Paylaş
Avrupa’nın en büyük TV üreticisiyken LCD teknolojisine zamanında yatırım yapmadığı için rekabet avantajını kaybetti.
On yıllık bir arayla şimdi aynı durumu otomotiv sanayi yaşıyor.
Otomotiv sanayi ya önündeki “elektrikli otomobil devrimini” değerlendirip uçuşa geçecek ya da 2020 yılına kâr marjı ve rekabet avantajını kaybetmiş montaj sektörü olarak girecek.
Neden mi? Gelin en baştan anlatayım...
* * *
Arçelik, Beko ve Vestel zamanında LCD teknolojisine 1 milyar dolarlık yatırım yapabilseydi şimdi LED ile yola devam ediyor, Samsung ve LG’ye kafa tutuyor olacaklardı.
Ama ne onlar güçlerini birleştirip böyle bir yatırım yaptı, ne de Türk hükümeti elektronik sektörüne Kore hükümetinin verdiği desteği verdi.
Sonuç, üç büyük markaya rağmen düşük kar marjı ile montajcılığa devam...
* * *
20 milyar dolarlık ihracat rakamıyla otomotiv sanayi Türk ekonomisinin lokomotifi.
Benzer bir fırsat şimdi bu sektörün önünde.
Çünkü tıpkı tüplüden LCD’ye oradan da LED’e geçiş gibi dünya otomotiv sanayi de benzinliden hibride oradan da elektrikli otomobile geçişin eşiğinde.
Fakat ne hükümet ne de otomotiv sanayi bu dönüşümün bilincinde.
Maalesef Türkiye son iki yılı krizin de etkisiyle kısa vadeli kampanyalar ve teşvik tartışmalarıyla geçirdi.
Oysa dünya otomotiv sanayinde krizin ötesinde çok büyük bir devrim yaşanıyor...
* * *
AK Parti hükümeti eski sanayi bakanı Zafer Çağlayan ve yeni bakan Nihat Ergün’ün iyi niyetli açıklamalarına rağmen ortaya sağlam bir sanayi politikası koyabilmiş değil. Bırakın yeni otomotiv sanayi stratejisini, hibrid otomobiller için gerekli yasal alt yapı bile hazır değil.
Dünyanın birçok ülkesinde benzin ve elektriği aynı anda kullanan hibrid araçlar teşvik kapsamındayken, yani tüketiciye daha ucuza ulaşıyorken, Türkiye’de hibrid araç daha pahalı.
Bu yüzden de ne üretim de ne de tüketimde bu pazar gelişebiliyor.
* * *
Oysa on yıl sonra Avrupa’da kullanılan iki arabadan birinin hibrid ya da elektrikli olacağı hesaplanıyor.
1990’lı yılların başında çok az kişi LCD’nin bu kadar yaygınlaşacağını tahmin etti.
Ama bakın on yılda tüplü televizyonlar müzelik oldu.
Hiç şüpheniz olmasın 2020’de benzinli otomobiller de benzer bir muamele görecek.
Peki Türk otomotiv sanayi üretim modelini yasal altyapı ve teşvik mekanizmalarıyla bu dönüşüme hazır hale nasıl getirecek?
* * *
Bir, otomotiv sanayi kısa vadeli kampanya ve teşviklerin yanı sıra uzun vadeli stratejiler geliştirecek.
İki, hükümet iyi niyet temennisi içeren boş konuşmalar yapmaktan vazgeçip yasal altyapı ve teşvik sistemini hibrid ve elektrikli otomobile göre hızla yeniden şekillendirecek.
Çok mu zor?
Bakın Amerikan hükümeti Fisker Otomotiv’e iki yıl önce lük segment hibrid otomobil üretmesi için 528 milyon dolar teşvik kredisi verdi.
Aston Martin’in yaratıcısı Henrik Fisker 2012’de Fisker-Karma’yı arkasından da sedan model Fisker-Nina’yı piyasaya sürecek.
Tanıtımı geçen yıl yapılan spor model Karma için şimdiden uzun bir kuyruk var.
* * *
Elektrikli bir otomobil üretebilmek için yaklaşık 1 milyar dolarlık yatırım gerekiyor.
Türk tasarımcı Murat Günak ve Alphan Manas ilk yerli elektrikli otomobili üretmek için uzun süredir uğraşıyorlar.
En son Fransa’da sıkıntı yaşayan Heuliez’i satın alma anlaşması imzaladılar.
Oysa elektrikli otomobil üretimi için Avrupa’da en uygun ülke Türkiye.
Fakat ne otomotiv sanayi ne de AK Parti Hükümeti güzel laflar dışında bu ve benzeri projelere gerekli desteği vermiş değil.
* * *
Türkiye’de hâlâ hibrid ve elektrikli otomobile çevreci fantezisi olarak bakılıyor.
Oysa meselenin çevre kadar tüketicinin cüzdanına etkisi var.
Eğer elektrikli araba her geçen gün maddi açıdan daha cazip hale gelmese bu kadar hızlı gelişmezdi.
Türk otomotiv sektörü ya hızla Avrupa’nın en önemli elektrikli araç üretim merkezine dönüşecek ya da Türk TV üreticilerinin bugün düştüğü duruma düşecek...
Her iki durumda da benim için bu sürece “Otomobil uçar gider” şarkısı eşlik edecek...
* * *
Ne diyordu Münir Nurettin o unutulmaz şarkısında...
Otomobil uçar gider
Ömrüm gibi geçer gider
Ben talihin peşindeyim
Talih benden kaçar gider...
Bakalım bu kez kim kimden kaçacak...
Paylaş