‘Ücretsiz’ online oyunda ekstra içerik şoku

Online oyun oynama yaşının okul öncesi çocuklara kayması, oyun geliştirici firmaların iştahını kabartıyor. ‘Ücretsiz’ diye indirilen oyunlarda, avantaj sağlamak için satın alınan silah, zırh, eşya, ev gibi içeriklerin her birine, 20 liraya varan ücret ödeniyor.

Haberin Devamı

Akıllı telefonlar ve tablet bilgisayarların yaygınlaşmasıyla hızla yaygınlaşan online oyun pazarında, oyun oynama yaşının 5’e gerilemesi, okul öncesi çocukları yeni hedef kitle konumuna getirdi. Bunda da 20 milyon online oyun meraklısından 11 milyon 400 bininin internet üzerinden oynadıkları oyunlar için para ödemesi, etkili oldu.

Online oyun yaşının okul öncesi çocuklara hızla kayması, yerli, yabancı oyun geliştirici firmaların yeni taktikleri devreye sokmasına yol açıyor. ‘Ücretsiz’ diye bilgisayar, cep telefonu ve tabletlere indirilen oyunlarda avantaj sağlamak için ek satın alınan silah, zırh, eşya, ev gibi araçların her birine, 1 lira ile 20 lira arasında ücretler yansıtılıyor.

İhmalden kaynaklanıyor

Bu da, özellikle cep telefonları ve tablet bilgisayarlarda yer alan “uygulama içi satın al” seçeneğinin evebeylerin kapatmayı ihmal etmesinden kaynaklanıyor. Bu seçenek açık olduğu sürece, çocukların oyun sırasında satın aldıkları her ekstra içerik, ya cep telefonu faturalarına yansıtılıyor ya da kredi kartından otomatik olarak çekiliyor. Bunun farkına varıldığında da iş işten geçmiş oluyor. Aileler, yüzlerce lirayı bulan kabarık faturaları ödemek zorunda kalıyor.

Haberin Devamı

200 milyon dolar ödeniyor

Arkadaşımız Seda Akdemir’in yapmış olduğu araştırmaya göre, bu tür oyunların başında da Smurfs’ Village (şirinler), Zombi Rock, Wolfteam, Cengiz Han, Son Silah, Rakion , Mstor geliyor. Online oyunlarda geleneksel oyuncu profilinin değişmesi, daha önce potansiyel oyuncu olarak kabul edilmeyen ve oyun firmalarının hedef kitlesini oluşturmayan okul öncesi çocukları pazarın merkezine çekmeyi başardı. Tüm bunların sonucunda da 20 milyon online oyun meraklısının bulunduğu Türkiye’de, sadece oyunlara ödenen yıllık bedel de 200 milyon dolara ulaştı.

Mağduriyet doğalmış

Türkiye Dijital Oyunlar Federasyonu’nun Başkanı Mevlüt Dinç, 200 milyon dolarlık bir pazarda, mağduriyetlerin yaşanmasını doğal karşılıyor. Aynı zamanda Türk Telekom’un oyun şirketi Sobee’nin de Genel Müdürü olan Dinç, “Milyonlarca insanın tükettiği bu pazarda, bazı mağduriyetler olabiliyor. Oyunlar genelde ücretsiz. Ancak ücretli içerikler de var. Kullanıcılarımız farkında olmadan bazen bu içerikleri de satın alabiliyor. Ücretli oyunlarda satın alınan içeriklerin fiyatlarının oyundan oyuna eşyadan eşyaya değişiyor. 1 liradan 20 liraya kadar çıkabiliyor. Mağduriyetler genelde ‘ücretlendirmeden haberim yoktu’ şeklinde. Ancak virüsten tutun da biri beni rahatsız etti, bana küfür edildiye kadar birçok şikayet oluyor. Bunların yaşanmamasını istiyoruz ama doğal şeyler. Sanal ortamda bu sorunların yaşanmaması için oyun şirketlerinin ve oyun geliştiricilerinin sorumlu davranması gerekiyor” dedi.

Haberin Devamı

Telefonunu mobil ödemeye kapattırsın

OKUYUCULARIMIZDAN Ogün Tokuç’a, 10 yaşındaki oğlunun sosyalleşmesi için cep telefonu üzerinden online oyun oynamasına izin vermesi, astarı yüzünden pahalıya patladı. Wolfteam adlı online oyun yüzünden kabarık cep telefonu faturası ödemek zorunda kalan Tokuç’un şikayetiyle ilgili Joygame.com’dan yapılan açıklamada, ”Kabarık fatura ödemek istemiyorlarsa, telefonlarını mobil ödemeye kapattırsınlar. Oyundaki eşyaları satın almak ve kullanmak kullanıcının inisiyatifindedir. Kullanıcı nakit eşya alarak hem kendine oyun içerisinde hem de firmamıza fayda sunmaktadır” denildi.

Her 5 doların, 1 doları online oyunlara gidiyor

Haberin Devamı

TÜRKİYE’de online olarak oynanan oyunlarda en fazla para konsol oyunlarına akıyor. Pazardan yüzde 24’lük pay alan konsol oyunları, yüzde 21 ile MMO’lar (Çok oyunculu çevrimiçi oyun) takip ediyor. Bu online oyunlara ödenen bedel de Türkiye’de 200 milyon doları buluyor. Bunun 30 milyon doları, internet kafeler üzerinden gerçekleştiriliyor. Türkiye’de oyunlara ödenen her 5 doların 1 doları online oyunlara harcanıyor. Türkiye’de online oyun pazarı Avrupa ülkelerinin tümünden daha büyük bir hacim oluşturuyor.

Türkler sosyal ağ oyunlarını seviyor

TÜRK oyun meraklıları en çok sosyal ağlarda oyun oynuyor. Çeşitli oyunları oynamanıza izin veren internet siteleri ise sosyal ağları takip ediyor. Üçüncü sırada ise mobil cihazlar yer alıyor. Ardından sırayla bilgisayara indirilerek oynanan oyunlar, konsollar, oyun konsolleri, kutulu oyunlar ve çok oyunculu oyunlar geliyor.

Haberin Devamı

En popüler oyun alanı ‘Facebook’

GÜÇLÜ küresel yöneliminden dolayı Facebook Türkiye’de çok yüksek büyüme oranına ulaştı. Yüzde 50’si erkek yüzde 50’si kadın olmak üzere 30 milyon kullacıya ulaşan Facebook, hem iletişim kurmak, hem de oyun oynamak için ideal bir zemin oluşturuyor. Türkiye’de bulunan 17 milyon 100 bin sosyal medya oyuncusu bu mecrayı en popüler oyun alanı yaparken, oyuncu sayılarında Almanya ile aynı seviyeye gelindiği görülüyor. Ve yine aynı batılı ülkelerde olduğu gibi bu sosyal oyuncuların yüzde 27’si oyunlara para harcamaktan çekinmiyor. 2012 yılı içinde Türkiye’de sosyal ağlara 40 milyon doların üzerinde para haracanacağı tahmin ediliyor.

Yazarın Tüm Yazıları