzeleriyle desteklenmesi gerekli. Bunlar önemli açılımlar sağlayacak. Bizler var gücümüzle çalışıyoruz.

Rıza Gencay - Türkiye Seyahat Acentaları Birliği Yürütme Kurulu Başkanı: Dışarıdan gelen turist sayısında geçen yıla göre yüzde 15’lik bir artışımız var. Genel anlamda memnunuz. Ancak iç piyasada umduğumuzu bulamadık. Rakamlar tahmin ettiğimizin çok altında. Siyasi belirsizlik ve ekonomik göstergelerin gittikçe aşağı doğru düşüş göstermesi turizmi çok ciddi bir şekilde etkiledi. Parası olanlar parasını harcamadı. İnsanlar belirsizlik nedeniyle paralarını tatil için kullanmaya çekindiler. Ramazan ayı dış pazarı etkilemeyecek. Başta Antalya olmak üzere otellerin doluluk oranı yüksek. Ramazan iç pazarı etkiler. Özellikle kültür turları etkilenebilir.

Sektörün içinden sesler bunlar. Tanıdık, bildik, güvenilir. Ayrıca... Bu ramazan gelecek yıl tam turizm sezonuna denk gelecek anlamlı süreç içinde bir "deneme" fırsatı.

İyi irdeleyelim, gözlemleyelim.

Bu denemeden doğru sonuçlar çıkaralım.

Turizm İzmir ve Ege için olduğu kadar Türkiye için de önemli. Görmeyen gözlere, duymayan kulaklara...
Yazarın Tüm Yazıları