Türkiye’nin dijital şampiyonu Faruk Eczacıbaşı olsun

TÜRKİYE dijital teknoloji trenini kaçırmak üzere.

Haberin Devamı

Başta ABD, Çin, Hindistan gelişmiş ve gelişmekte olan dünya hızla bir dijital dönüşümü gerçekleştirirken biz bunun dışında kalıyoruz. Peki bu anlama geliyor?
İnovasyon kapasitemiz vasat, bizi orta gelir tuzağından çekip çıkartacak yüksek teknoloji ürünler ihracatımız hemen hemen yok gibi. Örneğin, 500 en büyük sanayi kuruluşunun oluşturduğu katma değerin sadece yüzde 2.6’sı yüksek teknoloji.
Ama öte yandan bakıyorsunuz Bilgi ve İletişim yani Bilişim Teknolojileri pazarı 2013 yılında 61,6 milyar dolar. 3G hizmeti alan abone sayısı yine 2013 yılında 49 milyona ulaşmış.Tüm bunlar dışarıdan satın alınan teknolojilerle gerçekleşmiş. İşin gerçeği şu: Türkiye kalkınmanın kaldıracı diye bilenen teknolojiyi üreten değil, tüketen bir pazar.

Haberin Devamı

AVRUPA DİJİTAL GÜNDEMİ

Bu tabloyu tersine çevirmek için şimdi önümüzde “Avrupa Dijital Gündemi” diye bir fırsat var. Geçen akşam Türkiye Bilişim Vakfı Başkanı Faruk Eczacıbaşı’nın ev sahipliğinde Türkiye’nin Avrupa Dijital Gündemi’ne nasıl uyum sağlayabileceğini konuştuk.
Önce ABD, şimdi de Çin ile rekabet edebilmek için Avrupa 2020 yılına kadar, odağında yazılım olan bilişim teknolojileriyle “akıllı, sürdürülebilir ve katılımcı büyüme” yi hedefliyor.
Avrupa, istihdamın arttırılmasından, enerji verimliliğine kadar geniş bir yelpazede “akıllı” büyüyecek. Yol haritası “Dijital Gündem”, orkestra şefi Avrupa Komisyonu. “Avrupa Dijital Gündemi”ni yakından takip eden, Türkiye’nin aynı hedeflere uyum sağlaması için 2011 yılında “Dijital Türkiye Platformu” kuruldu.
Bir sivil toplum girişimi olarak ortaya çıkan platforma kimler var? Türkiye Bilişim Vakfı, Türkiye Bilişim Sanayicileri Derneği (TÜBİSAD), Türkiye Bilişim Derneği (TBD), Türkiye Elektronik Sanayicileri Derneği (TESİD) Platform “Avrupa Dijital Gündemi ve Türkiye” diye bir rapor hazırlamış. Avrupa’nın dijital gündemine nasıl uyum sağlayabileceğimizin ipuçlarını veriyor.

Türkiye’nin dijital şampiyonu Faruk Eczacıbaşı olsun

Haberin Devamı

BİLİŞİMİN PATRONU YOK

Faruk Eczacıbaşı diyor ki “Bu raporu tüm ilgili bakanlıkların, ilgili kurumların okuması yetmez. Bunun kamunun tüm hücrelerine nüfuz etmesi gerekir”.
Tabii bu noktada devletin en üst düzey yöneticilerinin köstek değil örnek olması beklenir. Eczacıbaşı’nın yanı sıra TÜBİSAD Başkanı Kemal Cılız, TESİD Başkanı Müjdat Altay, Dijital Türkiye Platformu (DPT) koordinatörü Behçet Envarlı’nın olduğu sohbette ortaya şu çıktı: Türkiye’de bilişimin patronu yok.
Dolayısıyla dijital dönüşümün stratejisini çizecek, bunu izleyecek kurum, kişi vesaire de yok. Bilişim sektörü dört ayrı bakanlık ile muhatap.
Kalkınma Bakanlığı, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığı, Ekonomi Bakanlığı. TÜBİTAK da ayrı telden çalıyor. Koordinasyon bizim öteden beri en zayıf halkamız.


AVUSTURYA ŞAMPİYONU TÜRK


DTP’nun raporu için Avrupa Komisyonu’yla yakın çalışan Leyla Arsan “Biz komisyonla çalışırken Binali Yıldırım’ın ekibinden başka kimse yoktu” diyor. Arsan’ın verdiği bilgiye göre, Avrupa Dijital Gündemi’nin ülke bazında izlenmesi için her ülke kendi “Dijital Şampiyonu”nu seçmiş. İrlanda’nın “Dijital Şampiyonu” ünlü Ateş Arabaları filminin yapımcısı David Puttnam. Avusturya’nın şampiyonu bir Türk kadını Meral Akın Hecke. Dijital gündemi sahiplenecek, Avrupa Komisyonu ile görüşecek, lobi yapacak kişiyi devlet seçiyormuş.
Peki bizde şampiyon kim olabilir?
Bilinen bir figür olursa işlerin daha kolay yürüyeceği kesin. Leyla Arsan “Bizim gönlümüzde Faruk Eczacıbaşı var” diyor. Türkiye’nin “Dijital Şampiyonu” Eczacıbaşı’na yakışır.

Yazarın Tüm Yazıları