Paylaş
Akbank’ın dokuz yıldır ana sponsorluğunu üstlendiği Contemporary İstanbul ev sahipliğini yaptığımız G20’lerin “sanat ruhunu” yansıtıyor.
10 yılını kutlanan Contemporary İstanbul’un açılışında sohbet ettiğimiz Suzan Sabancı Dinçer, Akbank’ın aynı anda üç önemli sanat etkinliğinin sponsorluğunu (Sabancı Müzesi Zero, Akbank Sanat- Louise Bourgeois ve Cİ) üstlendiğini hatırlatıyor.
Contemporary İstanbul’un açılışında rastladığı yabancı koleksiyonerlerin fuarı, Dubai, Basel gibi çağdaş sanat fuarlarından daha etkileyici bulmaları Suzan Sabancı Dinçer’i hayli sevindirmiş.
“Buradaki yenilikçi damar, dinamizmin sanatseverleri etkiliyor” diyor.
“ Fuarda İstanbul’un “sanatta bende varım” iddiası hemen göze çarpıyor. Bu fuar İstanbul’a yakışıyor” diye ekliyor.
Türkiye’nin G20 liderlerini ağırlamaya hazırlandığı bir dönemde Contemporary İstanbul’un bu ülkelerin sanatçılarını, koleksiyonerlerini, galerileri bir araya getirdiğini belirterek “İC bir anlamda G20’lerin sanat ruhunu yansıtıyor” diye konuşuyor.
Çağdaş Sanat Piyasası 2014-2015 Raporu’nun verilerine göre sanat pazarında dünyada ilk sırayı 650 milyon dolar gelirle Amerika alıyor. Bu alanda Çin 542,8 milyon dolarla ikinci, İngiltere 410 milyon dolarla üçüncü sırada yer alıyor. Türkiye çağdaş sanat müzayedelerinde en fazla gelirin elde edildiği 15 ülke arasında bulunuyor.
TÜRKİYE JAPONYA’NIN ÖNÜNDE
“Türkiye’nin dünya ekonomisindeki ağırlığı arttıkça küresel sanat haritasında da ağırlığı artacaktır” diyen Suzan Sabancı Dinçer’in sözlerini geçtiğimiz günlerde yayınlanan “Çağdaş Sanat Piyasası 2014-2015 Raporu”nun verileri de doğruluyor.
Londra’daki Frieze Sanat Fuarı sırasında küresel sanat piyasasının nabzını en iyi tutan Artprice.com tarafından yayınlanan rapora göre, Türkiye çağdaş sanat müzayedelerinde en fazla gelirin elde edildiği 15 ülke arasında.
Raporun bir harita üzerinde işaretlediği 15 ülke arasında ABD 650 milyon dolar gelirle birinci sırada, Çin 542,8 milyon dolarla ikinci, İngiltere 410 milyon dolarla üçüncü sırada yer alıyor.
Türkiye ise söz konusu haritada 6,5 milyon dolar ile Belçika, Avusturya, Güney Afrika, Birleşik Arap Emirlikleri, Singapur ve hatta Japonya’nın bile önünde görünüyor.
Türkiye’nin kişi başı milli geliri 45 bin dolar olan Japonya ya da kişi başı milli geliri 48 bin dolar olan Belçika’nın önüne geçmiş olması ilginç bir durum.
500 SANATÇIDAN ÜÇÜ TÜRK
Aynı şekilde kişi başı milli geliri 50 bin doların üzerinde olan ABD ile kişi başı milli geliri 7 bin 800 dolar olan Çin çağdaş sanat harcamalarında birbirlerine oldukça yakın olmaları da öyle.
Bu ilginç durum Türkiye, ABD ve Çin’deki “gelir uçurumu” ile açıklanabilir belki.
Söz konusu rapora göre 2014-2015 çağdaş sanat müzayedelerinin cirosu 1.76 milyar dolar.
Raporda en pahalı 500 sanatçının listesi de var.
Çinli sanatçılar ezici bir çoğunlukta.
Türkiye’den ise üç sanatçının adlarına rastladım: Kemal Önsoy, Selma Gürbüz ve Canan Tolon.
Contemporary İstanbul Yönetim Kurulu Başkanı Ali Güreli’nin vurguladığı gibi İstanbul’un bir çağdaş sanat merkezi olması, sanatçılarımızın dünya sanat piyasasında daha çok değer kazanmaları için devletin diğer ülkelerde olduğu sanat sektörüne desteği şart.
Paylaş