LCD ve projeksiyon televizyonlarda, uzun süre aynı kanal izlendiği takdirde, izlenilen kanalın logosu, bir daha kaybolmamak üzere ekrana yapışabiliyor.
Özellikle Playboy, Cine5, Show TV gibi etkin logolu kanalları sürekli izlerken oluşan bu sorunla ilgili kullanım klavuzlarında herhangi bir uyarı yer almıyor. Buna karşın, Samsung gibi bazı firmalar, ekran yanması olarak adlandırılan sorunu garanti kapsamına sokmamak için kullanım hatasına bağlıyor.
SON dönemlerde satış grafiği yükselişe geçen geniş ekran LCD ve projeksiyon televizyonlarda, uzun süre aynı kanal izlendiği takdirde, izlenilen kanalın logosu, bir daha kaybolmamak üzere ekrana yapışabiliyor. Bu sorun özellikle Playboy, Cine5, Show TV gibi etkin logolu kanalları sürekli izlerken, ya da 16:9 formatındaki televizyonlarda yayınları, uzun süre 4:3 formatında seyrederken oluşuyor. Firmaların ‘ekran yanması’ olarak adlandırdığı bu sorun, hangi kanal izlenirse izlensin, ekranda aynı logonon yer almasına yol açıyor.
Profilo Telra’nın dışındaki firmaların garanti kapsamında değerlendirmediği bu sorun, özellikle Playboy, Cine5, Show TV, TRT gibi logoları etkin olan kanallar izlenirken ortaya çıkıyor ve bir daha kaybolmuyor. Kullanıcılar, fiyatları 9 bin doları bulan bu televizyonlarda ya 4 bin doları bulan tamir bedelini ödeyerek sorundan kurtuluyor ya da hangi kanalı izlerse izlesin ekranına yapışan logoyla yaşamak zorunda kalıyor. Bu da genellikle Playboy’un tavşanı oluyor.
EKRANA YAPIŞIYOR
Aynı sorun, LCD ekranlı dizüstü bilgisayarlarda da yaşanıyor. Ancak, bu tip bilgisayarda görüntü uzun süre sabit kaldığı taktirde, ekran koruyucu programlar otomatik olarak devreye giriyor. Böylece, ekran yanmasının önüne geçilebiliyor. Projeksiyon ve LCD televizyonlarda, logo ve bazı kanallarda ekranın alt kısmında yer alan bantların dışında görüntü sürekli aktığı için ekran koruyucu benzeri programlar kullanılamıyor. Bu da, logo ya da sabit yazı bantlarının ekrana yapışmasına yol açıyor. Aynı sorun, 16:9 formatındaki televizyonların 4:3 formatında ayarlandığı taktirde de ortaya çıkıyor. Geniş ekranlı televizyonlarda yayınları 4:3 formatında izlendiği taktirde, ekranın yan kısımlarında siyah boşluk kalıyor. Şayet, yayınlar uzun süre 4:3 formatında izlenirse, bu kez 16:9 formatında da ekranda aynı görüntü kalabiliyor. Bir daha da görüntünün düzelmesi mümkün olmuyor.
Üretici ve ithalatçı firmalar, projeksiyon ve LCD televizyonlarda oluşan bu ekran yanmasıyla ilgili kullanım klavuzlarında herhangi bir uyarıda bulunmuyor. Buna karşın, Sony, Vestel, Samsung, Arçelik gibi markalar, üretim hatasından kaynaklanmadığı gerekçesiyle, ekran yanması sorununu garanti kapsamında çözme yoluna gitmiyor. sadece parça bedeli karşılığında sorunu gidermeye çalışıyor. Sadece Profilo Telra, projeksiyon ve LCD televizyonlarda yaşanan bu sorunu kullanım hatasından kaynaklanmadığı için garanti kapsamında gideriyor.
SORUMLULUK ALMIYOR
Arkadaşımız Ayşegül Akyarlı, 9 bin dolar ödeyerek aldığı Samsung marka 102 ekran LCD televizyonda oluşan ekran yanması sorununun giderilmesi için Erçin Doğru’dan tamir ücreti isteyen Samsung’un Türkiye Temsilcisi Fes Elektronik yetkilileriyle görüştü. Türkiye’de pazarlanan Samsung marka LCD ekran televizyonların kullanım klavuzunda ekran yanması sorunuyla ilgili herhangi bir uyarıcı ibare yer almamasına karşın firma yetkilileri, ekran yanması sorununu tamamiyle kullanıcı hatasına bağlıyor. Yetkililer, ‘Bu, televizyonun üretim ya da tasarım hatasıyla ilgili bir sorun değil. Bütünüyle kullanım hatasından kaynaklanmaktadır. Bu nedenle sorunun firmamız tarafından garanti kapsamında değerlendirilmesi mümkün değildir’ dediler.
Oysa, Tüketici Yasası’na göre, teknik düzenlemesinde tespit edilen niteliklere aykırı olan ya da kullanma amacı bakımından tüketicinin beklediği faydaları sağlamayan mallar, ayıplı mal kapsamında değerlendiriliyor. Ayıp daha sonra ortaya çıksa dahi firmanın sorumluluğu ortadan kaybolmuyor. Ayrıca, Yasa’nın Tanıtma ve Kullanma Klavuzlarında Bulunması Gereken Bilgiler bölümünde, ürünlerin bakım, onarım ve kullanımında uyulması gereken kuralların, kullanım hatalarına ilişkin bilgilerin yer alma zorunluluğu bulunuyor. Buna karşın, Samsung’un söz konusu LCD televizyonla ilgili kullanım klavuzunda, aynı kanalın ya da 4:3 formatın uzun süre kullanılmaması konusunda tüketicileri uyaran herhangi bir bilgi yer almıyor.