Paylaş
Bir hafta önce telefon ve internet bankacılığı yoluyla neredeyse dolandırılıyordum.
Bankamın genel merkezinden, şüpheli işlemler biriminden aradıklarını söylediler. Kartımla bahis sitelerinde toplamda 450 dolarlık işlem yapıldığını söyleyip, bu harcamaların bilgim dahilinde olup olmadığını sordular.
Olmadığını söyleyince, kartları kullanıma kapama, şüpheli işlem bildirimi, harcama itirazı kayıt açma gibi işlemler için sesli yanıt sistemine aktardılar. Ardından da telefonuma gelen şifreleri girmem istendi.
Son derece profesyonel ve bankacılık işlemleri konusunda bilgisi olmayan herhangi biri için, şüphe düşürmeyecek kadar gerçekçi bir tezgah kurulduğunu söylemeliyim. İnsan gerçekten boş bulunabiliyor, basireti bağlanabiliyor.
Benden bankanın mobil uygulamasını telefondan kaldırmam istendiğinde, kendi kendime “Ne kadar saçma bir güvenlik önlemi” deyip, yine de uygulamayı telefonumdan silmiş bulundum. Bu esnada, bir de büyük bir elektronik market harcaması söz konusu olduğu söylendi ve bunun bana ait olup olmadığı soruldu.
Olmadığını söyleyince onun için de harcama itiraz ve iptal süreci başlatıldığı, bunun için telefonuma gelen kodu girmem gerektiği söylendi.
O anki dalgınlık ve telaşla şifreyi yazamadım. Derken şifrenin giriş süresi dolduğundan 3 dakika içinde yeniden şifre gönderileceğini belirttiler. Bu iptal işlemi için “iade referans kodu” adıyla gelen 20 haneli rakam ve harflerden oluşan kodu not almam istendi.
Dolandırıcıların, telefonumdan mobil uygulamayı silmemi istediklerinde aslında kendi telefonlarına indirdikleri, telefonuma bankadan gelen şifreleri tuşlamam neticesinde bütün hesaplarıma giriş yapmış oldukları anlaşıldı.
Beni iade referans kodu adı altında uzun kodlar yazdırarak ve sürekli konuşturarak oyaladıkları esnada döviz hesabımda bulunan dolarları satıp TL’ye çevirdikleri, banka hesap kartımdan oluşturdukları sanal kartla internet sitesinden yüksek miktarda alışveriş yaptıkları da ortaya çıktı.
Gelen son mesajda “harcama iptali” değil de yalnızca “harcama” yazdığını görerek uyandım ve bir anda hiçbir şey söylemeden telefonu kapattım.
Hemen bankamı aradım.
Ulaştığım banka çözüm merkezi yetkilisi hesabımı kontrol etti.
Bahis sitelerinden yapılmış 450 dolar tutarında hiçbir işlem olmamasına karşın, internetten yapılan yüklü miktarda bir ödeme olduğunu söyledi.
Telefon konuşmasına devam etmiş olsaydım sanırım hesabımdaki bütün para bu şekilde gidecekti.
Hemen bütün kartlarımı iptal edip şifrelerimi değiştirerek, mobil ve internet şubelerine erişimimi sonlandırdım ve harcama itirazında bulundum. Bu kadar profesyonelce yapılan dolandırıcılık konusunda sizleri uyarmak istedim.
Yasal olarak savcılığa suç duyurusunda bulunacağım. Ancak bu sürecin, paranın iade edilmesi noktasında herhangi bir etkisi olmadığı için özellikle kurumların bu konudaki uygulamaları önem kazanıyor.
Savcı, polis adı altında arayanlara çok aşinayız artık ama banka yetkilisi gibi aramaları ve bankanın kullandığı sistemin benzerine sahip olmaları benim için de şaşırtıcıydı.
Beni arayan 0850 ile başlayan numaralarla “dolandırıcı” diye pek çok bildirim olduğunu öğrendim.
Çok şükür ücret iadesi tarafıma yapıldı ve bir kaybım olmadı. Ama pek çok insan kolaylıkla aldanıp hata yapabilir. Geniş kitlelere duyurulması gerçekten faydalı olabilir.
Rumuz: Bir hanım avukat
YANIT
Sizin gibi bir avukatın bile neredeyse dolandırılabileceğini anlatan bu uyarıcı yazınızla, belki okurlarımı da korumuş oluruz diye düşünüyorum. Ancak bu yöntem sanırım ilk kez kullanılıyor. Anlaşılan dolandırıcılar işi epey ilerletmiş. Size de çok geçmiş olsun diyorum...
Paylaş