Zamanın ruhunu yakalayan oteller

ÜNLÜ İslam bilgini İbni Haldun, “Devletler de insanlar gibidir; doğar, büyür, gelişir ve ölürler” der...

Haberin Devamı

Demekle kalmaz 7 asır öncesinden devletlere ömür de biçer...
Ortalama 120-130 yıl.
Düşünmeye değer...
* * *
Bugün yaşasa eminim İbni Haldun “Sadece devletler değil, şirketler de insanlar gibidir” derdi...
Peki şirketlere ne kadar ömür biçerdi?
Ortalama 30-40 yıl.
Bu süre giderek azalıyor...
* * *
İstanbul Sanayi Odası (İSO) her yıl Türkiye’nin en büyük 100 sanayi şirketini açıklıyor.
Bu yıl ki listeye 1968’den bu yana kaç şirket listede kalabilmiş o açıdan baktım...
Sonuç çarpıcı: 42 yıl sonra hâlâ ayakta kalan şirket sayısı 17.
Diğerleri ya ölüp gitmiş ya da ilk 100’den düşmüş...
* * *
Bu durum sadece Türkiye’ye özgü sanıyorsanız yanılırsınız...
Her ne kadar Avrupa ve Amerika’da şirketlerin ömrü Türkiye’ye göre biraz daha iyi olsa da sonuç orada da çok farklı değil.
Fortune 1952’den bu yana ilk 100 şirketi yayınlıyor...
Orada da ayakta kalan şirketlerin sayısı 20 civarında...
* * *
Peki şirketler neden bu kadar hızlı ölüyor?
Zamanın ruhuna ayak uyduramadıkları için...
Eskiden büyük balık küçük balığı yutar derlerdi...
Paradigma değişti...
Şimdi hızlı balık yavaşı yutuyor...
Değişime hızla ayak uyduramayan şirketler ister küçük ister büyük olsun hızla yok oluyor...
* * *
Pazar günü kafanızı ekonomik analizler ve rakamlarla şişirmeye niyetim yok.
Madem hava sıcak, herkes tatil derdinde, gelin turizmin üst gelir grubunda hızlı balıklarına bir göz atalım...
Her yıl onlarca yeni otel açılıyor, bir o kadarı da kapanıyor...
Genelde açılanları duyuyoruz ama kapananlardan haber yok!
Yeniler arasında ilgiyle izlediğim fakat henüz kesin bir kanaate ulaşamadığım iyi örnekler var...
Onları izlemeye devam...
* * *
Yeni kurulduğu halde hızla kalıcı bir standart yaratan otellerin başında Bodrum Kempinski geliyor.
Lüksün bu kadar minimalist bir anlayışla kullanıldığı, hatta kendini gizlediği ve detaya yansıdığı az otel vardır...
Yeni açılanlar arasında Bodrum Kempinski çok iyi bir örnek...
* * *
Zamanın ruhuna uygun sürekli yenilenen iki otel sayabilirim...
Fethiye Hillside ve Bodrum The Marmara...
Özellikle Hillside sürekli kendisini yenileyen kalıcı konseptiyle üniversitelerde ‘case study’ olmayı hak eden örnek bir model.
Turizm okulları demode bilgileri öğrencilere aktarmak yerine zamana direnen bu örnenkleri derinlemesine çalışsa emin olun turizm şirketlerinin ömrü uzar...
* * *
Otel, banka, otomobil fabrikası, kebapçı, balıkçı inanın fark etmiyor...
İbni Haldun haklı...
Şirketler de devletler ve insanlar gibi doğuyor, büyüyor ve ölüyor...
Ömrü uzatmak zamanın ruhunu yakalamaktan geçiyor...

Haberin Devamı

İLK LİSTEDEN KALANLAR

Haberin Devamı

SIRA  FİRMA
5 Arçelik A.Ş.
8 Goodyear Lastikleri T.A.Ş.
11 Türk Otomotiv Endüstrileri A.Ş.
17 Boru San. ve Tic. A.Ş.
24 Altınyıldız Mensucat Fb. A.Ş.
27 Gübre Fabrikaları T.A.Ş.
28 Pfizer İlaçları A.Ş.
32 Çelik Montaj Tic. ve San. A.Ş.
36 Otobüs Karoseri San. A.Ş.
38 Anadolu Çimentoları T.A.Ş.
40 Mutlu Akü ve Malz. San. A.Ş.
45 Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş.
46 Ülker Bisküvi Çikolata ve Şekerlemecilik
66 Akın Tekstil A.Ş.
79 Marshall Boya ve Vernik Sanayii A.Ş.
88 Alarko Sanayi Tic. AŞ
99 İ. E. Kimya Evi T.AŞ

Yazarın Tüm Yazıları