LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
GÜZEL bir yaz günü, öğle saatlerinde soğuk bir bira içerken aklınıza hiç şu soru geldi mi?
Dünyanın ‘Coca Cola’ gibi küresel bir içeceği var.
Acaba neden ‘Coca Cola’ kadar güçlü küresel bir bira markası yok?
Bunu sadece, ‘Coca Cola’nın alkolsüz, biranın ise alkollü bir içki olması ile açıklayabilir miyiz?
Yani bira hep milli bir içecek olarak mı kalacak?
* * *
Geçen gün ‘Mediacat’ Dergisi’ni okurken, bu soruyu başkalarının da sorduğunu gördüm.
Dünyanın en büyük bira üreticisi durumuna gelen ‘InBev’ şirketi sormuş.
Önce size ‘InBev’ ile ilgili bazı bilgiler vereyim.
Dünyanın önde gelen bira üreticilerinden biri olan ‘Interbrew’ geçen yıl Brezilya’nın büyük üreticisi ‘Ambev’ ile birleşti.
Bu yeni bira devinin adı ‘InBev’ oldu.
* * *
‘InBev’ geçtiğimiz günlerde stratejik bir karar aldı.
Biranın ‘Coca Cola’sı’nı yaratacak.
Grubun elinde dünyaca tanınmış iki marka var.
Biri ‘Stella Artois’, öteki ‘Beck’s’.
Her ikisi de bütün dünyada tanınıyor.
Ama sadece tanınıyor. Her ülke daha çok kendi milli markasını veya üretimini içiyor.
Dünyanın en çok satan markası ‘Bud Light’ bile küresel düzeyde sadece yüzde 3 pazar payına sahip.
Peki siz ‘InBev’ yöneticisi olsaydınız, elinizdeki markalardan hangisini küresel hale getirmeye karar verirdiniz?
Stella Artois’i mi, yoksa Beck’s’i mi?
* * *
Şirket bu ikisini de düşünmüyor.
Ellerinde Brezilyalı şirketin bir markası var.
Adı ‘Brahma’.
Yani Hintçe bir kelime.
‘Brahma’, Brezilya’nın en çok satan markası değil.
Ama genç insanlara sesleniyor.
Şirket, işte bunu küresel bir marka haline getirme kararı aldı.
Bunun için dünyanın önde gelen reklam ajansları arasında bir yarışma düzenledi.
Yarışma bu yılın ilk aylarında New York’ta yapılacak sunumlarla tamamlanacak.
Yarışmaya üç İngiliz, bir Amerikalı reklam ajansı katılıyor.
Sonunda biranın ‘Coca Cola’sı’ piyasaya sürülecek.
Bütün bunlar olurken, dünyada bunun tam tersi bir eğilim de yayılıyor.
‘House beer’ denilen, küçük birahanelerde üretilen biralar günlük yaşama giriyor.
Yani bir yandan küreselleşme, bir yandan bırakın millileşmeyi, ev’cilleşme...
* * *
Evimde bira üzerine küçük bir kütüphane var.
Bira kitaplarının en eğlencelilerinden biri, ‘The Beer Drinker’s Bible’ adını taşıyor.
‘Bira İçenlerin İncil’i...’
Buna bir nevi bira sözlüğü de diyebilirsiniz.
Sözlüğün ‘T’ harfine ayrılmış bölümünde, içinde ‘Türk’ kelimesi geçen bir madde var.
‘Turkish blood.’
Yani ‘Türk kanı.’
Bu, ‘Ale’ bira ile kırmızı ‘Burgogne’ şarabının karışımıyla elde edilen bir içkiymiş.
Türk birası, bu insana ürkütücü gelen kelimeyle değil; ama ‘Efes’in uluslararası başarısıyla küreselleşiyor.
Rusya gibi dev pazarlarda dünyanın dev bira şirketleriyle yarışıyor ve daha şimdiden büyük zaferler kazanıyor.
Biranın ‘Coca Cola’laşma’ döneminde herhalde o da söz sahibi olacak.
* * *
Ben bira konusunda mevsimlik işçiyim.
Kışın içmem.
Ama yazın, tatil günlerinde öğle yemeği öncesi soğuk bir bira, keyif envanterimin en önemli demirbaşlarından biridir.
Şimdi bu küresel meydan okuyuşun, yaz keyfimi nasıl etkileyeceğini merak ediyorum...
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
Yazarın Tüm Yazıları