Haydi liderler pazara!

EN son ne zaman bir siyasi lideri çarşıda-pazarda alışveriş yaparken gördünüz?

Benim hafızamdaki en canlı görüntü 10. Cumhurbaşkanı Necdet Sezer’in ekose mavi gömleği ve toprak rengi pantolonuyla Migros’un kasasında cebinden çıkardığı parayla tam ödeme yaparken çekilen fotoğrafı.

Ne resmi plakalı araç ne de Cumhurbaşkanlığı forsu.

Yedi yıllık Çankaya serüveninde Sezer ailesinin kamuoyuna yansıyan ’en doğal’ hali.

Bir de Tayyip Erdoğan’ı hatırlıyorum.

Akşam saati eve dönerken markete dalıp kozmetik malzemeler reyonundan jilet ve diş macunu alışını.

Deniz Baykal’ın Antalya’da bayram namazı sonrası çay-simit sefasını.

Maalesef Devlet Bahçeli’ye dair zihnimde bir alışveriş karesi yok.

Abdullah Gül’ün ise Hayrünnisa Hanım’la zaman zaman alışveriş merkezlerinde görüldüğünü biliyorum.

Fakat ben yine de siyasi liderlerin özellikle şu kriz döneminde çarşıda-pazarda ’bir tüketici’ olarak daha fazla bulunmaları gerektiğini düşünüyorum.

Hem tüketicinin halini anlamak hem de tüketime katkı yapmak adına.

* * *

Meğer bunu düşünen bir tek ben değilmişim.

Türkiye’nin en büyük işçi ve işveren örgütleri iç pazarı canlandırmak için TOBB önderliğinde dün bir kampanya başlattı.

Kampanyanın sloganı ’Kriz varsa çare de var.

Beş hafta boyunca üreticiye-tüketiciye-çalışana en sonunda da hükümete bir çağrı yapılacak.

İlk çağrı tüketiciye: ’Eve kapanma, pazara çık’

İş bulma umudunu kesenlerle birlikte işsiz sayısının 6 milyonu aştığı bir ortamda birçok tüketicinin bu çağrıya ’akıl verme, para ver’ karşılığını vereceğinden şüphem yok.

Ama ben yine de Türkiye’de ’kriz’ yerine artık ’çarenin’ tartışılmasını talep eden bu kampanyayı destekliyorum. İletişim stratejisi demode olmasına rağmen!

Türkiye’de milli gelirin yüzde 70’i iç tüketimle oluşuyor.

Her ne kadar alternatif pazarlarla ihracatı artırmaya çalışsak da bu yıl Türkiye’de krizin etkilerini azaltmanın yolu iç pazarın canlanmasından geçiyor. Yani tüketimden.

* * *

İşin ilginci bunu söyleyen ben değilim.

Düne kadar ’üretim de üretim’ diyen TOBB Başkanı, ’işçiyiz haklıyız, hakkımızı alırız’ diyen Türk-İş, Hak-İş, TESK, TİSK ve Kamu-Sen...

Evet evet yanlış duymadınız. Önceki akşam katıldığım toplantıda sendika ve oda başkanları bile ’krizin tek çaresi tüketimin artması’ dedi.

Fakat durun esas sürpriz uzun süredir siyaseten bir araya gelmekten imtina eden Erdoğan, Baykal, Bahçeli ve Cumhurbaşkanı Gül de destekliyor bu kampanyayı.

Desteklemekle kalmıyor hepsi alışveriş yapmak için ’çarşıya-pazara’ çıkma sözü veriyor. Rifat Hisarcıklıoğlu, kampanyanın detaylarını sır gibi saklıyor.

Benim öğrendiğim Gül dáhil her hafta bir siyasi lider ’Kriz varsa çare de var’ rozetini göğsüne asıp normal bir tüketici gibi çarşı-pazar alışverişe çıkacakmış.

Dahası öneri bizzat kampanyadan heyecanlanan liderlerin kendisinden gelmiş.

* * *

Türkiye mahalli seçimin gölgesinde uzun bir süre global ekonomik krizin varlığını tartıştı. Şimdi artık çözümü tartışma zamanı.

Platformun gündeminde harcama çeklerinden, alternatif kredi mekanizmalarına kısa vadede tüketimi harekete geçirecek birçok öneri var.

AK Parti Hükümeti yenilenen ekonomi kabinesiyle bunların ne kadarını gerçekleştirebilir zaman gösterecek.

Ama şu bir gerçek; önümüzdeki haftalarda elinde alışveriş sepeti Gül, Erdoğan, Baykal ve Bahçeli’yi ’en tüketici halleriyle’ çarşıda-pazarda görürseniz şaşırmayın.

Çünkü en nihayetinde onlar da birer tüketici.
Yazarın Tüm Yazıları