Ölüm yıldönümünde Atatürk’ü anmak amacıyla gazetelere reklam verilmesi, nispeten yeni bir uygulama. Hürriyet gazetesi arşivi incelendiğinde 1980 öncesi bu tür ilanlara neredeyse hiç rastlanmıyor. Bunda büyük olasılıkla 10 Kasımlar’ın ulusal matem günü olarak idrak edilmesinin etkisi var.
Atatürk’ü ölüm yıldönümünde anan ilanlara 1980’lerin ortasından itibaren rastlanıyor. Bunlar da bugünkü gibi reklamverenin kurumsal imaj çizgisindeki anma ilanlarından farklı olarak, son derece sade çalışmalar.
Atatürk’ü hatırlamak ve anmak için yas tutmanın gerekmediği bilincinin yerleşmesiyle 1990’ların sonundan itibaren 10 Kasım içerikli reklamlarda yoğun bir artış gözlemleniyor. Ayrıca bu ilanların ait oldukları kurumun imajı veya faaliyet alanıyla paralellik taşımaya başladığı da görülüyor.
Aşağıda son 15 yılda 10 Kasım günlerinde yayınlanmış reklamlardan dikkat çekici örnekleri görebilirsiniz.
Aile içi şiddet, geniş çerçevede “bir aile üyesinin, diğer bir aile üyesine karşı fiziksel ya da psikolojik olarak hükmetme ya da zarar vermesi” olarak tanımlanıyor. Ülkeden ülkeye, kültürden kültüre kapsam ve yaklaşım farklılıkları görülse de aile içi şiddetle mücadele etmeyen ülke yok. Avrupa Birliği tarafından gerçekleştirilmiş bir araştırmaya göre hayatları boyunca en a bir kez şiddete maruz kalmış kadınların oranı yüzde 75 gibi çok yüksek bir seviye.
Çağdaş toplumların hemen hepsinde aile içi şiddet suç kabul edilen fiiller arasında yer alıyor. Bu suçla mücadelede en büyük engellerden biri suçun bildirilme oranının düşük kalması. Şiddere maruz kalan kadınları büyük kısmı kültürel, sosyal, maddi ve benzeri nedenlerle suç duyurusunda bulunmuyorlar veya bulunmaya çekiniyorlar.
Bu engeli aşmak için atılan adımlardan biri de sivil toplum kuruluşlarının yayınladıkları, kamuoyunu aile içi şiddet konusunda bilinçlendirme kampanyaları. Aşağıda bu tür çalışmalara örnek, farklı ülkelerde yayınlanmış 20 çarpıcı iletişim kampanyasını görebilirsiniz.
1. SESSİZ KALMA
Türkiye’de ilk otomobil üretme girişimi 1929’da Ford tarafından İstanbul serbest bölgede denenmiş, montaj hattı kurulmuş fakat 1930’lu yılların ekonomik krizi içinde gelişim gösteremeden sona ermiştir.
Türk otomotiv sanayiinin temelleri 1950’li yıllarda atılmış ve sektörün gelişimi 1960’ların sonu ve 1970’li yılların başında kurulan montaj fabrikalarının belirli kapasite ve yerlilik oranına ulaşmaları ile gerçekleşmiştir.
Sektör, 1990’lı yıllarda ihracata yönelik rekabetçi bir nitelik kazanmış ve 1990’lı yılların sonlarına doğru Türkiye’de dünyanın önde gelen otomotiv firmalarının Türk ortaklarla kurdukları tesislerle
birlikte önemli bir konum elde ederek bunlardan bazıları ortak oldukları yabancı otomotiv firmalarının üretim ve ihracat üssü haline gelmiştir. [*]
Yerli sanayiinin oluşmaya başladığı 1970’lere kadar gazetelerde yer alan otomobil reklamları ithal markalardan oluşurdu.
Çocuklar, özelikle de bebekler, saflığı ve masumluğu temsil eder. Şirin bir bebek fotoğrafından etkilenmeyecek insan neredeyse yok gibidir. Bunun bilincinde olan reklamcı zaman zaman hedef kitlesinin dikkatini çekmek ve etkilemek için tanıtımını yaptığı ürün veya hizmetle hiçbir ilgisi olmasa bile çocuklardan faydalanır. Aşağıda bazısı çocuklarla ilgili, bazısı ise havayolu şirketinden otomobile çocuklarla hiçbir ilişkisi olmayan ama hepsi bir şekilde çocuk kullanmış ürün veya hizmetlere ait farklı ülkelerden örnekleri görebilirsiniz.
