Galataport’a Barcelona örneği

BARSELONA limanı, Avrupa’nın en büyük, dünyanın ise dördüncü büyük kruvaziyer limanı.

Haberin Devamı

Bugünkü durumda bu limanı işleten İspanyol Creuers Şirketi’nin yüzde 62’si Mehmet Kutman’ın sahibi olduğu Global Liman İşletmeleri’nin.
Kısa adıyla GLİ, Creuers nedeniyle Malaga ve Singapur limanlarında sırasıyla yüzde 50 ve yüzde 25 ortak.
Karadağ’daki Bar (yüzde 62,5) , Lizbon (yüzde 46) limanlarındaki payına, Bodrum, Kuşadası ve Antalya’yı da katarsak GLİ yılda4.2 milyon yolcuyla dünyanın en büyük kruvaziyer liman işletmecisi.
Barselona’daki kruvaziyer fuarı nedeniyle buluştuğumuz GLİ CEO’su Saygın Narin Barselona’ya günde neredeyse 20 bin yolcunun geldiğini söylüyor.


Galataport’a Barcelona örneği


Önümüzdeki yıl toplam 2 milyon yolcu bekleniyor.
Narin’in hesabına göre, kruvaziyer turizminin Barselona’ya katkısı yılda 300 milyon euro.
Peki ya İstanbul?
İstanbul’a gelen yolcu sayısı 500 bin civarında.
“Şehrin potansiyeli 1,5 milyon yolcu diyen Narin üstelemem üzerine dünyanın en güzel manzarasını dev gemilerle kapatmanın akılcı olmadığını kabul ediyor.
Belirli günlerde İstanbul Modern’in önüne demirleyen, tarihi yarımadanın manzarasını kapatan kruvaziyerlere sinir olmayan tek İstanbullu tanımıyorum.

Haberin Devamı


BARCELONA SORUNU ÇÖZMÜŞ


Barselona bu işi harika çözmüş.
Şehrin merkezine yakın terminale küçük ve lüks yolcu gemiler, uzak bir noktadaki terminallere ise dev kruvaziyerler yanaşıyor.
Merkeze yere yanaşan yolcular yürüdükleri için trafik sorunu yok.
Uzaktakileri ise şehre otobüsler taşıyor.
İstanbul’un göbeğine, Salıpazarı’na yanaşan kruvaziyerlerin yarattığı görüntü kirliliğinden, trafik sıkışlığından Barselona’da eser yok.
Doğuş Grubu’nun 30 yıllığına 702 milyon dolar karşılığında ihalesini aldığı Galataport projesinde kruvaziyerlerin durumu ne olacak?
İstanbul Modern’in önünde Sarayburnu’nu, Topkapı’yı, Ayasofya’yı kapatan yüzen şehirleri yine görecek miyiz?
Kentsel sit alanından Bakanlar Kurulu tarafından “turizm alanına” çevrilen bölgede neler yapılacak?
Tescilli Çinili Han, Paket Postanesi, Yolcu Salonu neye dönüşecek?
Galataport projesinde kamusal alanların, otel, lokantalarla tümden halka kapatılacağını iddia eden STK’lar geçenlerde ÇED toplantısını protesto etmişlerdi.

Haberin Devamı


YENİKAPI İÇİN KRUVAZİYER LİMANI TEKLİFİ


Galataport büyük bir soru işareti olarak dururken, kruvaziyer turizminde dünya liderliğine soyunan GLİ CEO’su Saygın Narin, Yenikapı’daki miting alanı için bir teklif verdiklerini söylüyor.
Önemli bir gelişme,
GLİ, Salıpazarı’ndaki yükü azaltmaya yönelik bir proje hazırlamış.
Yenikapı’ya kruvaziyer liman görüşünü anladığım kadarıyla TÜRSAB Başkanı Başaran Ulusoy tarafından da destekleniyor.
Ulusoy “Yenikapı miting alanı yılda 3-4 kez kullanılacak. Geri kalan günlerde kruvaziyer limanı olarak hizmet verebilir” demiş geçenlerde.

RÖNESANS’TAN ZEYTİNBURNU İÇİN YENİ İMAR PLANI


Öte yandan Rönesans Holding’den öğrendiğime göre, Zeytinburnu’ndaki Sea Port kruvaziyer limanıyla ilgili yeni imar planı çalışmaları devam ediyor.
Rönesans Holding’in, Kültür, Turizm Bakanlığı, Maliye Bakanlığı ve Milli Emlak Genel Müdürlüğü’yle geliştirdiği Zeytinburnu’ndaki ilk proje davalar nedeniyle 2012 yılında iptal edilmişti.
Şimdi Rönesans, dünyanın önde gelen kruvaziyer operatörleri ve Venedik Port’un dahil olduğu bir konsorsiyum oluşturma çabasında.
Barselona’da sohbet ettiğim Creuers Genel Müdürü Carlos Domingo-Pages, Rönensans’a ilk projede danışmanlık yapmış.
“İstanbul’un hem tarihi ve kültürel zenginliğiyle hem yaşam tarzıyla Barselona gibi kruvaziyer turizminde büyük şansı var” diyor.
Merkezden uzaklık ve havalimanına yakınlık şartıyla tabii ki.
Barselona’dan bakınca İstanbul’daki kaos daha iyi ortaya çıkıyor.
Şehrin master planı olmayınca büyük projeler birbirleriyle entegre değil.
Bir yanda Galataport, diğer yanda Yenikapı, Zeytinburnu, ne olacağı belirsiz Haydarpaşa.
Yazık İstanbul’umuza.

Yazarın Tüm Yazıları