Kale Grubu seramik sanatını Füreya Sergisi’yle kucaklıyor

KADINI yoğunlukla konuştuğumuz bu hafta ilk Türk profesyonel kadın seramikçi, çağdaş seramik sanatının öncüsü Füreya Koral’ın sergisini yazmasam olmazdı.

Haberin Devamı

40 yaşından sonra seramiğe başlayan Füreya, üzücü olayların eksik olmadığı hayatına yaratmak ve üretmek ile anlam katan bir öncüydü. Bir rol modeldi. Hem bir kadın sanatçı olarak, hem sanatın müzelere “hapsolmasına” karşı çıkan bir sanatçı olarak.

Nitekim bugün Manifaturacılar Çarşısı’nda, Harbiye’deki eski Ziraat Bankası ile eski Başak Sigorta’nın duvarlarındaFüreya’nın dev seramik panolarını görebilirsiniz.

Kale Grubu seramik sanatını Füreya Sergisi’yle kucaklıyorAkaretler, Sıraevler’de 18 Ocak tarihine kadar izleyebileceğiniz sergide, sanatçıyı, Ziraat Bankası’nın seramik panolarını bir iskele üzerinde yerleştirirken gösteren fotoğraf var. İşçilerle birlikte iskeleye tırmandığında Füreya 56 yaşında.

Haberin Devamı

Füreya ile aynı okulun havasını teneffüs etmiş, yeğeni Sara Koral Aykar ile aynı okulun sıralarını paylaşmış, Harbiye’de atölyesinin olduğu apartmanın önünde defalarca geçmiş biri olarak da sergiyi yazmasam olmazdı.

Türkiye’nin önde gelen bir sanayi grubunun bu olağanüstü retrospektif sergiyle seramik sanatına verdiği değer ve desteği de yazmasam olmazdı.

ZEYNEP BODUR’UN KANATLARI ALTINDA

Kale Grubu’nun kuruluşunun 60. yıldönümü  kutlamaları kapsamında, Füreya’nın 20. ölüm yıldönümünü anmak üzere düzenlenen retrospektif sergi Zeynep Bodur Okyay’ın kanatları altında hayata geçti bir anlamda. Kale Grubu Başkanı ve CEO’su Zeynep Bodur Okyay ile sergiyi konuşmak üzere buluştuğumuz öğle yemeğinde bakın ne diyor:

 “Bu değerli sanatçımızı tüm yönleriyle yeni nesillere aktarmak, bu topraklardan çıkacak nice Füreya’lara ilham vermek, seramiği ve tasarımı kitlelerle buluşturmak en büyük amacımız”.

Zeynep Bodur Okyay, Kale Grubu’nun en başından beri seramik sanatına ilgi duyduğunu söylüyor.

Babası İbrahim Bodur’un vizyonuyla Çanakkale Seramik fabrikasında kurulan sanat atölyesi 1962 yılından itibaren çok sayıda seramik sanatçını ağırlamış.

Bodur ailesinin seramik üzerinden Füreya ile yolları sürekli kesişmiş.

Çanakkale Seramik’in 1992 yılında düzenlediği “Su” temalı yarışmada Füreya seçici kurulda yer almış.

Haberin Devamı

Zeynep Bodur Okyay, çocuk iken Mecidiyeköy Çanakkale Sanat Galerisi açılışında Füreya ile karşılaştığı günü hatırlıyor.

Sohbetimizde onu anarken “Füreya sadece bir seramik sanatçısı değil, seramiğin yaşamın tam ortasında yer alması için çaba harcayan bir zanaatkardı aynı zamanda” diyor.

Çinicilik geleneğiyle çağdaşlığı birleştiren, renkleriyle aklımızı başımızdan alan, panodan fincana, kuşlardan sehpalara binlerce seramik objeye hayat veren Füreya son dönemlerde gördüğüm en iyi sergi.

Küratörler Karoly Aliotti, Nilüfer Şaşmazer, Farah Aksoy çok başarılı.

TÜRKİYE’DE KÜLTÜR EKONOMİSİNİN BOYUTLARI

TÜRKİYE Avrupa Eğitim ve Bilimsel Araştırmalar Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı Faruk Şen “Türkiye’de Kültür Ekonomisinin Boyutları” kitabını göndermiş.

Haberin Devamı

Borusan Kocabıyık Vakfı ve Ahmet Kocabıyık’ın katkılarıyla kaleme aldığı kitabın önsüzünde Şen “Vakfın araştırmaya önem verdiği kültür ekonomisi sektörü Avrupa Birliği’nin bir çok ülkesinde, Çin’den Avustralya’ya belirli aralıklarla ölçülmektedir. Bu sektör Almanya’da 2010 yılında ikinci sektör durumuna gelmiş ve otomotiv sektörünü geride bırakmıştır” diyor.

Özel Tüketim, devlet tüketimi, yatırımlar, stok, net mal ve hizmet ihracatının toplamını hesaplayarak  2015 yılı için 47,64 milyar dolarlık bir kültürel mal ve hizmet üretimi – tüketimi olduğunu ortaya koymuş. Bu da GSYİH’in yüzde 6,4’lük kısmına denk geliyor.

Kültür ekonomisiyle ilgili çalışmalar yapan kişi ve kurumların, Faruk Şen’in bu çalışmasına yorumlarını bekliyorum.

Yazarın Tüm Yazıları