1. BÜYÜMÜŞ DE KÜÇÜLMÜŞ
“Büyük haber. Küçük boyut” Yeni neslin gazetesi.”
Reklam Ajansı: Jung von Matt, Almanya
“BİRİSİNİN ANNESİ TURSİL KULLANMAMIŞ”
Türkiye'de ilk toz ve sıvı deterjan üreticisi, aynı zamanda ilk margarin üreticisi de olan, Turyağ’dır.
1916 yılında İzmir Turan semtinde İngiliz sermayesi ile kurulan küçük bir yağhanenin devamı olan Turyağ, 1918 yılında Emlak Dairesi tarafından devralındı. 10 yıl süre ile özel şahıslara kiralanan Turyağ, 1928'de bir Alman şirketi, 1929'da ise bir İngiliz şirketi tarafından satın alındı. Bu dönemde bitkisel margarin üretimine yönelik yatırımların yapıldığı fabrika, 1932'de ilk bitkisel margarini piyasaya verdi.
1936'da
DOĞAL HAYAT İÇİN YARATICI REKLAMLAR
WWF, yeryüzünün en değerli yaşam alanlarını ve canlı türlerini korumayı hedefleyen uluslararası bir doğa koruma kuruluşu. Doğa korumanın ülke sınırlarını aşan boyutu nedeniyle WWF, biyolojik çeşitliliğin korunmasına yönelik mücadelesinde ülkeler arasında işbirliklerinin gerçekleşmesine de öncülük ediyor
WWF-Türkiye (Doğal Hayatı Koruma Vakfı) 1996 yılında Doğal Hayatı Koruma Derneği’nin öncülüğünde kurulmuş, 2001 yılında ise WWF’nin Türkiye ulusal kuruluşu olarak WWF-Türkiye ünvanını almış.
BURLA BİRADERLER
Burla ailesi 500 yıl önce İspanya'dan Osmanlı topraklarına göç eden bir İspanyol Yahudi ailesidir.
Eli ve Daniel Burla kardeşler ilk şirketlerini 1911 İstanbul, Galata'da açtılar. Burla Biraderler şirketi, Cumhuriyet'in ilk yıllarından 1960'lı yıllara kadar ithalat piyasasında önde gelen firmasıydı. Otomotivden beyaz eşyaya, elektrikli aletlerden takım tezgahlarına, ampulden büro makinelerine, kağıttan sanayi hammaddelerine çok farklı alanlarda ithalat yapıyordu.
Burla Biraderler'in 1928 yılında kurdukları Ottaş Otomotiv ve Taşınmaz Mallar Sanayii, ülkemizin ilk otomotiv şirketidir.
II. Dünya Savaşı sonrası dönemde Türkiye'ye buzdolabı ve elektrik süpürge ithalatını yapan ilk firma da Burla Biraderler’dir.
Firma günümüzde, tezgah makineleri, yedek parçaları ithalat ve ihracatı alanlarında 1975’te kurulan Burla Makine Ticaret ve Sanayi şirketi olarak faaliyet gösteriyor.
Türkiye’nin çağdaş anlamda ilk reklamverenlerinden de kabul edilebilecek Burla Biraderler’in 1948-1950 arasında yayınlanmış, ampulden otomotive, büro makinelerinden elektrikli ev aletlerine pek çok farklı sektöre ait reklam örneklerini görebilirsiniz.
MEME KANSERİ BİLİNÇLENDİRME AYI
Ekim ayı dünya genelinde “Meme Kanseri Bilinçlendirme Ayı” olarak kabul ediliyor. Meme hücrelerinde başlayan ve akciğer kanserinden sonra dünyada görülme sıklığı en yüksek kanser türü olan meme kanserine her sekiz kadından birinin hayatının belirli bir zamanında yakalanacağı tahmin ediliyor. Meme kanserine karşı en iyi koruyucu yöntemin erken teşhis olması nedeniyle, Türkiye de dahil dünyanın pek çok ülkesinde ekim ayı boyunca kadınları bilgilendirici ve bilinçlendirici etkinlikler düzenleniyor. Bu tür etkinliklerden biri olan yer alan iletişim kampanyalarına, çeşitli ülkelerden örnekleri aşağıda görebilirsiniz.
1. DOĞRU TAKINTI