BİO tavuk üretimine başlamayı planlayan CarrefourSa, Türk tavuklarını, 80 gün yerine 45 gün beslenmesi yüzünden tatsız buluyor.
Bunu da, fabrika yemiyle beslenen tavukların kapalı ortamda, hareketsiz kalmasına bağlıyor. Tavukçular, ‘‘Tat farkı teknoloji ve yetiştirme yönteminden kaynaklanıyor’’ diyor.
FRANSA'daki mağazalarında kendi markasıyla satışına başladığı ‘‘Bio ürünleri’’, Türkiye'ye de taşıyan Carrefour, şimdi de ‘‘Türk tavukları tatsız mı?’’ tartışması başlattı. Tartışmaya da, önümüzdeki aylardan itibaren bio tavuk üretimine başlayacak olan CarrefourSa'nın, Türk tavuklarının 80 gün yerine, 45 gün beslenmesi nedeniyle ‘‘tatsız’’ olduğunu açıklaması yol açtı. Bunu da, sadece yemle beslenen tavukların kapalı ortamda, haraketsiz tutulmasına bağlayan CarrefourSa Pazarlama Müdürü Cenk Gönenç, ‘‘Hareketsiz kalan tavuk, enerji tüketmiyor, hantal oluyor. Bu da, Türk tavuklarını tatsız yapıyor’’ dedi.
Türk tavuklarının da doğal yemlerle yetiştirildiğine dikkat çeken Tekirdağ Ziraat Fakültesi Profesörü Nizamettin Şenköylü, ‘‘Aradaki tat farkı, hormon ya da kullanılan yemden değil, yetiştirme tarzından kaynaklanıyor’’ dedi. Türkiye'de Avrupa Birliği standartlarında üretim yapıldığını söyleyen Banvit Genel Müdür Yardımcısı Ömer Görener ise 45 günlük üretim süresinin, Fransa'da 80 güne çıkmasının nedenini, ‘‘teknoloji eksikliği’’ne bağladı.
TALEP ARTIYOR
Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı'nın yaptığı araştırmaya göre, başta Avrupa ve Amerika olmak üzere, tüketicilerin sağlıklı beslenmek için hormonsuz gıdalara yönelmesi, ‘‘bio’’ ürünlere olan talebin sürekli artmasına yol açıyor. Bu artış, sadece Fransa'da her yıl yüzde 20'leri buluyor. Fransız tüketicilerin bio ürünlere ödediği bedel, bir yılda 550 milyon Euro'ya ulaşıyor. Biyolojik ürünlerin yetiştirilme aşamasında, hormon, kimyasal gübre ve özellikle de haşere ilaçları kesinlikle kullanılmıyor. Bunların yerine tarlalarda rotasyon sistemi uygulanıyor. Biyolojik ürünler, sağlıklı beslenmenin yanı sıra, çevreye de zarar vermiyor. Özellikle, tarımsal alanların ve suların kirlenmesi önleniyor. Biyolojik ürün kavramına sadece sebze ve meyveler girmiyor. Doğal yöntemlerle beslenen, hormon ve antibiyotik verilmeyen hayvanlardan elde edilen et, süt, peynir gibi ürünleri de kapsıyor.
Türkiye'de fason olara ürettirdiği tamamen doğal ortamda yetiştirilen meyve ve sebzenin yanı sıra, deniz ürünlerinin satışlarına da başlayan CarrefourSa, önümüzdeki aylardan itibaren bio tavuk ve tavuk ürünlerinin satışına da başlayacak.
Teknoloji ilerledi büyüme süresi kısaldı
BANVİT Genel Müdür Yardımcısı Ömer Görener, Türkiye'de Avrupa standartlarına uygun üretim gerçekleştiğine dikkat çekerek, ‘‘Bir pilicin 45 günde kesilecek aşamaya gelmesi, tamamen doğal bir sürecin ürünüdür. Vereceğiniz yemin gramajları bellidir. Uygulanan teknoloji ve yem kalitesi açısından bir fark yok. Bir fark varsa, o da kullandıkları teknolojidir. Tavukları, teknoloji sorunları yüzünden 80-85 günde yetiştirmeleri, etin daha kaliteli olduğu anlamına gelmez’’ dedi.
CarrefourSa: Bizim tavuk doğal ortamda beslenecek
FASON üretimde, Fransız yöntemini uygulatacak olan CarrefourSa, Türkiye'deki 45 günlük standart yetiştirme süresini, 80 güne çıkaracak. CarrefourSa Pazarlama Müdürü Cenk Gönenç, ‘‘Türkiye'de kümes tipi üretim tarzı uygulanıyor. Bu yöntemle yetiştirilen tavuklar fabrika yemleri ile besleniyor ve sadece kapalı alanda hareketsiz tutuluyor. Bir kümeste 10 bin tavuk yetiştirilince metrekare başına 15 tavuk düşüyor. Carrefour tarafından uygulanacak olan bahçe tipi üretim tarzında ise tavukların fabrika yeminin yanı sıra, doğal ortamdan da beslenmesi sağlanacak. Doğal ortamda beslenen tavukların enerji tüketimi fazla olduğu için büyüme hızı da düşüyor. Böyle olunca da, beslenme süresi, 45 günden 80 güne çıkıyor. Ancak, bu maliyeti değiştirdiği kadar, tavuğun tadını da değiştiriyor. arazi bol olmasına karşın, maliyeti önemli oranda artırdığı için bu üretim şekli tercih edilmiyor’’ dedi.
Bizde 2.2, ABD'de 2.6 kiloyken kesim yapılır
TRAKYA Üniversitesi Tekirdağ Ziraat Fakültesi Tavukçuluk Profesörü Nizamettin Şenköylü, Türkiye'deki üretim modelinin birçok Avrupa ülkesinde de uygulandığını söyleyerek, ‘‘Aradaki tat farkı, hormon ya da kullanılan yemden değil, yetiştirme tarzından kaynaklanıyor. Bu süre Amerika'da ve Fransa'da farklı ırkta tavuk yetiştirildiği için daha uzun olabiliyor. Türkiye'de ticari tavuk üretiminde ortalama 6 haftada tavuk yetiştirilirken, ABD de 8 haftaya kadar çıkıyor. Süre farkından dolayı Türkiye'deki tavuklar 2 kilo 200 gramken kesilirken, Amerika'da 2 kilo 600 grama ulaşmaları bekleniyor. Tavuk üretiminde, kesilmeden önceki beslenme süresi ve yetiştirme yöntemi, etin tadına da yansıyor’’ dedi.